Avatar billede torben lind Forsker
26. september 2017 - 12:37 Der er 16 kommentarer og
4 løsninger

Hjælp/forklaring til bluetooth på PC

Hej allesammen.
En af mine højtalere på min stationærer PC er færdig,så jeg skal have købt nogle nye.Denne gang kunne jeg godt tænke mig at købe nogle bluetooth højtalere med en subwoofer.På min stationærer PC er der ikke bluetooth,så jeg mener at jeg skal købe en USB bluetooth adapter og så et sæt bluetooth højtalere.
Mit spørgsmål er,hvis jeg har ret i overstående.Idag har jeg forbindelse fra mine gamle højtalere ved hjælp af et mini jack stick der går til det indbygget lydkort på PC'en.Hvordan vil forbindelsen blive med bluetooth,jeg skal putte USB adapteren i en USB port og så skulle det virke eller hvad?
Jeg spørger fordi så er højtalere ikke forbundet til det indbygget lydkort.Er der nogle der kan bekræfte at det vil virke med en USB adapter eller har en bedre måde at gøre det på.
Med venlig hilsen
Torben
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2017 - 13:27 #1
Hvad er det for en Windows? både w8.1 og w10 har Bluetooth.
Prøv at se under Enheder og printerer. Hvis der er Bluetooth søger man efter højtalere eller andet under Tilføj en enhed.
Avatar billede torben lind Forsker
26. september 2017 - 13:50 #2
Hej valby1
Jeg mener at min PC ikke har bluetooth og derfor tror jeg at jeg skal købe en USB bluetooth adapter.Jeg har win10 og har prøvet det du skriver men det virker ikke.
Torben
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2017 - 14:00 #3
Jo Windows 10 har Bluetooth, men du kan jo ikke prøve at lede efter Bluetooth højtalere, når du endnu ikke har nogen. Højtalerne skal først startes op, hvorefter man lader Windows lede efter dem. Jeg har selv prøvet at køre med en Boose højtaler. Forbindelsen var i orden, men højtaleren lød ikke godt. For meget bas i forhold til mellemtonerne.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. september 2017 - 14:01 #4
#1: Windows 95 har bluetooth... - det har alle versioner nyere end ´95. Men hvis ikke der findes Bluetooth hardware, kan det være ligegyldigt at Windows forstår det.

Du er på rette spor - bluetooth adapteren vil lave nogle bluetooth porte, med samme egenskaber som de fysiske porte.
Dog skal du være sikker på at den adapter du køber, kommer med dens eget "Bluetooth Stack" software - ellers risikerer du at det kun er de helt grundlæggende funktioner (filoverførsel) der virker via Bluetooth.

Bluetooth stack er i princippet en udviddet protokol, skrevet til den specifikke bluetooth adapter, der sætter adapteren i stand til at tolke eksterne tasteturer, mus, lydenheder m.m.

Så når du har fået en ordentlig adapter og softwaren installeret, vil du få et aktivt bluetooth ikon nede ved uret i "systray". Denne kan du højreklikke på, og vælge at "tilføj enhed".... - samtidig med at du har sat din bluetooth højttaler i "paring-mode" (så den lytter efter ny forbindelser).
Afhængig af hvordan højttaleren er konstrueret, skal du nu taste en kode (typisk 0000, 1111 el. 1234). Herefter genkender PC og højttaler hinanden...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. september 2017 - 14:02 #5
...en lille rettelse, inden jeg får på puklen :-) - tidligere udgaver af Windows havde ikke bluetooth indbygget, men fik det installeret som en del af den omtalte "Bluetooth Stack".
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2017 - 14:05 #6
#4 Er en Bluetooth adabter bedre end den som i indbygget i Windows 10 ?
Avatar billede claes57 Ekspert
26. september 2017 - 14:25 #7
bluetooth adapter er hardware, bluetooth i windows er software til at styre hardware.
Så når der bliver sat en usb/bluetooth dims i pc og evt en medfølgende driver, så kan den se bluetooth-enheder og dermed lyd.
Jeg har selv en kombineret .ac wifi og bluetooth dims i pc, og den fanger fx tv's soundbar, så jeg kan køre radio/musik den vej uden at selve tv er tændt.
Avatar billede torben lind Forsker
26. september 2017 - 14:26 #8
Hej valby1 og Ole_madsen
I har begge 2 hjulpet mig på rette vej,kan jeg give jer begge "marker som løsning".
Torben
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. september 2017 - 14:48 #9
Ja, du kan markere alle du føler har hjulpet som "løsning"...

