Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2017 - 13:35 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Adobe flash aktivering

Jeg har Adobe Flash player. Men når jeg vil åbne en video feks. i en avis,
skal jeg give tilladelse til at aktive den. Hvorfor det?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
14. oktober 2017 - 15:07 #1
Flash-objekter er med tiden blevet en sikkerhedsrisiko, så nogle browsere spørger om tilladelse.
Flash bruges sjældnere og er ved at blive udfaset og erstattes af noget mere tidssvarende, men aviserne er åbenbart ikke fulgt med endnu.
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2017 - 15:23 #2
Ok tak for Info, men jeg forstår ikke meningen med at man skal give tilladelse.
En video starter jo ikke af sig selv, så man kan jo bare undlade at sarte den.
Det virker som om man siger Ok du kan godt give tilladelse, men så er du altså også selv uden om det :-)
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
14. oktober 2017 - 15:31 #3
Det er netop det, den gør.
I Firefox kan man i indstillinger for plug-ins give tilladelse til altid at afspille uden tilladelse.
Internet Explorer: Administrer tilføjelsesprogrammer.
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2017 - 15:38 #4
Fint Tak 😊
Avatar billede Slater Ekspert
14. oktober 2017 - 16:38 #5
"En video starter jo ikke af sig selv, så man kan jo bare undlade at sarte den."

Det hjælper ikke noget på sikkerheden. Flash-objektet har fået tilladelse til at udføre kode, uanset om videoen starter eller ej.
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2017 - 17:02 #6
"5 Det forstår jeg ikke. Når jeg ser en Video i avisen, men undlader at starte den, så kan der vel ikke ske så meget?
Avatar billede Slater Ekspert
14. oktober 2017 - 18:00 #7
Ja, det er det jeg svarer på. Om du starter videoen eller ej er irrelevant. Flash-objektet har på det tidspunkt allerede fået lov at udføre kode, og er derfor en potentiel sikkerhedsrisiko. Det gør absolut ingen forskel om du trykker på afspil-knappen.
Det eneste der hjælper, er at browseren helt forhindrer objektet i at blive indlæst, med mindre du giver udtrykkelig tilladelse.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2017 - 12:49 #8
Jeg går ud fra, at du mener, at hvis jeg først har givet tilladelsen er der et problem,
selv om jeg ikke starter videoen, men hvis jeg ikke giver tilladelsen, er der ikke noget problem?
Avatar billede Slater Ekspert
15. oktober 2017 - 14:21 #9
Korrekt. Så hvis du fjerner den indstilling, at browseren først spørger om pluginet må aktiveres, har du skabt en potentiel sikkerhedsrisiko.

Det er ingen kæmpe risiko, naturligvis, men der er en grund til at de store browsere gerne vil væk fra de gammeldags plugins.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2017 - 14:25 #10
Ok  :-)