Avatar billede Jørgen123 Novice
16. september 2017 - 13:57 Der er 8 kommentarer

Wireless Module not suppoted

Jeg har en PC af mærket HP Pavilion g series, hvor følgende tekst pludselig er dukket op på skærmen, når PC'en forsøges opstartet:

"Wireless Module not supported.

The system has detected a Wireless module installed in the system is not supported. System halted. Please remove device and restart.

WLAN Module ID (702)"

Hvordan kan jeg løse det problem?
Avatar billede INK Ekspert
16. september 2017 - 16:19 #1
Har du opdateret til Windows 10?

Hvis maskinen ellers kan køre, kan du forsøge at opdatere driveren til denne enhed.
Kan du evt. tilslutte pc´en med kabel?
I enhedshåndtering kan du også slette enheden og så genstarte. Så finder den hardwaren og forsøger at installere ny driver.
Avatar billede Jørgen123 Novice
16. september 2017 - 19:35 #2
Tak for svaret og løsningsforslagene.

Maskinen er opdateret til Windows 10, men situationen er nu, at jeg slet ikke kan komme forbi billedet med den nævnte tekst. Jeg har i længere tid kørt internet via kabelforbindelse til routeren.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. september 2017 - 20:42 #3
Udover driver til wifi, så kan det være drivere til bundkort eller usb, der ikke har korrekt fat i enheden. Alternativt, så deaktiver enheden og kør wifi via en usb-dongle.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. september 2017 - 11:28 #4
Jeg gætter på at du får beskeden fra BIOS - altså før du overhovedet starter windows op - glem alt om drivere m.m....

Problemet er, at det elektronikmodul der udgør dit WiFi kort ikke er kompatibelt med din PC´s bundkort. Det kan ske af to årsager:

1. Modulet er defekt - eks. har fået installeret en firmware, der ikke passer til det.
2. Modulet er selvinstalleret.

Der hvor jeg begi´r mig rundt, er det som oftest 2. der er problemet. Man har en PC af samme fabrikat (her HP Pavillon), som er død. Man nupper netkortet fra den, og tror det kan installeres i en hvilken som helst anden PC fra HP - men det kan det ikke, uden den rette firmware. Og det er mange år siden jeg sidst så firmwares til fri download (Det var IBM der i sin tid gjorde det i den slags - de har heddet Lenovo i mange år nu :-).

Lang historie kort - du skal have bagskjoldet af din PC, og pillet dit WiFi modul ud. Så vil den virke igen... - men uden WiFi.

Jeg kender ingen måde du vil kunne få WiFi modulet til at virke igen - en USB-WiFi adapter vil kunne klare tricket - bare ikke så elelgant som det indbyggede.
Avatar billede Jørgen123 Novice
18. september 2017 - 12:07 #5
Til Ole Madsen
Tak for løsningsforslaget. Jeg har ikke forsøgt at installere noget på HP'en, men modulet er jo nok gået i stykker, som du skriver. Jeg vil forsøge at skrue bagskjoldet af og har nu dette - banale - spørgsmål. Hvordan ser WIFI-modulet ud, når jeg kommer derind?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. september 2017 - 12:27 #6
Der er en vejledning her: https://support.hp.com/ca-en/document/c03648496

Der kan du også nogenlunde se størrelsen på WiFi modulet - men ellers er der også et billede her: http://www.insidemylaptop.com/images/HP-Pavilion-dm3/notebook-disassembly-07.jpg

Vær opmærksom på de to antennestik der sidder på - dem skal du have isoleret, eks. ved at sætte et lille stykke tape omkring, så de ikke kan ligge og kortslutte noget inden i PC´en.
Avatar billede Jørgen123 Novice
18. september 2017 - 18:51 #7
Til Ole Madsen

Mange tak for kompetent bistand. Jeg fulgte din vejledning, og det virkede.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. september 2017 - 19:49 #8
Herligt når ting virker :-)