@valby1 - det er fuldstændig som WiFi - det er også "indbygget" i windows... - men fungerer altså først når der er et WiFi hardware netkort i PC´en...
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2017 - 15:05 #10
#9 Både min W8.1 og W10 kører fint med  WiFi og Bluetooth  uden at jeg har sat noget hardware til. Jeg går ud fra, at så har Lenovo og Asus indbygget det i bundkortet.? og at det så er almindelig?
Avatar billede claes57 Ekspert
26. september 2017 - 16:21 #11
Det er meget ofte med i bærbare. Og for nogle år siden begyndte stationære at have Bluetooth og wifi indbygget. Man kan så se det i enhedshåndtering.
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2017 - 16:39 #12
#11 Ja du har ret, man kan se det i Enhedshåndtering :-)
Avatar billede torben lind Forsker
26. september 2017 - 17:03 #13
Hej claes57.
Jeg har lige været i enhedshåndtering og der vise ikke noget bluetooth,så det bliver løsningen med en USB bluetooth dongle,tror jeg.
Torben
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. september 2017 - 17:23 #14
Ja, men husk at sikre dig, at der følger noget software med.

Det er ikke helt nok bare med den rå driver - der skal følge ekstra software med. Hvis man nøjes med driveren, vil man som tidligere skrevet, ikke få den fulde funktionalitet.

Som oftest ligger driver og stack delen dog pakket sammen i samme installations software, og holder du dig til "kendte mærker", vil stack´en givetvis være indbygget i windows 10, eller tilgængelig via WindowsUpdate.

Eks. http://www.edbpriser.dk/netkort/edimax-ew-7611ulb-2-in-1-n150-wi-fi-og-bluetooth-40-nano-usb-adapter-id-14018974.aspx?q=bluetooth+usb (Indeholder også trådløst netkort)

http://www.edbpriser.dk/bluetooth-dongle/belkin-usb-40-bluetooth-adapter-id-7099905.aspx?q=bluetooth+usb

http://www.edbpriser.dk/netkort/iogear-bluetooth-40-usb-micro-adapter-multi-language-version-id-6981358.aspx?q=bluetooth+usb

Vær dog opmærksom på at ingen af ovenstående er super kraftig - dine bluetooth enheder skal være inden for 10 meter, uden de store hindringer i vejen. Der fås også enheder der er lidt kraftigere, som siges at kunne nå 20 - eller sågar 50 meter, men hvor godt de virker skal jeg ikke kunne sige.

Skal de være billige, så er der også fra https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20170926071201&SearchText=bluetooth+usb

Men det er specielt disse der ikke altid kommer med ordentlig software :-) - om end jeg i flere år har kørt med nogle af de helt billige, der fungerede bedre end det der var indbygget i PC´en...
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2017 - 17:40 #15
Jeg kan så bare ikke forstå, at der På min Windows 10 (Asus bærbar)
er Bluetooth, med ikon i Enhedshåndtering, men ikke på spørgers Windows 10.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. september 2017 - 17:44 #16
Nej, det har vi efterhånden forstået :-)

Nu skriver vi også at der som regel er indbygget bluetooth i bærbare PC´ere... - det er der faktisk ret sjældent i stationære...

Og hvis du scroller helt op i toppen, og læser den første linje, står der:

"En af mine højtalere på min stationærer PC er færdig".... - Stationær. Ikke bærbar.
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2017 - 17:55 #17
Nå Ok, så har jeg måske været heldig med min stationære Lenovo, den er ellers flere år gammel :-)
Avatar billede torben lind Forsker
26. september 2017 - 17:56 #18
Hej ole_madsen.
Mange tak for de tilsendte link,jeg har lige kigget hurtigt belkin linket og den kan man få hernede i Polen hvor jeg opholder mig og til nogenlunde samme pris.Så mange tak for det.
Torben
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. september 2017 - 18:06 #19
@Valby1 - det er lidt forskelligt... - jeg har haft købt flere Medion "multimedie" stationære PC´ere i Aldi for småpenge... - de har alle haft indbygget Bluetooth, og for den sags skyld WiFi. Og i øjeblikket har jeg en high-end Fujitsu stationær til et noget højere beløb... - den har ikke.
Så det afhænger af hvad den stationære er bygget til, mens man antager at en bærbar skal flyttes rundt på, så netop her henvender den sig jo til trådløs teknologi... - det er ikke altid tilfældet med den stationære...
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2017 - 18:19 #20
Ok, tak for Info :-)