Avatar billede jonpet Seniormester
18. oktober 2017 - 18:56 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke se hardisk 2 i stifinder??

Hej
jeg har en stationær pc.
Windows 7 home premium, service pack 1.
Acpi x 64 based pc
Processer : Intel(R) Core(TM) i5-3570k Cpu 4.00 GHz
Hukommelse :  16 GB Ram
System tybe:  64-bit operativsystem

Jeg har lige købt en 2 nye harddiske
1. Kingston sata harddisk 2,5" -240 GB.  ( med Windows på )
2. Toshiba P300 3.5 Sata-600 3.5" - 1 TB 7200pm (Lager disk)
Mit problem er at jeg ikke kan se harddisk 2 ude i stifinder,
I stifinder kan jeg kun se harddisk 1 (med windows på)
Men går jeg ind i Enhedshåndtering kan jeg se begge harddisk ??
Hvad kan jeg gøre ved problemet så harddisk 2 får et drevbogstav ude i stifinder??
Mvh
Brian
Avatar billede jalved Ekspert
18. oktober 2017 - 19:02 #1
Evt. prøv og gå ind i diskhåndtering - Disk Management:

https://www.youtube.com/watch?v=L0tq122ZiTY
Avatar billede jonpet Seniormester
18. oktober 2017 - 19:18 #2
jeg har ikke noget der hedder Disk Management eller diskhåndtering.

hvor finder jeg det ?
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2017 - 19:20 #3
Tryk på Windows tasten plus X så får du en liste hvor det står.
Avatar billede jalved Ekspert
18. oktober 2017 - 19:25 #4
Jeg er ikke helt stiv i Windows 7. Men prøv og skriv computeradministration i søgefeltet (Microsoft  Management Console)

Eller gå ind i kontrolpanel og og klik på noget, der sikkert hedder System.
Avatar billede jonpet Seniormester
18. oktober 2017 - 19:28 #5
Når jeg trykker  Windows tasten plus X  så åbner den bare program meny
er der en anden måde ?
Avatar billede milter Ekspert
18. oktober 2017 - 19:45 #6
Prøv at kigge her:

https://support.wdc.com/knowledgebase/answer.aspx?ID=1284#win

Mener du, at du lige har geninstalleret din oprindelige Windows 7 på den nye Kingston sata harddisk helt fra bunden med alle drivere osv. ?
Avatar billede jonpet Seniormester
18. oktober 2017 - 19:57 #7
jeg har ikke noget der hedder Disk Management eller diskhåndtering eller (Microsoft  Management Console) i system, og har søgt i søgefeltet efter det, kikkede alle meny i system igemmen uden at finde det.
Avatar billede jalved Ekspert
18. oktober 2017 - 19:59 #8
Beklager, der skulle have stået Administration.
Avatar billede jalved Ekspert
18. oktober 2017 - 20:00 #9
Kontrolpanel --> Administration --> Computeradministration

Ellers se de andres forslag ovenover.
Avatar billede milter Ekspert
18. oktober 2017 - 20:03 #10
#7.

Er det en kommentar til indlæg #6? Hvis ja, så prøv at svare på sidste afsnit.
Avatar billede jonpet Seniormester
18. oktober 2017 - 20:15 #11
milter
JA jeg har lige geninstalleret  Windows 7 på den nye Kingston sata harddisk helt fra bunden med alle drivere osv.

jalved - Tak har fundet diskhåndtering nu.

Hvad gør jeg så.?
Avatar billede jalved Ekspert
18. oktober 2017 - 20:21 #12
Kig på på #1 og se, den video der blev linket til :-)
Avatar billede milter Ekspert
18. oktober 2017 - 20:23 #13
Den nye Toshiba skal nok først gøres klar til brug, på engelsk "initialize". Prøv at kigge her:

https://www.easeus.com/partition-manager-software/initialize-a-hard-drive-ssd.html
Avatar billede jonpet Seniormester
18. oktober 2017 - 20:25 #14
her inde i Computeradministration kan jeg se min 2 HD

Disk 0 - Reseveret til system.

Disk 1 . Ukendt. ikke initialiseret. 931.53 GB. ikke-allokeret

Hvad gør jeg så
Avatar billede milter Ekspert
18. oktober 2017 - 20:42 #15
#14.

Hvis du ellers ikke hidtil har rørt ved din "Disk1", og det ikke er en brugt, du har købt, så kunne noget tyde på, at BIOS på din computer ikke understøtter harddiske større end 1TB.

