Avatar billede Sejereje Praktikant
19. september 2017 - 09:49 Der er 6 kommentarer

Tastatur i stykker

Min computer fik vand ned over sig for igår, jeg fontørrede den fordi knapperne ikke virkede, så virkede de igen, men der er kommet en slags bindinger på, fx når jeg klikker b eller t skriver den bt det samme gælder for n og y. Hvis jeg så klikker z så hænger det sammen med f1 så hvis jeg er på internettet åbner den support siden, og o og piletast ned hænger også sammen.
Nogle der har en løsning??
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. september 2017 - 09:58 #1
Stationær PC - køb et nyt tastetur.
Bærbar PC - køb et eksternt eller nyt tastetur :-)

Du kan begynde at forsøge at rense tasteturet med demineraliseret vand - men sandsynligheden for at du ødelægger selve PC´en er ret stor, så det ville jeg ikke turde.

...med undtagelse af hvis du kan finde ud af at pille tasteturet ud og rense det, uden det er tilsluttet maskinen.
Avatar billede Slater Ekspert
19. september 2017 - 10:00 #2
Eftersom de taster ikke er lige ved siden af hinanden, lyder det jo som om der er kommet en strømforbindelse mellem ledningerne til de taster. Det kan skyldes at der stadig er fugt derinde, som laver en bro mellem dem - og i så fald kan det virke bare at lade tastaturet ligge (evt på hovedet) et tørt sted i lidt tid. Det kan også skydes, at føntørringen har gjort metallet blødt og bøjet det ind mod hinanden, så ledningerne nu direkte rører hinanden. I så fald er det en hel del mere kompliceret at rette op på.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. september 2017 - 10:13 #3
Jeg tror ikke på at metallet er blødt... - så hvis det samtidig er fuldstændig tørt, er det simple aflejringer fra kalk/urenheder i vandet, som danner bro mellem de forskellige ledningsbaner. Det kan som sagt løses ved at gøre rent i demineraliseret vand...

Men ja, giv den lige et par dage for at se, om det skulle være restfugt.
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. september 2017 - 10:22 #4
Har du mod på at fjerne tastaturet, og i stedet sætte et nyt i, så er der et firma i Ålborg der handler med dele til computere. Dette firma har måske et tastatur - eller kan skaffe det. Se linket:

https://www.datamarked.dk/?gclid=EAIaIQobChMI0o3V6-iw1gIV1smyCh2flw-1EAAYASAAEgIK6PD_BwE#
Avatar billede Sejereje Praktikant
19. september 2017 - 10:33 #5
Tak for jeres svar, giver det lige et par dage, også vil jeg tage stilling til om jeg selv gør det eller sender det til reparation :)
Avatar billede jalved Ekspert
19. september 2017 - 13:19 #6
Ender du med at skulle skifte tastatur - og det er en bærbar - kan du ofte finde en vejledning til din model på Youtube. Det er tit ikke så kompliceret.