Avatar billede Ajbo Juniormester
27. september 2017 - 10:12 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Windows 10 og LinuxMint på samme pc

Efter at have brugt Linux sammen med Windows 7 i mange år købte jeg en ny computer med Windows 10. Jeg gik ud fra, at den selvfølgelig kunne bruges på samme måde,men her gik det galt, der var intet indbygget netkort i pcen, så den må på nettet via en TP-LINK, der annonceres som værende i stand til at kunne virke i Linux, hvad den ikke kan. Windows 10 fungerer fint med nævnte
TP-LINK, med koden til TP-LINK mangler. Hvad gør jeg? Jeg savner en fungerende Linux.
Avatar billede claes57 Ekspert
27. september 2017 - 10:26 #1
Avatar billede 450025 Ekspert
27. september 2017 - 11:27 #2
Hei begge 2 er det lov å henge på, Dere vet mer enn meg når det gjelder
Windows 10 og LinuxMint på samme pc jeg har ikke noe å bidra med Sorry.

På min maskin Har jeg god plass på C, og god Plass på D, + en partisjon som der ikke er noe på 120 GB, Skyen er grunn for det, og når du skrev Ajbo på
(Samme Pc) da vakna jeg og når vi nå har claes57 også kunne jeg ikke dy meg Sorry.
Først tenkte jeg Ubuntu og så Linux Mint helt forskjellen har jeg ikke fattet enda, derfor har jeg ikke gjort noe enda men har veldig lyst til å prøve, Win10 Pro har jeg jo og dette går fint ingen problemer med dette.

Hvorfor for min del nysgjerrighet, men har det noe for seg blir det en ny lærdom for meg Takk.
Beklager Ajbo men du ga meg et spark bakk Takk for det, jeg vil ikke være i veien for deg men her er der noe jeg vil vite mer om jeg får lov.

Arne.
Avatar billede Ajbo Juniormester
27. september 2017 - 12:47 #3
Hej Arne!
Jeg begyndte med at dele computerens indre lager op i to.med en Gparted. Derefter installerede jeg Windows 10 på den del af lageret, der har de laveste adresser og LinuxMint på delen med de højeste adresser. Det gik også fint på den måde - både Windows 10 og LinuxMint kører problemfrit, når jeg får adgang til min fibernet fra Linuxmint, hvor der er noget, jeg endnu ikke har testet.
Ajbo
Avatar billede 450025 Ekspert
27. september 2017 - 13:14 #4
Takk for svaret ditt kom nettopp hjem, Du sier at Win10 og Linux går fint sammen på samme maskin uten krangling, og skillet går da slik er det ok?
C blir som den er, D har jeg bare det jeg bruker daglig og småting jeg ikke er red for å miste om noe kollapser.
Det jeg ikke treger her å nå men er viktig ligger i Skyen, en vane jeg trives med så jeg tenkte å legge det nye programmet LinuxMint på den ledige partisjonen 120 GB.

Hva med Google? Hva med Språk Dansk eller Norsk? Venter ikke du skal lære meg jeg skal søke og lete masse også selv, men er glad for noen få tips i starten.
Vet du forskjell på Ubuntu og LinuxMint.

Takk Arne.
Avatar billede claes57 Ekspert
27. september 2017 - 13:29 #5
Ubuntu er storebror, der kan alt. Mint er en klon af ubuntu der er lavet til at ligne Windows mere, så den er nemmere at bruge for 'ny til linux' brugere.
Mangler man tips og how-to i Mint, så kan man bruge ubuntus tips og vejledninger.
Og fra Windows kan man dele datapartitionen og logge på den fra Linux, så ens dokumenter og billeder ligger samlet (mht backup).
Avatar billede 450025 Ekspert
27. september 2017 - 14:02 #6
Hallo claes57 Ubuntu storebror et godt svar det, takler man Win10 skulle det vel gå Bra vil jeg tro, nå vil jeg nok prøve begge løsninger for se om der noe som kan være enkelt for andre som kjøre både XP, Win7, og kanskje i tillegg har eldre maskiner også.
Win10 kan for mange av dem være trasig i blant men jeg er tros glad for og stille opp for dem.
Nå får nok gå i forveien å bli opplært selv først, Win10  takler jeg fint, men merker det er nok så forskjellig rundt omkring tror du vet hva jeg mener.

Takk så lenge, nå får du tenke lidt på Ajbo også, å jeg henger med ser du.
Arne.