Avatar billede lstevns Mester
22. september 2017 - 14:53 Der er 3 kommentarer

Kontrolelement som rullegardin

Hej, jeg har valgt at indsætte en "knap" til at starte makroen, som et rullegardin. I rullegardinet er forskellige emner, som så er meningen at der er forskellige diagrammer som vises alt efter hvilket emne der vælges. Mit spørgsmål er så hvordan jeg koder i vba, at når emne X bliver valgt skal den vise række 1-5 og når emne Y bliver valgt skal række 6-10 vises osv.???

På forhånd tak for hjælpen

/Lena
Avatar billede finb Ekspert
22. september 2017 - 15:42 #1
Rullegardin er en slags inputbox.
Indspil en makro med valg x og y,
og se, hvad rullegardinet svarer.
Svaret bruger du så:
If svarX then
hændelseX
else if svarY then
hændelse Y
endif
Avatar billede lstevns Mester
22. september 2017 - 18:40 #2
Jeg forstår ikke helt hvad du mener? hvis jeg indspiller en makro efter at have indsat emner i rullegardinet gør den ikke noget?
Avatar billede lordnelson Seniormester
23. september 2017 - 12:00 #3
Den her er ikke smart eller noget, men viser mulighederne du evt kan bruge:
har et active x objekt (Rullegardin) i ark 1
den fodre jeg med data her:
Private Sub Workbook_Open()
Ark1.vaelger.AddItem ("Diagram x")
Ark1.vaelger.AddItem ("Diagram y")
Ark1.vaelger.AddItem ("Diagram L")
End Sub

Så har jeg en makro:
If Ark1.vaelger.Text = "Diagram x" Then
    ActiveSheet.Shapes.AddChart2(201, xlColumnClustered).Select
    ActiveChart.SetSourceData Source:=Range("A1:A6")
    ElseIf Ark1.vaelger.Text = "Diagram y" Then
    ActiveSheet.Shapes.AddChart2(201, xlColumnClustered).Select
    ActiveChart.SetSourceData Source:=Range("A7:A11")
    End If

I "Rullegardin" vælges så den skal kører Makroen ( I dette tilfælde makro1)