Avatar billede Tenletters Juniormester
17. oktober 2017 - 21:02 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Vista kan kun finde det lokale netværk

Jeg har de sidste par dage forgæves forsøgt at få en ældre bærbar Vista til at forbinde trådløst til et yousee modem. Den kan godt få forbindelse via kabel (fra bærbar direkte til modem), men ikke via WiFi. Min mobiltelefon kan sagtens finde modem'et og forbinder helt normalt, så det er ikke modem'et der er noget galt med. Og det er åbenbart et kendt problem med Vista, så jeg har prøvet et hav af ting:

- Fjernet statisk IP under IP4 ved netværk
- Indsat et statisk IP under IP4 ved netværk
- Fjernet flueben ved IP6 ved netværk
- Lukket for firewall
- Tilføjet denne til reg-db: http://www.adsltips.dk/vista-dhcp-problemer.php
- Geninstalleret drivers til netværkskort
- Ændret WPA2 + AES til helt åbent og usikret netværk og tilbage igen

Jeg prøvede også at sætte min mobil op til mobilt hotspot, og det kunne vista både finde og skabe forbindelse til ud på nettet, men den skrev dog forsat at den kun havde forbindelse til det lokale netværk. Så det hele er en kende mystisk.

Noget fiks?
Avatar billede jalved Ekspert
17. oktober 2017 - 22:57 #1
Jeg kan bare sige, jeg selv har oplevet det samme med Vista. Fandt aldrig ud af det og endte med bare at lægge en nye version af Windows på, hvor den nærmest hoppede på af sig selv.

Men jeg var heller ikke så tålmodig, som du lyder som :-) Det kan jog også være, der er nogle eksperter, der kan guide dig godt frem til en løsning.

Hvis du ikke finder en løsning, vil jeg forelså, du køber en Windows 7 eller nyere - gennem fx DBA eller Ebay behøver den ikke koste noget særligt. Måske er det nemmere.

Evt. prøver med et ekstern WiFi USB Dongle. Du kan sikkert købe den med returret, så den kan leveres tilbage, hvis den ikke virker.
Avatar billede Tenletters Juniormester
17. oktober 2017 - 23:11 #2
Ja det noget mystisk noget heh. Og ja det med en WiFi USB Dongle har også slået mig som en mulighed.
Avatar billede jalved Ekspert
17. oktober 2017 - 23:28 #3
Jeg er lidt på bar bund, men har været ude for noget lign. med en gammel bærbar med XP, der heller ikke ville gå på nettet efter at routeren blev skiftet - selvom netværket kom til at hedde det samme, koden var den samme - og alle andre med nyere computere kunne gå på nettet uden problemer.

Dengang - mener jeg - var løsningen noget med skift af kanal eller frekvens på netværkskortet.

Der må være nogle andre, der kan give dig et tip :-)
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2017 - 06:05 #4
det er nok vista der ikke kan 2.4 ghz og ej heller 5 ghz wifi. vista er ALT for gammelt!
Avatar billede claes57 Ekspert
18. oktober 2017 - 10:06 #5
jeg synes at huske noget med, at kontrolpanel / netværk og deling
der kan man se forbindelsen - hvis der er en hjemmegruppe, så fjern den - og klik på kryds til globen, måske kan de aktiveres (dit netværk skal være privat - ikke offentligt)
Avatar billede Tenletters Juniormester
20. oktober 2017 - 13:31 #6
Et ekstern USB "netværkskort" ser ud til at virke :o). Naturligvis ærgerligt at skulle bruge en usb-port til det, men det er umiddelbart den letteste løsning. Takker for alt feedback.