Hvilken computer har du, dvs. fabrikat, modelnummer og version? Og hvilken BIOS-version er der på den? Se linket herunder om det:

https://www.howtogeek.com/196916/how-to-check-your-bios-version-and-update-it/
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2017 - 21:05 #16
Computeradministration?  Mener du Diskhåndtering? Hvis ja klikker du dig bare ind på venstre side og initialiserer den. Derefter vil den stadig stå som ikke allokeret, hvilket blot betyder at den kan formateres, altså at du kan lave en eller flere partitioner.
Men er det din gamle harddisk er der noget, som ikke stemmer. Den må være initialiseret, og hvis du formaterer den, forsvinder dine data.
Avatar billede jonpet Seniormester
18. oktober 2017 - 21:21 #17
Det er en computer jeg har fået bygget hos sharkgaming så den har ikke noget mærke
men en masse dele jeg selv har valt og som de så samler i et kabinet.

Bios version E7751IMS v1.5
Avatar billede jonpet Seniormester
18. oktober 2017 - 21:54 #18
hej igen

Er ved at kikke på hvad  ( milter ) skriver om i  #13  og har instaleret  EaseUS gratis partitionssoftware.

jeg er kommet til et punkt vore der stå
Højreklik på disken og vælg "Initialize to MBR" eller "Initialize to GPT"

Den disk der ikke kommer frem i stifinder, er Ikke den med windows på-

så hvad skal jeg vælge "Initialize to MBR" eller "Initialize to GPT"
Avatar billede jonpet Seniormester
18. oktober 2017 - 21:58 #19
hej valby1

Nej det er ikke gamle harddiske, det er 2 helt nye som jeg også skriver i starten.
som jeg lige har lagt windows på Hd 1 og så har jeg købt en HD 2 som jeg vil bruge som et lille lager,  så 2 helt Nye harddiske..
Avatar billede jonpet Seniormester
18. oktober 2017 - 22:02 #20
Men skal jeg vælge  master boot record (MBR) eller GUID partitionstabellen (GPT) partition stil.

Husk der er ikke windows på den HD som skal initialisering på.
Avatar billede milter Ekspert
18. oktober 2017 - 22:16 #21
Med en harddisk på 2TB vil jeg anbefale "Initialize to MBR". MBR understøtter op til 2TB, da det med Windows 7 er en ikke helt ny maskine, og du tilsyneladende ikke har palner om mange flere harddiske. Prøv at kigge her:

https://www.howtogeek.com/193669/whats-the-difference-between-gpt-and-mbr-when-partitioning-a-drive/
Avatar billede jonpet Seniormester
18. oktober 2017 - 22:41 #22
Hej igen..

så fik vi løst problemet, jeg gjorde som der stod i linket #13 og valte så at Initialize til  (GPT) da der stod at den var bedre, gik så ind i samme program  EaseUS gratis partitionssoftware og  oprette en partition til hd 2,  og det ser ud til at virke for nu kan jeg se mine 2 harddiske i stifinder og kan komme ting ind på HD 2. så det ser ud til at virke...

så igen MANGE TaK til alle

og særlig tak til ( milter ) god og præsis vejledning..
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2017 - 22:47 #23
Når disken kører som ekstra disk, kan begge dele bruges. Jeg vil mene, at GPT er det bedste, og som efterhånden erstatter MBR. Fra milters link:
On an MBR disk, the partitioning and boot data is stored in one place. If this data is overwritten or corrupted, you’re in trouble. In contrast, GPT stores multiple copies of this data across the disk, so it’s much more robust and can recover if the data is corrupted.
Når man vælger, fanger bordet. Man kan kun vælge om, hvis man først sletter hele disken.
Avatar billede milter Ekspert
18. oktober 2017 - 23:03 #24
#23.
Min begrundelse for at foreslå MBR var udelukkende, at disken er på 2 TB, som MBR kan håndtere, at HD'en ikke er systemdisk, at jonpet tilsyneladende ikke har planer om at oprette adskillige partitioner på den, og at hans computer kører Windows 7 og derfor måske ikke kunne forstå GPT :-)
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2017 - 23:09 #25
Ok fint nok, men jeg mener ikke, at Windows 7 har problemer med GPT
som  ekstra disk :-)
Avatar billede milter Ekspert
18. oktober 2017 - 23:57 #26
#25.

Jeg tænkte på computerens alder (Windows7), og om bundkortet understøttede GPT.  Ifølge det, jeg ved, har nogle ældre bundkort problemer med GPT, men måske tager jeg fejl?  :-)
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2017 - 00:09 #27
Nej jeg tror ikke du tager fejl. Jeg ville ikke uden videre anbefale at installere windows
Med GUID, på en gammel computer, for måske kan den ikke klare det. Men som ekstra HDD, mener jeg ikke, at der er et problem. Og det var også Ok med MBR, man mærker næppe forskel :-)
Avatar billede milter Ekspert
19. oktober 2017 - 00:26 #28
Så er vi nok enige :-)
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2017 - 00:41 #29
Ja :-)
Avatar billede jalved Ekspert
19. oktober 2017 - 11:03 #30
Milter, Valby1... Point for jeres udholdenhed :-)
Avatar billede milter Ekspert
19. oktober 2017 - 11:26 #31
#30 og jonpet.

Taak, og velbekom :-)
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2017 - 12:14 #32
😊