Avatar billede cht22 Professor
12. oktober 2017 - 14:36 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

Printe pdf dokument til labelprinter i cmd

Jeg vil gerne printe et pdfdokument til labelprinter ved at bruge dette i cmd:

print /D:LPT1 testfil.pdf

Jeg har oprettet network share således:

net use LPT1 \\192.168.0.2\label

Det pdfdokument jeg har lavet har størrelsen 104 x 190 mm og jeg kan godt printe det fra Adobe Reader til labelprinteren. Indstillingen er sat til RAW på labelprinteren.

Det virker fint hvis jeg i stedet for bruger min anden A4 printer med et A4 dokument.

Hvorfor virker det til A4 printeren og ikke til labelprinteren?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. oktober 2017 - 14:58 #1
Fordi din A4 printer forstår PDF (som basalt set er PostScript printersprog).

Men din labelprinter forstår hverken PostScript, PCL eller andre almindelige printersprog - den er med garanti skrevet med sin helt egen driver (GDI driver af en eller anden art). Det er gjort for at have større kontrol med label-specialiteter som thermoprint, labelstørrelse, labelkanter, afrivningskant m.m. som ikke findes på en almindelig printer, og derfor ikke i et af de gængse "unvisersal" printsprog.

Sagt på en anden måde - det du ønsker, kan ikke lade sig gøre, da du ikke har driveren med ind over til at tolke printet.

Det vil muligvis kunne lade sig gøre, ved at lave en ny "labelprinter" i windows, der i stedet for at printe direkte til labelprinteren, printer til den port der hedder "Gem som Fil". Nu vil PDF dokumentet blive "reformatteret" i labelprinterens sprog, og gemt som en fil.
Og denne fil vil du sandsynligvis kunne omdirigere til labelprinteren på den ønskede måde....

...men jeg er næsten sikker på det ikke kan bruges i dit workflow :-)
Avatar billede cht22 Professor
12. oktober 2017 - 15:12 #2
Ok tak for svar, så kan det være dette kan virke:

http://www.qualityserviceandsupport.com/brady/article/1096
Avatar billede klt Seniormester
12. oktober 2017 - 15:23 #3
Det må kunne gøres ved at kalde AcrobatReader via kommandolinien ala:

"C:\Program Files (x86)\Adobe\Acrobat Reader DC\Reader\AcroRd32.exe" /t  file.pdf "my printer-name"

Har prøvet - og det virker. Når man har fuld stil til filen (ala c:\pdf\file.pdf ) samt angiver printeren ala \\servernavn\printer .
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. oktober 2017 - 15:32 #4
Jeg har ikke lige tiden til at sætte mig ind i, hvad det er "Brady" gør - men overfladisk ser det ud til at de skriver deres egen driverrutine, indeholdende de styrekarakterer, printeren skal bruge. Det vil være en voldsom besværlig vej at gå, hvis man kører det hele på en Windows maskine.

Der må kunne findes noget andet automatiserings halløj, der gør det mere elegant.

Tippet som klt kommer med skal du i hvert fald undersøge - det vil være langt mere fleksibelt i det lange løb.
Avatar billede cht22 Professor
12. oktober 2017 - 16:42 #5
Tak det ser ud til at virke med adobe reader og /t kommandoen. Prøvede lige men en anden printer, der virkede print i cmd desværre ikke, det var en "HP LaserJet 1150" printer.
Avatar billede cht22 Professor
12. oktober 2017 - 17:42 #6
Fandt også lige den her der hedder 2printer

www.doc2prn.com

den udskriver dog en reklameside ekstra når man printer med gratisversionen. Men så kan man jo bare købe det.
Avatar billede jewls_dk Praktikant
23. november 2020 - 01:04 #7
Halli hallo,

Jeg skriver på vegnene af https://www.jewls.dk/ og ville hører om i kan anbefale en god label printer til print af labels i en størrelse på omkring 100x190 :-)

På forhånd tak!