Avatar billede Lasse Bager Novice
22. september 2017 - 11:08 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Ændrede forudsætninger

Hej alle
Jeg har en udfordring jeg simpelthen ikke kan gennemskue.
Jeg benytter ikke makroer da jeg ikke fatter at lave dem alligevel.
Men problematikken er som følger:
Jeg har to ens præmierækker som skal fordeles
X og Y
Man kan kun være med en gang.
X har forrang for Y - så ligger man nr. 2 i begge vil man optræde i X.
Jeg benytter mig af en plads.lige formel til at finde ud af hvor man indledningsvist skal placeres.
Udfordringen opstår for mig når man til at starte med får en placering i X ifølge forudsætningerne, men ender med at være bedre placeret i Y.
Eksempel:
Uden fordeling ser det sådan her ud:
Placering i X                                      Placering i Y
1. A                                                    1. C
2. B                                                    2. V
3. C                                                  3. G
4. D                                                  4. A
5. E                                                  5. B
6. F                                                  6. D
7. G                                                  7. F
8. H                                                  8. Q
9. I                                                    9. Å
10. J                                              10. E

Da de ikke kan være flere steder på en gang vil mit nuværende setup placere dem således:

Placering i X                                      Placering i Y
1. A                                                    1. C
2. B                                                    2. V
3. D                                                  3. G
4. E                                                  4. Q
5. F                                                  5. Å
6. H                                                  6. W
7. I                                                    7. T
8. J                                                  8. U
9. K                                                  9. S
10. L                                                10. X

Bemærk at der kommer nogen ind som ikke var på i starten grundet den regel om kun placering et sted.

Nu er problemet så bare at F og K fra række X ikke længere er bedst placeret her, men skal flyttes til række Y da de der opnår en bedre placering.

Så den skulle faktisk være endt sådan her:

Placering i X                                      Placering i Y
1. A                                                    1. C
2. B                                                    2. V
3. D                                                  3. G
4. E                                                  4. F
5. H                                                  5. Q
6. I                                                  6. Å
7. J                                                    7. K
8. L                                                  8. W
9. M                                                  9. T
10. N                                                10. U

Så det har faktisk gjort at nogle er blevet skubbet ud af placeringer og andre kommet ind grundet den nye forbedrede placering i Y.

Og så kommer problemet for mig.
Der er tale om en score de respektive opnår i begge rækker. Som sagt så benytter jeg plads.lige formel til at finde deres indledende placering i begge rækker efterfulgt af en hvis formel som siger X<=Y;X;Y og får dem derved placeret i enten X eller Y. Men dette sker på baggrund af den indledende og ikke den hvor der er ryddet for ikke at kunne placeres i begge rækker. Kører derfra en ny plads.lige for at finde deres nye placering.
Så det jeg kæmper med er at få fordelt rangeringen under hensyntagen til både indledende placering samt evt. skift af placering grundet dem før som kan ændre på tingene.
Så hvis nogen forstod problemet så kom gerne med et bud. Som sagt kan jeg ikke finde ud af makroer så jeg skulle gerne kunne lave nogle formler eller opsætninger som tager højde for dette.

Håber nogen kan hjælpe da det desværre i den forgangne weekend resulterede i at 5 forskellige deltagere i vores konkurrence fik en forkert præmie samt 1 som ikke skulle have haft en fik en præmie mens en som skulle have haft ikke fik...

På forhånd tak
Avatar billede ebea Ekspert
22. september 2017 - 11:20 #1
kan da godt forstå, hvis du selv er lidt forvirret over opstillingen! Men det som du viser her, er ikke med til at gøre det mere klart!
Er det som du viser, 2 Rækker, og er A, B, C ... lig med Kolonner?
Eller er det 2 Kolonner, med deltagere nedad, som er benævnt A, B, C ....?
Og ud fra hvad kriterie, fordeler du den opstilling?
Avatar billede finb Ekspert
22. september 2017 - 11:24 #2
Spiller man i 2 serier og kan rykke op i serie X,
hvis man fører i serie Y ?
Ikke klokkeklart...
Avatar billede Lasse Bager Novice
22. september 2017 - 11:53 #3
Jeg skal prøve at uddybe

Man deltager i en samlet konkurrence - der er tale om en fiskekonkurrence i det her tilfælde.

