Avatar billede Kira Gulløve Mester
30. september 2017 - 13:42 Der er 15 kommentarer

PS3 problem

Hej når jeg forsøger at genstarte min ps 3 får jeg følgende besked:
system lagerets filsystem er defekt og den skal genstartes fra 0 - 100 %- efter har jeg helt sort skærm.
Jeg har forsøgt at gendanne hardwaren men når jeg holder tænd og sluk knappen nede sker der ingenting?

Gode råd modtages med kys hånd
Avatar billede CRKrogh Ekspert
30. september 2017 - 15:41 #1
Hej.

  Når en PS lukkes ned "på den hårde måde", altså f.eks. ved strømsvigt, efterlader det filsystemet i en tilstand, hvor den skal have lov til at tjekke det igennem for fejl, før den frigiver det til normal brug igen - det lyder til at det er denne kontrol, du ser den gennemløbe 0-100%. Når den er helt færdig med det, skulle den gerne genstarte på normal vis af sig selv.

De bedste hilsner
Avatar billede Kira Gulløve Mester
30. september 2017 - 15:49 #2
Problemet er når den har kørt kontrollen har jeg bare "sort skærm"!!!!
Avatar billede CRKrogh Ekspert
30. september 2017 - 17:42 #3
Hvis du holder øje med lysdioderne på PS3'eren, slukker den så helt efter disk-kontrollen, eller står den stadig med lys på?

Hvis det sidste er tilfældet, skal du lade den stå....
Avatar billede Kira Gulløve Mester
30. september 2017 - 20:10 #4
Lyset er grønt efter disk kontrollen også sker der bare ikke mere ? O:o

Når jeg holder tænd/sluk knappen inde for slukker den naturligvis men når jeg så tænder igen, sker samme :/
Avatar billede CRKrogh Ekspert
30. september 2017 - 20:13 #5
Når den ikke slukker og heller ikke er vendt tilbage til normalt startbillede, tyder det jo på at den ikke er blevet færdig. Når du så tvinger den til at slukke, er den lige vidt og skal jo så køre kontrollen igen.

Prøv lige at lade den stå - så længe som fornuften nu tillader!
Avatar billede Kira Gulløve Mester
01. oktober 2017 - 10:40 #6
Efter jeg har fået meldingen "system lagerets filsystem er defekt" har jeg lade den loade og den har stået hele natten den viser stadig bare sort skærm.
Er der nogen måde jeg kan gendanne helt fra bunden?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
01. oktober 2017 - 20:17 #7
Så ville jeg pille disken ud af PS3'eren og give den en hurtig-formattering i en PC.
På den måde tvinger du PS3'eren til at behandle den som en ny disk (formattering og installation af styresystem).

Der er vejledning til selve processen med udskiftning af disken her:
https://www.lifewire.com/upgrade-ps3-hard-drive-3407930
Avatar billede Kira Gulløve Mester
01. oktober 2017 - 21:56 #8
Er der andre måder jeg kan formattere konsollen på end at begynde at pille harddisken ud ? ser noget omstændighed ud for mine begrænsede kompetencer :-)
Avatar billede Kira Gulløve Mester
01. oktober 2017 - 22:40 #9
Update : er kommet ind i menu ved at holde tænd og sluk knappen nede til den bipper to gange.
Men den registrere ikke mit joy pad så jeg kan ikke gå op og ned (trods joy pad duer til andet )- kunne det tyde på skadet hardware ?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
02. oktober 2017 - 20:35 #10
Er controlleren tilsluttet til PS3 via USB-kablet?
Avatar billede Kira Gulløve Mester
02. oktober 2017 - 20:43 #11
Jep er med USB 😔
Avatar billede CRKrogh Ekspert
02. oktober 2017 - 20:54 #12
Ja, så burde den jo genkende den, så snart du trykker på PS-knappen på controlleren.

Hvis ikke det sker, er der vel kun tilbage at prøve med en anden controller, slette disken udenfor PS3'en eller stikke den en ny disk.

En frisk disk behøver nu heller ikke koste en formue, og kan i øvrigt med stor fordel erstattes med en lidt kvikkere (og selvfølgelig størrelse efter behov).
Avatar billede fpen2015 Juniormester
03. oktober 2017 - 08:51 #13
Hvordan sletter jeg disken og tager den ud osv? har du en evt. guide?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. oktober 2017 - 19:58 #14
Læs dog tråden: Der er link til en guide i #7.
Avatar billede jalved Ekspert
03. oktober 2017 - 20:15 #15
Hvis du synes, det virker uoverskueligt med en lang tekstforklaring som i #7, så kan du finde flere små videoer på Youtube, hvor det bliver demonstreret, at det er meget simpelt.

https://www.youtube.com/watch?v=7n6RuCs4oAg

Gør dernæst som CRKrogh siger i #12 - køb en ny disk og sæt i eller få den gamle formateret ved at få den sat til en anden computer som ekstern harddisk.

Hvis du har en skruetrækker og lidt tålmodighed til at hitte ud af tingene (du skal også have formateret harddisken), så kan du sagtens gøre det.