Avatar billede DB7 Juniormester
19. september 2017 - 14:47 Der er 9 kommentarer

Referencer mellem faner

Vi er flere der deler en Dropbox, og i den ligger et excel-ark vi alle bruger. Jeg har to problemer i den forbindelse:

1) Når flere åbner og gemmer samtidig, oprettes der kopier af dokumentet, hvilket betyder at ikke alt data ligger i dokumentet. Kan man gøre noget for at løse dette problem, andet end at vi selvfølgelig ikke alle sammen har det åbent samtidig?

2) Jeg har lavet arket, hvor flere felter refererer til forskellige faner i arket. Det virker fint for mig, men nogle af de andre får fejlmeddelelser i de selvsamme felter. Fx har jeg en HVIS-formel, som skal sige Ja hvis Ark2!A1=0, og Nej hvis Ark2!A1=1. Den fungerer fint for mig den sti, men de andre får #NAVN frem i feltet. Hvad kan dette skyldes?

På forhånd tak.
Avatar billede ebea Ekspert
19. september 2017 - 15:27 #1
(1.  Når du kører over DropBox, så er det lidt (først til Mølle princip), når der gemmes data, og dermed også aktuelle data, i den kopi der bruges.
(2: Bruger i alle det samme sprog i Excel (Engelsk / Dansk)?  Det kan fejlen #NAVN skyldes!
Avatar billede DB7 Juniormester
19. september 2017 - 15:42 #2
Tak for svar ebea.

1) Ok, det må så bare være sådan.

2) Vi bruger samme sprog, og det er samme sheet vi er i, så det burde vel ikke gøre nogen forskel selv hvis vi brugte forskellige sprog?
Avatar billede ebea Ekspert
19. september 2017 - 15:52 #3
"2  -  Når jeg "talte" sprog, så var det om udgaverne af Excel (Engelsk / Dansk). Nu nævner du selv Sheet, og ikke Ark.
Avatar billede DB7 Juniormester
19. september 2017 - 15:56 #4
Ja, jeg talte også om udgaverne af excel, men det er samme udgave vi bruger, altså alle på dansk. Kan der være andre ting der gør det?
Avatar billede ebea Ekspert
19. september 2017 - 16:33 #5
#4  -  "kun" hvis én af deltagerne i filen, har lavet ændring i en formel, hvor definationen af formlen gør, at den ikke "kendes". Kan f.eks. være stavefejl, elller tilsvarende i formlen der gør, at excel ikke kender det nævnte.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
19. september 2017 - 19:42 #6
mon onedrive ikke er løsningen på 1)
Avatar billede DB7 Juniormester
20. september 2017 - 10:30 #7
ebea,

De har ikke ændret i formlerne. Jeg har stået ved siden af mens excel-arket åbnes, og der kommer, lige så snart de taster noget i et felt, #NAVN frem i feltet der blandt andet henter data fra andre faner. Det henter også data fra det felt de taster i, men det fungerer problemfrit på min egen computer. Kan stien der henviser til andre faner være lokal på min computer, eller er den universel?
Avatar billede ebea Ekspert
20. september 2017 - 11:01 #8
#7  -  Det er lidt svært umiddelbart, for mig at se, hvad der specifikt er indeholdt i det Ark der bruges ;-)
Så derfor også svært at give en løsning på problemet. Men navn fejlen, er relateret til en del af en formel, som nævnt i #4.
Stien som henviser til fanerne, "følger jo med" når arket åbnes af andre, og burde ikke give problemer!
20. september 2017 - 15:48 #9
Hej DB7
Ind i mellem følger sti og navnet på selve Excel-mappen med i formler. Især hvis du har klikket dig frem mellem arkene. Det navn kan jo være forskellig alt efter hvem der er logget på Dropbox eller hvis mappen lægger sig under den personlige profil når i åbner fra dropbox.

Kan du ikke lægge en kopi af hvad der præcis står i formellinjen når din kollega åbner mappen og når du gør?

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen
Praktisk IT.