Avatar billede martens Guru
12. oktober 2017 - 11:03 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Formatere DateSerial ( kun månedens navn med 3 karakterer )

Er der et kvikt hoved, der kan fortælle om det kan lade sig gøre at formatere DateSerial, således at eksempelvis at 01-10-2017 vises som OKT og 01-11-2017 vises som NOV

=DateSerial(Year(Date());Month(Date());1) ( resultat =01-10-2017 ønskes vist som OKT )

=DateSerial(Year(Date());Month(Date())+1;1) ( resultat =01-11-2017 ønskes vist som NOV )

mvh martens
Avatar billede finb Ekspert
12. oktober 2017 - 11:17 #1
Efter hukommelsen:
=format(month(DateSerial(Year(Date());Month(Date());1);"MMM"))
Avatar billede Per Juniormester
12. oktober 2017 - 11:29 #2
Prøv med denne
=TEKST(B2;"mmmm")
Avatar billede terry Ekspert
12. oktober 2017 - 11:58 #3
MonthName(month(#2017/10/09#), TRUE)
Avatar billede martens Guru
12. oktober 2017 - 12:06 #4
Super Terry !!!

Jeg kom i den rigtige retning ...

mit resultat for aktuel måned :
=UCase(NavnPåMåned(Month(Date());Sand))

næste måned :
=UCase(NavnPåMåned(Month(Date())+1;Sand))

forrige måned :
=UCase(NavnPåMåned(Month(Date())-1Sand))

MANGE tak for hjælpen !
Avatar billede martens Guru
12. oktober 2017 - 12:08 #5
rettelse til tidligere ( manglede lige et ";" )

forrige måned :
=UCase(NavnPåMåned(Month(Date())-1;Sand))
Avatar billede terry Ekspert
12. oktober 2017 - 12:10 #6
selv tak ;-)
I'm assuming that in Danish Access the function isn't named MonthName but NavnPåMåned?
Avatar billede martens Guru
12. oktober 2017 - 12:17 #7
Hej Terry..

Ja det er DANSK... ( ofte lidt irriterende da " , " ( komma ) også skal erstattes med " ; " ( semikolon )  og TRUE bliver till Sand    ;o)
Avatar billede terry Ekspert
12. oktober 2017 - 12:22 #8
Comma and semicolon issue also exists in English version as it depends on regional settings, and as we are in DK , is used as decimal separator, hence the reason for using ;
Glad I dont have to remember all function names in English and Danish though :-)