Række X er ud fra din placering i forhold til fangst på 22 forskellige arter. (Pro)
Række Y er ud fra din placering i forhold til fangst på 3 forskellige arter. (Flade)

De tre arter i række Y indgår også i række X så derfor så kan man opnå en placering i begge. Så når alle point er gjort op i begge rækker har hvert team en rangering i begge rækker. Hvis de er placeret det samme i begge har X forrang.

Mit problem er opstået fordi der er en del af de hardcore teams som har opnået en høj placering i begge rækker og derfor indledningsvist er repræsenteret i begge. Jeg fjerner dem så fra den række hvor de er lavest placeret, men det betyder at der for dem under dem vil ske en forrykning. Og det har i år resulteret i at 2 af dem som indledningsvist fik deres bedste placering i X faktisk ender på en bedre placering i Y og derfor skal flyttes. Men da jeg fordeler dem ud fra deres indledende placering så sker det ikke. Mine formler tager simpelthen ikke højde for situationen
Avatar billede Mads32 Ekspert
23. september 2017 - 19:54 #4
Hej Lasse Bager

Jeg har lavet et lille eksempel, som jeg tror giver det resultat du ønsker.

Gule celler er til indtastning
Lys lilla celle er hjælpeceller, som kan skjules.
Lyseblå celler er beregninger

Da du ikke angiver en kolonne med point til beregning af placeringer, er det svært at vide om jeg har fået det rigtige resultat, da placeringerne ændres dynamisk ved indtastninger.

Jeg forudsætter at alle deltager er indtastet i en liste. Listen anvendes til begge konkurrencer.
Mine hjælpeformler forudsætter at der ikke opnås over 1.000 point.Er dette tilfældet skal formlerne i kolonne Q og R rettes.
Udvides deltageantallet skal formler for placeringer ændres.

Anvendelse:
Indtast alle deltagernavne i kolonne B
Derefter indtastes point i skemaet.

Jeg vedlægger link, og lad mig høre dine kommentarer.

https://www.dropbox.com/s/40btyqepmelbvii/%C3%86ndrede%20foruds%C3%A6tninger_2.xlsx?dl=0
Avatar billede Mads32 Ekspert
24. september 2017 - 12:50 #5
Hej Lasse
Det link jeg sendte dig i besked #4 virker ikke som det skal, så jeg har slettet programmet på dropboks.  Vedlægger et nyt link

https://www.dropbox.com/s/0u077b8l9r2pdlr/%C3%86ndrede%20foruds%C3%A6tninger_3.xlsx?dl=0
Avatar billede Lasse Bager Novice
26. september 2017 - 09:58 #6
Hej Mads
Tusind tak for svar og undskyld den lange svartid - har lige holdt forlænget weekend med familien.
Du får præcis samme udfordring som jeg har.
Når jeg benytter dit ark så ender jeg med samme resultat som jeg selv har fået.
Der mangler simpelthen en faktor som kan tage højde for det hele.
Jeg har blot tastet point således at top 30 i begge sider er udfyldt, men fordelt på den måde som det var fordelt efter konkurrencen. Og så har jeg ændret din placeringsformel i hjælpekolonnerne =HVIS(K17<L17;K17;0) har jeg ændret til =HVIS(K17<=L17;K17;0) da den ene række har forrang, og i dit eksempel så ville det faktisk ende omvendt. Lille detalje, men vigtig for testen.
Jeg har udfyldt de to kolonner som følger:
22 arter:
A    1000
B    900
C    800
D    700
E    600
F    500
G    450
H    400
I    350
J    300
K    250
L    200
M    190
N    180
O    170
P    160
Q    150
R    140
S    130
T    120
U    110
V    100
X    99
Y    98
Z    97
Æ    96
Ø    95
Å    94
AA    93
BB    92
3 arter:
A    700
B    600
C    1000
D    500
E    300
F    450
G    800
H    120
I    150
J    100
K    250
L    95
M    110
N    92
O    97
P    96
Q    400
R    98
S    170
T    190
U    180
V    900
X    160
Y    80
Z    90
Æ    85
Ø    140
Å    350
AA    130
BB    81

