Avatar billede ErikHg Ekspert
07. oktober 2017 - 21:53 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Udfald på autoradio med DAB+

Jeg købte tidligere i 2017 en Blaupunkt Stockholm autoradio med FM, DAB og DAB+.
Som bekendt er DAB signalet pr. 1. oktober slukket og erstattet af DAB+.
Indtil 1. oktober lyttede jeg ofte til især P7 Mix, med succes, men efter DAB+ har erstattet DAB, er der mange udfald i lyden, noget der irriterer mig meget.
Har nogen på eksperten oplevet det samme som jeg, og ikke mindst er der noget man kan gøre for at komme problemet til livs?
Avatar billede posten Ekspert
08. oktober 2017 - 03:07 #1
har du prøvet at 0 stille den ??
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. oktober 2017 - 10:37 #2
Nej, men det vil jeg så prøve.
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. oktober 2017 - 14:46 #3
Nu har jeg prøvet at nulstille radioen, men desværre uden held :-(
Jeg fulgte nedenstående vejledning men intet skete.

NORMSET
Restoring the original factory settings of the car
sound system.
 Press the On/Off button 3.
The display shows "PRESS > TO CONFIRM".
 Press the button 7 to confi rm the resetting.
The car sound system switches off and is reset
to the factory settings. If a CD has been
inserted in the CD drive, the car sound system
automatically switches on again.

Radioen er tunet ind på P7 MIX og den giver også lyd. Jeg har vognen holdende i en carport, og der er lyden fin. Det er når jeg kører at udfaldene optræder, dette skete ikke inden DAB signalet stoppede og blev afløst af DAB+.
Avatar billede jalved Ekspert
08. oktober 2017 - 15:12 #4
I sine bemærkninger til denne artikel, skriver forfatteren, at hvor der tidligere kunne forekomme wobblende lyd på DAB, så vil Dab+ nu helt miste lyden.

Det kunne jo i al fald være et bud på en forklaring, men synes nu ikke, du skal give op, før du havde prøvet lidt andre ting også :-)

http://meremobil.dk/2016/10/derfor-dab-radio-bilen-no-go/
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. oktober 2017 - 16:21 #5
Radioen er eftermonteret i vognen (en Volvo 850 fra 1994) i vinters, og virkede udmærket med DAB, så jeg regnede med som en selvfølge, at der ingen problemer ville være med DAB+, det skulle imidlertid vise sig ikke at holde stik :-(
PS. Jeg giver ikke bare op.
Avatar billede jalved Ekspert
08. oktober 2017 - 16:27 #6
#5 Godt, du ikke giver op:-)

Bladet Ingeniøeren har forsøgt at afdække huller i DAB-dækningen - de har et kort på deres hjemmeside. Og jeg synes, jeg hørte et radioindslag, hvor de talte om at DAB+ fra starten ville dække næsten lige så godt som DAB - og det der næsten slog mig lidt. Men jeg  kan huske forkert.

Jeg troede egentlig ikke, man behøvede at tale om dækning mht. DAB, Troede fidusen bl.a. var, at det var fuldt dækkende overalt.

Har du overvejet, om du kan forbedre modtagelsen lidt med en ny antenne?
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. oktober 2017 - 16:56 #7
Hvis jeg skal montere en ny antenne, skal jeg nærmest skille hele instrumentbordet ad (har prøvet det i anden forbindelse). Antennen der fulgte med er ganske enkel, idet den bare sættes indvendigt på forruden. FM-delen er slet ikke koblet til.
Jeg forstår bare ikke hvorfor man finder på at erstatte DAB med DAB+ når lo**et ikke fungerer tilfredsstillende...... som man siger "hastværk er lastværk".
Avatar billede jalved Ekspert
08. oktober 2017 - 17:27 #8
#7 Næh, samfundsøkonomisk og rssourcemæssigt virker det jo også fjollet at skulle kassere flere hundrede tusinde radioer, fordi der skal være plads til nogle flere kanaler, når flere af dem egetnlig er totalt ligegyldige og bare ligner de andre. Her tænker jeg på de der kanaler, der stort set kun spiller musik med lidt hurtig smart snak indimellem.
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. oktober 2017 - 19:01 #9
Jeg mener at der er plads til 18! kanaler mere. Det er ikke andet end en gang reklamefinansieret bras, som lytterne skal høre på, og købe det skrammel der reklameres for. Jeg lytter personlig selv aldrig til disse kanaler.
Avatar billede jalved Ekspert
26. november 2017 - 14:03 #10
Lyt evt. til programmet Direktørtid på P1 fra 26 november - ca. fem minutter før programmets slut, så er problemet oppe som lytterspørgsmål.

Der har været en teknisk fejl, der nu er udbedret, så flere oplever, at det er blevet bedre.

https://www.dr.dk/radio/p1/direktoertid/
Avatar billede morten_hygum Novice
26. april 2018 - 09:52 #11
Efter der er skiftet til DAB+ er DRs kanaler flyttet til DAB2, hvor de før lå på DAB1.
Jeg hører Nova om morgenen og P6 om eftermiddagen og kunne før skiftet opleve at der var udfald på Nova (På DAB2) i visse områder omkring Karup, Skive,Viborg.
Efter Skiftet flyttede de samme udfald over på P6, men forsvandt fra Nova.

Jeg har dog siden mandag morgen haft problemer med at der er rigtig meget udfald på P6. Den er faktisk ubrugelig, men også på Nova oplever jeg store problemer.
Er der andre der kan vedkende sig det, eller skal jeg have bilen på værksted?
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. april 2018 - 12:06 #12
Jeg ønsker bare at hører P7 Mix men med alle de udfald, hører jeg hellere CD´er.
Jeg synes at det er for dårligt med de udfald.
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. maj 2018 - 20:25 #13
#11
Jeg var ikke klar over det med DAB 2.  Jeg har faktisk hele tiden lyttet til CD´er når jeg kørt. Jeg bor selv i Frederikssund.
Jeg har nu prøvet at stille ind på DAB 2, og det ser ud til at virke :-)