Avatar billede fajens Mester
15. september 2017 - 14:37 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

sum reference ændrer sig ikke når der indsættes ny rækker

Har en talrække over 10 rækker som sammentælles i række 11 med =sum(a1:a10), Det virker fint
Men når jeg indsætter en række mere bliver sum som nu er i række 12 stadig ved med at vise =sum(a1:a10), værdierne plejer at følge med A10 bliver til A11
hvad er gået galt?

/fajens
Avatar billede ebea Ekspert
15. september 2017 - 15:02 #1
Har du checket, om de er "låst" med $ tegn?
Avatar billede kim1a Ekspert
15. september 2017 - 15:07 #2
Det kan også være at du rent faktisk indsætter en række efter det Excel fanger som referencerne. Hvis du i stedet sætter din sum i række 12, og så forsøger at have sum i 1:11, og indsætter mellem 10 og 11 så tror jeg den skifter, men hvis du indsætter efter 11, så opfanger Excel det ikke.
Avatar billede Mads32 Ekspert
15. september 2017 - 16:15 #3
Du kan ellers indsætte en eller  flere rækker mellem 1. række og 10. række, Så tilpasses sumformlen automatisk
Avatar billede fajens Mester
15. september 2017 - 16:42 #4
Tak for svarene, men jeg omformulere spørgsmålet lidt.
Jeg vil gerne have en tom række mellem række 10 og 11. Da excel altid sætter en tom række ind over den række som er markeret skal markere cellen med som formlen i. og så bliver formlen ikke opdateret.( mange kolonner som det har indflydelse på.)
Kan man ikke ændre så den tomme række kommer ind under markeringen?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
15. september 2017 - 16:47 #5
Den automatik du efterlyser virker i Excel 2007, men så vidt jeg ved ikke i senere versioner.
Som altid i Excel er der flere måder at komme ud over problemet på..

(1) =SUM($A$1:INDEKS(A:A;RÆKKE()-1))
(2) =SUM($A$1:UpOne)
hvor UpOne oprettes på følgende måde:
Stil dig i (f.eks.) C2
Tryk på Navnestyring, Nyt. I feltet Navn skriver du UpOne. I feltet Refererer til skriver du =C1 (uden dollartegn). OK
(3) Brug Excels tabelværktøj.
Avatar billede excelent Ekspert
15. september 2017 - 22:31 #6
=SUM(INDIREKTE("A1:A"&RÆKKE()-1))
Avatar billede fajens Mester
16. september 2017 - 09:02 #7
Tusind tak for alle forslagene, det var god læring. Valgte svaret fra excelent som den bedtse løsning.

Spørgsmålet nu lukket.
Avatar billede excelent Ekspert
16. september 2017 - 09:08 #8
Velbekom
Hvis formlen skal kunne trækkes ud i kolonnerne så :
=SUM(INDIREKTE(TEGN(KOLONNE(A1)+64)&"1:"&TEGN(KOLONNE(A1)+64)&RÆKKE()-1))
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
16. september 2017 - 09:32 #9
@excelent

Hvis du virkelig ønsker at bruge en af Excels værste funktioner, så overvej:

=SUM(INDIREKTE("R1C:R[-1]C";0))

Apropos "værste funktioner", se:

https://fastexcel.wordpress.com/2016/04/25/indirect-excels-most-evil-function/
Avatar billede fajens Mester
16. september 2017 - 10:07 #10
Jeg vil overveje om jeg kan lave en lille makro der kan klare mit ønske.
Ved godt dette ikke er denne tråd men evt. forslag til macro.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
16. september 2017 - 10:26 #11
Det er selvfølgelig helt op til dig selv, men hvorfor ikke gøre brug af det der allerede er indbygget i Excel, Tabel?
Avatar billede excelent Ekspert
16. september 2017 - 10:31 #12
Ja men INDREKTE er bestemt ikke den eneste volatile funktion som det fremgår af følgende :
http://www.decisionmodels.com/calcsecretsi.htm
Her ser du en hel stribe af volatile funktioner som du så kan jeg forstå ikke anvender.

FORSKYDNING og RÆKKE i formlen :
=SUM(FORSKYDNING($A$1;;;RÆKKE()-1;1))
hører også til i gruppen volatile funktioner, men er måske lettere at læse
begge opfylder dog fajens ønsker om funktionalitet

Men det står jo alle frit at komme op med en super hurtig løsning...
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
16. september 2017 - 10:50 #13
@excelent

Nej, jeg skrev ikke noget om, at jeg ikke anvender volatile funktioner (og ja, jeg ved at INDREKTE ikke er den eneste), men jeg foreslår bare, at man undlader at bruge dem når der er gode alternativer.