På den måde får de præcis samme rangering som i mit faktiske tilfælde.
Og du får desværre også samme resultat. :(
Problemet er i denne omgang at F bliver rangeret 5 i 22 arter, men grundet flytninger skal han faktisk være 4 i 3 arter.
Det samme gør sig gældende for som bliver placeret 9 i 22 arter i stedet for 8 i 3 arter.
Så jeg siger mange tak for forsøget, men det ender desværre samme sted som mig.
Jeg overvejer om din hjælpeformel måske kan løse problemet med lidt tilpasninger, men det arbejder jeg videre på.
PS Forsøger at dele mine to ark (der er to fordi jeg skal præsentere det ene på en skærm og det andet på en anden) via dropbox så i kan se den konkrete problemstilling
Avatar billede Lasse Bager Novice
26. september 2017 - 10:06 #7
Hermed link til de to ark jeg har lavet.

Det er lidt mere kringlet at overskue fordi det foregår vandret i stedet for lodret, men konceptet er det samme.

https://www.dropbox.com/sh/3n3gsx0zga1dyoy/AADrTO9UPDT27ikWv9M5e_v7a?dl=0

Formelarbejdet er i den fane som hedder rangering i Rangliste 2017 arket. Men input data kommer fra det andet ark så de skal begge åbnes.
Avatar billede Mads32 Ekspert
26. september 2017 - 22:50 #8
Spørgsmål til din test.
Har du indtastet pointene deltager for deltager, eller havde oprettet alle deltagere inden du lavede formlerne.
Når jeg lavede en test, ændrede de regulerede placeringerne sig,  hvis der blev ændringer af placeringerne i en af konkurencerne.
Jeg vil prøve at se på dine oploadede links, lidt senere.
Avatar billede Lasse Bager Novice
27. september 2017 - 08:22 #9
Hej Mads
Deltagere er registreret på forhånd og deres fangster tastes en efter en og placeringerne opdateres løbende.

Problemet er i grove træk at en deltager kun kan vinde en præmie i en af de store rækker - så de kan ikke vinde både i flade og i arts rækken.

Det betyder at nogle deltagere ligger til præmier i begge og derfor kun fremgår i den ene - hvilket gør at dem som er placeret under dem rykker en plads eller mere frem. I sidste ende har det den effekt at to af holdene burde være skiftet over til en anden række, men da jeg placerer dem i deres række ud fra deres oprindelige placering så sker det desværre ikke. Det er hele mit problem opsummeret.
I vedhæftede ark drejer det sig om Banditten 2 og Mac'rellen.
Avatar billede Mads32 Ekspert
28. september 2017 - 20:20 #10
Hej Lasse

Jeg fremsender en PDF-fil med et par placerings-lister. Layout er ikke bearbejdet.
Jeg vil gerne have at du chekker listerne.
Jeg mener de er OK.

Den enside viser Placerings-listerne.
Den anden side de ind-dat-skemaer der ligger til grund for opstillingerne.

Der er forsøgt med mange formler og små makroer; Jeg har endnu ikke lavet en makro der gennemløber alle processer med en enkel kommando.

Jeg hører gerne fra dig, om det noget der kan bruges, og hvis du er interesseret hjælper jeg gerne . Så skal vi i fællesskab opstille præmisserne

Vedlagt link:

https://www.dropbox.com/s/96v684m71gj4x01/%C3%86ndrede%20foruds%C3%A6tninger_7a.pdf?dl=0
Avatar billede Mads32 Ekspert
29. september 2017 - 14:33 #11
Hej Lasse

Jeg har prøvet at indsætte dine data i mit forslag og kommer frem til vedlagte resultat.

Er det som det skal være ?????

https://www.dropbox.com/s/c25hq5csy9u0sg8/%C3%86ndrede%20foruds%C3%A6tninger_9.pdf?dl=0
Avatar billede Mads32 Ekspert
30. september 2017 - 15:44 #12
Hej Lasse

Efter mange forsøg med opstilling af formler om makroer, er kan jeg nu fremstille vedlagte placeringslister.

På listerne optræder Banditten 2 og Mac'rellen.

Listerne er vedlagt på PDF fil.

https://www.dropbox.com/s/kyvngbuahgdk5wq/Kopi%20af%20%C3%86ndrede%20foruds%C3%A6tninger_11.pdf?dl=0
Avatar billede Mads32 Ekspert
08. oktober 2017 - 18:09 #13
Hej Lasse

Jeg har ikke set en kommentar på mit sidste indlæg #12, af 30 sep.

