Avatar billede Sóleyð Thomsen Praktikant
19. oktober 2017 - 16:50 Der er 10 kommentarer

Windows XP

Hej,

Jeg har lige fundet min gamle PC som jeg ikke har brugt i et par år. Den har styresystem Windows XP, og jeg forsøger at opgradere den til noget mere moderne. Jeg har prøver vis linket "https://www.microsoft.com/en-us/accessibility/windows10upgrade?tduid=", men der sker ikke noget når jeg trykker - den er vidst ikke kompatibel. Den burde dog kunne opgraderes til 7 eller 8, ikke sandt? Og hvordan kan man gøre det så billigt som muligt? :)

Vh
Sóley
Avatar billede 220661 Ekspert
19. oktober 2017 - 16:54 #1
Må jeg spørge hvad du skal bruge den til?
Hvis det kun er mail og lidt surf på nettet vil den være meget bedre tjent med evt en Linux Mint.
Formoder den ikke har meget ram og en forholdsvis langsom cpu. Og her vil Mint køre fint:
https://linuxmint.com/
Linux er gratis.
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2017 - 17:37 #2
Jeg har set flere henvise til det  link, ikke ikke hørt om nogen, som faktisk har fået opgraderet den vej.
Noget andet er, at der kan ikke opgraderes til Windows 10 fra XP.
Så enig med #1, Linux er en god mulighed.
Men hvis du vil købe en Windows 10, så læs først her:
https://developer.microsoft.com/da-dk/windows/hardware/compatibility-program
Avatar billede jalved Ekspert
19. oktober 2017 - 18:15 #3
Enig med #1 og #2.

Du kan også omdanne den til en Chromebook, hvis den ikke er alt for gammel:

https://www.b.dk/tech/spark-liv-i-din-gamle-computer-helt-gratis
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2017 - 19:56 #4
du får ikke noget til at virke ved en opgradering.
installer en win 7 eller 10 rent fra bunden af!
Avatar billede 220661 Ekspert
19. oktober 2017 - 21:14 #5
På min gamle pc fra 2005 var der også XP, og da support forsvandt til systemet 1 2014 købte jeg en opgraderings licens til Win 8 for 499 kr. Opgraderede computeren som kørte fint med Windows 8/8.1.
Da jeg så sidste år skulle sælge den til en bekendt skulle den jo have en frisk ny installation. Men i stedet for at starte helt forfra med xp og arbejde mig op til Win 8.1, så brugte jeg en Win 8.1 skive og brugte win 8 koden fra opgraderings dvd direkte. Computeren blev aktiveret med det samme da hardwaren var kendt af Microsoft.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
20. oktober 2017 - 01:12 #6
Det link du henviser til er ikke en alm. opgradering men et tilbud til folk der bruger "assistive technologies".
Generelt har man altid skullet betale for opgraderinger.
Derudover har opgraderinger altid været noget bras, en ny installation er at foretrække, og er ikke meget dyrere.
Da din pc har XP er den nok så gammel at Windows 10 vil lægge den helt ned.

Prøv Linux Mint i stedet hvis den skal have nyt liv, eller fortsæt med XP.
Avatar billede poko1 Ekspert
20. oktober 2017 - 08:56 #7
Computeres veje er uransagelige Jeg har haft denne gamle Compaq nx 7300 på bordet, oprindelig med Windows XP i går kom han igen og fortalte at der var en opdatering om jeg ville ordne det og uden problemer kører den videre! Og han siger at den er meget hurtigere end da den kørte XP. Så det kunne jo være forsøget værd? Læg mærke til data.
https://ibb.co/nLmkfm
Avatar billede 220661 Ekspert
20. oktober 2017 - 16:33 #8
#6 Installationsfiler på en opgraderings dvd og en almindelig dvd er fuldstændig de samme. Så at det er noget bras passer ikke.
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2017 - 21:28 #9
spørgeren bliver helt forvirret :)
du skal give den en helt ny win 7, 10 eller noget andet min ven.
du kan ikke opgrade!
Avatar billede posten Ekspert
21. oktober 2017 - 02:04 #10
#9 jo men hvis du gir den en helt ny win 7 kan du så få den til at hente opdateringer har før prøvet det hvor den stod stille i flere døgn uden den kom med opdateringer blev kun ved med at søge for mig så derfor laver jeg kun win 10 fremover