Avatar billede Mr.Borup Praktikant
15. oktober 2017 - 21:06 Der er 4 kommentarer

Kan ikke længere skrive til ekstern harddisk på Mac

Jeg bruger en ekstern harddisk (Mac OS - udvidet(Journaled)) på min iMac, men kan ikke længere få lov til at skrive til den. Den vises i Finder, når jeg tilslutter den, men dukker ikke længere op på skrivebordet (eksterne harddiske er sat til at blive vist), når jeg tilslutter den. Den har fungeret uden problemer gennem det sidste års tid, men startede på dette for nylig.

Slutter jeg den til min MacBook Air, er der ingen problemer, og den vises på skrivebordet som sædvanlig.

Jeg har forsøgt at google mig frem, men uden held indtil videre, så har I nogen forslag? På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede INK Ekspert
15. oktober 2017 - 22:21 #1
Kører du samme OS på de to Macs? Hvis du har opdateret den ene til High Sierra, har du måske (?) opgraderet fil-systemet på din eksterne harddisk. Det nye system hedder APFS. Check med diskværktøj på din MacBook Air.

Kan du med diskværktøj se din disk fra iMac´en? Så kan du evt. køre en "førstehjælp" på den. Kan være det blot er rettigheder, der skal genoprettes. Det gør diskværktøjet automatisk,
Avatar billede Mr.Borup Praktikant
15. oktober 2017 - 22:34 #2
Jeg kører samme OS på begge maskiner - Mac OS High Sierra. Jeg kan godt se disken i Diskværktøjet og har også kørt en førstehjælp igennem, men det ændrede ikke noget.
Avatar billede Mr.Borup Praktikant
15. oktober 2017 - 22:53 #3
Jeg har lige opdaget, at efter jeg genstartede iMac´en uden den eksterne disk tilsluttet og derefter tilsluttede den, så kunne den genkendes, og virker nu som den skal. En lidt for enkel løsning, men jeg havde simpelthen ikke prøvet det før. Kun genstartet iMac´en med harddisken tilsluttet.
Avatar billede sd8220 Seniormester
19. oktober 2017 - 11:45 #4
10.13 putter IKKE APFS på externe diske, og så vidt som jeg ved, kun på interne SSD'er.

Man kan sikkert gøre det selv på de andre enheder.

Godt, at du fik det til at virke.