Avatar billede ErikHg Ekspert
25. september 2017 - 15:02 Der er 7 kommentarer

Råd til fjernelse af ridser på CD, DVD, og BD-diske

Dette er egentlig ikke et spørgsmål, men et råd til hvordan man kan fjerne ridser på CD, DVD og BD-diske.
Hvis man er uheldig at få lavet ridser på disse medier, er det muligt at (næsten)at fjerne dem, på følgende måde.

Køb noget vandskyende vat (ikke almindelig vat) på apoteket. Dette produkt bruges normalt til at stikke i ørene ved bruge af ørevoksopløser.

https://www.apotekeren.dk/produkter/apotekets-vandskyende-vat-20-g.aspx

Køb også en bøtte med Sadolin SLIPOLINE (IKKE SLIPOL der er for kraftigt)
Ryst bøtten godt før brug, og fugt derefter det vandskyende vat. Tag nu mediet der er ridset, og gnub forsigtigt indefra og ud. Der kommer nu en hinde på mediet, lad dette tørre i nogle minutter, og gnid derefter denne hinde af med et tørt stykke vandskyende vat. Gentag evt. processen hvis disken er meget ridset.
Har selv prøvet dette med succes.

https://www.thansen.dk/bil/bilpleje/voks-og-polish/slipoline-0-25l/n1227177116/pn1556279829/
Avatar billede Little Helper Seniormester
25. september 2017 - 15:37 #1
Eller brug almindelig Tandpasta, Det er MEGET billigere og virker lige så godt. :D
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. september 2017 - 15:41 #2
Slipol/Slipoline indeholder et opløsningsmiddel, der ødelægger overfladen på CD´en. Det kan IKKE anbefales.

Der i mod har tandpasta i mange år været anbefalet i stedet - der er en anelse fine korn i, der fungerer som slibemiddel, og de udjævner kanten ved ridserne, så der lettere kan læses.
Det må være det samme Slipoline gør, men sammen med opløsningsmidlet ville jeg ikke føle mig tryg.
25. september 2017 - 16:13 #3
Jeg har brugt lak rens. Det sliber ikke så meget som slipoline.
Og jeg har kun måttet polere 2 gange en enkelt gang.

Det virker fint, og ødelægger ikke skiven.
Dog skal man passe på ikke at få det om på siden med trykket. Jeg har på 1 enkelt CD været ude for at det tog malingen (i dette tilfælde). så blev "spejlet" ødelagt
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. september 2017 - 16:36 #4
Lakrens indeholder også opløsningsmiddel.

Det lyder som om det har fungeret, så det skal selvfølgelig ikke afvises... - jeg ville bare ikke selv turde bruge hverken lakrens eller slipoline, af frygt for at komme til at beskadige den intakte belægning.
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. september 2017 - 17:04 #5
#2
Jeg har aldrig været ude for at Slipoline har ødelagt overfladen på diskene.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. september 2017 - 19:10 #6
...Men det betyder ikke at det ikke kan ske.

Som skrevet i #4 vil jeg selvfølgelig ikke afvise nogle af rådene - jeg ville bare aldrig selv anbefale at bruge kemikalier med opløsningsmidler i - og slet ikke når nu tandpasta kan gøre samme trick.

En eller anden dag er der en der skal prøve på en vigtig DVD af lavpris fabrikat, og så ødelægger han overfladen med det samme...

Har man prøvet tandpasta uden held, og data ikke er hyper vigtig (IBAS), ville jeg da også prøve med slipoline/lakrens... - men ikke før.

Men  når nu vi er ude i snakken - så er min oplevelse at det er langt sværere at "rense" en hjemmebrændt CD i forhold til en købe. Det skyldes at der er stor forskel på overfladen - en købeCD/DVD har et regulært lag lak til at beskytte datalaget, hvor de brændbare har et meget tyndt lag, der lettere ødelægges,,,

Jeg har prøvet tandpasta på begge typer med variabelt held... hvad med lakrens/slipoline - har det været brændte eller købe-skiver?
01. oktober 2017 - 17:48 #7
Jeg vil naturligvis ikke være påståelig, og påstå at der ikke er en fare ved at bruge lakrens.

men de CD'er jeg har prøvet har ikke taget skade, de virker stadig efter 25 år :)
Mine ældste CD'er er fra 1986.
jeg behandler dem pænt. Men det er sket at jeg har tabt en, som så er blevet ridset.
Og min indgangsvinkel har været: Den er ridset, duer ikke - Så kan det blive værre?
Nej.
Jeg valgte lakrens, fordi det sliber mindre ens slipoline.
Og som skrevet, de virker stadig.
Det er alle musik CD'er.

Der var en enkelt, hvor malingen på den anden side, ikke kunne tåle at jeg fik lidt om på den anden side :(
Så de sidste 2 numre virker ikke.