Har du selv fundet en løsning så skriv et indlæg, og marker dit indlæg som en løsning.
Avatar billede Lasse Bager Novice
12. oktober 2017 - 07:24 #14
Hej Mads

Undskyld den lange svartid.
Jeg har simpelthen været hængt totalt op de sidste par uger.

Jeg kan se på de vedlagte ark at du har fået mac'rellen på plads i den rigtige række - dog en placering for højt da Banditten 2 burde ligge som 4 i flade og ikke 5 i art.

Så som jeg ser det er udfordringen der fortsat :(
Avatar billede Mads32 Ekspert
13. november 2017 - 18:38 #15
Hej Lasse

Her er et sut opstød.

Du må være en af verdens travleste mænd, når du ikke har kunnet finde tid til af svare på mit indlæg af 28. september.(for 45 dage siden)

Da det var en færdig løsning jeg sendte dig, er jeg selvfølgelig interesseret i at vide om forslaget var brugbart.

Hej håber ikke at du er lige så lidt tid, til dine øvrige gøremål
Avatar billede Lasse Bager Novice
29. november 2017 - 18:37 #16
Hej Mads
Det må du meget undskylde. Jeg havde fuldstændigt glemt denne tråd.
Ja du sendte mig en løsning - eller i hvert fald beviset på en sådan. Jeg har selv knoklet lidt videre med det - men det er frivilligt arbejde og jeg har prioriteret min tid anderledes.
Så surt opstød er helt på sin plads.
Jeg er desværre ikke kommet tættere på og jeg læste det som om du havde benyttet dig af en makro for at løse det hvilket jeg ikke har forstand på. Jeg tror måske det er det som er nødvendigt såfremt jeg skal få det til at virke.

Jeg vil meget gerne, såfremt tilbuddet stadig står ved magt, have og tilpasse din løsning. Jeg har fuld forståelse for hvis du er super træt af mig og min problemstilling og derfor ikke gider beskæftige dig med det mere.

Ligegyldigt hvad skal du have tusind tak for den indsats du allerede har gjort - om ikke andet har det da bekræftet mig i at det ikke er lige til at gøre når eksperter (helt alvorligt og ærligt og respektfuldt ment) som dem jeg har talt med i forbindelse med denne problemstilling har været udfordret.

Så atter engang undskyld for det manglende engagement - det er ikke i orden og det er 100% min skyld at det har trukket ud da jeg har nedprioriteret og så glemt det.
Avatar billede Mads32 Ekspert
01. december 2017 - 12:54 #17
Hej Lasse Bager.

Hvis det er den rigtige løsning der er i mit forslag, så marker venligst mit forslag som en løsning, så bliver tråden lukket.

Hvis placeringerne skal findes på den måde som jeg har gjort, er der ingen vej uden om makroer.

Metoden er som du har skitseret:
Først placeres alle i begge klasser.
Nu har vi 1.placering i begge klasser. Begge teams fjernes fra listen.
Dernæst undersøges næste på listen for Art-klassen, Her vil det igen være det team, som havde den oprindelige placering som nr 2 på listerne, der placeres som nr 2 i Art-klassen. Da  Art klassen går forud for Flade klasse, Teamet fjernes fra klassen. Alle teams beholder der oprindelige placering.
Derefter undersøges for nr 3 på Art-klassen, Her sammenlignes den oprindelige placering nr 3 på Art-listen med den oprindelige placering på Flade-listen. Teamet har her en placering som nr 2, og bliver derfor placeret som nr 2 på Flade-listen. Teamet fjernes fra liste, og der tildeles nye placeringer på Ark-klassen.

Sådan fortsætter det gennem alle teams.

Jeg vedhæfter en fil. Filen er ikke redigeret for unødvendige makroer og forklaringer, dette ville jeg ikke gøre før jeg viste om det kunne bruges.

Det har været en meget krævende opgave.

Jeg hjælper dig gerne videre. Der er mange detaljer der skal afklares før der er et færdigt program, så måske skal du lukke denne tråd, og forsætte med private beskeder.

https://www.dropbox.com/s/be2ods4we2f13ev/Aendre_forudsaetning_69.xlsm?dl=0
Avatar billede Lasse Bager Novice
05. december 2017 - 08:24 #18
Tusind tak for hjælpen indtil videre. Og til alle andre - tak for forsøget.