Avatar billede gubbibabz Praktikant
27. september 2017 - 13:04 Der er 11 kommentarer

Formatring af computer.

Hejsa alle sammen! jeg har lige brug for hjælp, jeg har i dag formateret C: drevet på min computer, og installeret nyt windows... Egentlig ville jeg ikke formatere D: drevet da jeg har gemt alle mine filer og billeder osv over på denne disk..

Nu har min ven så sagt noget klogt, at jeg jo kan gemme alle mine ting i OneDrive, og det er hermed gjort, derfor vil jeg nu gerne ha formateret mit D: drev også..

Men så kommer spørgsmålet? hvordan gør jeg det nemmest.. Skal jeg boote fra windows-USB-sticken igen? også formatere begge diske, og installere windows igen? eller er der en nemmere måde at formatere D: drevet? uden at skulle ha fat i windows installationen igen ;) ?

På forhånd tak.
Avatar billede Slater Ekspert
27. september 2017 - 13:17 #1
Hvis der ikke ligger noget af Windows på D-drevet, kan du vel bare højreklikke på drevet og vælge formater?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2017 - 13:19 #2
Du kan formatere D drevet direkte fra diskhåndteringen, eller ved at højreklikke på det  i denne computer og vælge formater. Du behøver ikke noget medie til det da det er et lager drev.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2017 - 13:20 #3
Ud over Onedrive, har du så også filer på et andet eksternt medie som en extern harddisk? Tror jeg nok jeg ville vælge
Avatar billede INK Ekspert
27. september 2017 - 13:22 #4
Husk OneDrive synkroniserer med din pc. Hvis du sletter på pc, så sletter du også i skyen.
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. september 2017 - 13:29 #5
Jeg har selv en ekstern harddisk netop som en sikkerhedsback up, hvis der nu skulle ske noget med D-drevet. Hellere forebygge end helbrede - det er nemlig ikke sikkert at helbredelsen lykkes.
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. september 2017 - 14:03 #6
Jeg har en lille tilføjelse:
Er der nogle meget vigtige filer der simpelt hen ikke må slettes/forsvinde tager jeg back-up af disse, men ellers kloner jeg helle disken med gratis programme "Diskbackupper". Denne operation er ganske enkel og tager ikke lang tid.
Er skaden først sket, i form af nedbrud af drevet, og man ingen back-up har, bander man sig selv langt væk, for det er ganske enkelt at tage en back-up.
Programmet kan bruges til flere Windows versioner, så der er ingen undskyldning for ikke at gøre det.

https://www.backup-utility.com/free-backup-software.html
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2017 - 14:15 #7
Enig med #3 og #5.
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. september 2017 - 14:38 #8
Bare for lige at prøve hvor lang tid det tog, har jeg lige taget en back-up af D-drevet (en SSD 500 GB)
Der er brugt 101 GB, og det tog 16 minutter at klone indholdet over på en harddisk på 320 GB.
Avatar billede gubbibabz Praktikant
27. september 2017 - 15:09 #9
1000 tak for alle jeres kommentare :) Jeg har ikke enabled sådan at OneDrive må synkronisere med min computer, da jeg ikke har plads til alle de billeder og film som jeg ligger der op fra min telefon osv, så jeg bruger kun OneDrive til at ligge ting op i som jeg vil gemme, men uden at fylde min computer op ;)

Så jeg regner med at jeg uden problemer kan formatere D: drevet ved at højre-klikke på den og sige formater ;) Det vil jeg nu prøve, mange tak for tippet!

Og tak for alle kommentarerne om at tage backup, jeg regner dog med at OneDrive ikke får et nedbrud og tingene forsvinder der oppe fra! og ellers dør jeg ikke af det, det er blot billeder af vores hund fra han var hvalp, og kattene da de var killinger, også ferier osv hvor jeg tager billeder med min mobil, også tømmer jeg den der op i skyen når jeg ikke har mere plads på telefonen ;) Så har ikke nogen extern HDD, men som sagt overlever jeg hvis de forsvinder ;) - Lige i dag var det blot nogle programmer og ting som jeg gerne ville beholde på computeren, som jeg derfor lage på D: drevet, de ligger nu i skyen, og jeg vil som sagt prøve at formatere, også regner jeg med at jeg kan trække dem ned igen :D
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2017 - 15:58 #10
#9 Det er jo selvfølgelig dit valg.
Jeg ville dog ikke selv turde at sådanne indstillinger bare forblev som du har indstillet dem til lige nu.
Nu skriver du ikke hvilket Windows system du kører?
Er det Windows 10 kommer der løbende store opgraderinger til systemet (hvor Windows geninstalleres), og jeg har oplevet at flere af de indstillinger jeg lavede i det forrige system gik tilbage til standard indstillinger. Så derfor ville jeg ikke betro mine filer på den måde.
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. september 2017 - 16:17 #11
Jeg ville ligesom du heller ikke turde løbe an på det. Jeg kører selv Windows 7, og har to interne SSD´er i computeren hhv. drev C og D (stationær) samt to eksterne, nemlig en til sikkerhedskopiering og én til back-up af D-drevet.