Avatar billede Boejden Seniormester
19. oktober 2017 - 11:54 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

CPU og hukommelse bruges af win 10

når jeg starter min HP Compaq Notebook med win 10, tja så bruger den al saft og kraft til: Win 10 :-(
I joblisten kan jeg se, at det er System, Installer og andre windowsprogrammer, der bruger 99-100% cpu og 50.85% af hukommelsen - og den bliver ikke færdig så andre programmer kan komme til :-(
Hvorledes får man "repareret" win10 (for der må være gået noget galt!) for man kan jo ikke få fat i Microsoft ude i Lyngby, selv om de i timevis fortæller hvor vigtig og interessant mit opkald er ......
Forslag modtages gerne - eller er der "et sted" hvor man kan få slige sager repareret?
Avatar billede INK Ekspert
19. oktober 2017 - 12:03 #1
Det kunne tyde på, den er igang med at opdatere.
Har du checket, at Windows10 er fuldt opdateret?
Er dit virusprogram fuldt opdateret? osv.

De første par minutter efter opstart vil Windows10 søge efter opdateringer. Men derefter skulle CPU forbruget gerne falde til normalt niveau.

Lige nu vil mange maskiner downloade Windows10 version 1709 - Fall Creators update. Det er en større sag, der hos mig brugte meget CPU. Prøv at lade maskinen stå tændt nogle timer.
Avatar billede Boejden Seniormester
19. oktober 2017 - 15:50 #2
Problemet har været der et stykke tid, men det ser ud til, at win blev opdateret i dag :-)  så nu er belastningen af CPU nede på en 70% i tomgang - de 50-65% bruges af Tjenestevært: lokalt system (17) uden yderligere specifikation af forbruget - kan der gøres mere end opdatere win 10?
Avatar billede jalved Ekspert
19. oktober 2017 - 16:09 #3
Prøv også at køre en virusscan - som Ink også er inde på -  og en Malwarebytes.
Avatar billede jalved Ekspert
19. oktober 2017 - 16:11 #4
Kig på producentes hjemmeside, om du har de seneste drivere og og bios.

Hvis du mere specifikt kan huske hvor længe problemet har eksisteret - og du har et gendannelsespunkt fra før dette tidspunkt - kan du også rulle tilbage til et gendannelsespunkt.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. oktober 2017 - 16:38 #5
Tomgang på 70% er alt for meget. Bør i normale tilfælde være under 10%.
Enig i at køre Malwarebytes, og evt adwcleaner.
Avatar billede INK Ekspert
19. oktober 2017 - 16:58 #6
Ved du om der er net-aktivitet? Er den i færd med at synkronisere Dropbox, OneDrive, Google Drive, Google Fotos eller andet?
Prøv evt. at koble den af netværket og se om den også i den tilstand bruger så meget CPU?
Avatar billede Boejden Seniormester
19. oktober 2017 - 17:00 #7
Der dukker straks en reklame op for et reparationsprogram: Reimageplus til 300 kr  - er der nogen der kan bedømme dette - er det pengene værd :-(??
Det hele fremtræder, som var det udgivet af Microsoft - og prisen gemt meget meget langt væk!

(Jeg er ved at gennemprøve de ovenstående forslag :-)
Avatar billede INK Ekspert
19. oktober 2017 - 17:08 #8
Jeg anvender Advanced System Care fra IOBIT
https://www.iobit.com/en/advancedsystemcarefree.php

Det er gratis og har en indbygget måler for RAM, CPU og netværk. Samtidig kan det rense og justere, så opstart m.v. bliver bedre. Du skal nok ikke downloade Driver Booster fra samme firma, men kun opdatere fra leverandørernes hjemmesider.

Efter opstart og almindelig opdatering falder CPU forbrug til 3-5% og diskforbrug tilsvarende.
Avatar billede Boejden Seniormester
19. oktober 2017 - 22:36 #9
prøvet det hele og kom ned på 15-20% ...
Har en grum mistanke om, at "der er noget grueligt galt" - måske for gammel?? (sagde pensionisten :-)
Men tak for hjælp og forslag