Avatar billede Morten Jensen Novice
19. oktober 2017 - 21:37 Der er 2 kommentarer

chromecast audio

Jeg her et par bluetooth gulvhøjtalere,som spiller godt via blutooth,nu vil jeg da bare lige høre,hvis jeg køber en chromecast audio og tilslutter den via aux ingangen på mine højtalere(en af højtalerne indeholder en forstærker ) så må jeg da få bedre lyd end blutooth,temmelig sikkert dumt spørgsmål
de højtaler jeg har hedder blueaurax40  er et par rigtig gode højtalere,som spiller fint,når jeg streamer musik via bluetooth,men lydkvaliteten må da være bedre når det er over wifi.
Vil gerne høre en mening,inden jeg køber en chromecast audio
Avatar billede eurositi Ekspert
20. oktober 2017 - 00:21 #1
Sandsynligvis, men det afhænger vel af kvaliteten af den D/A converter, som findes i Chromecast Audio'en. Lydkvaliteten kan aldrig blive bedre end det svageste led i kæden.

Men så vidt jeg kan læse mig til, er lydkvaliteten særdeles god:
https://www.head-fi.org/threads/chromecast-audio-can-anyone-comment-on-sound-quality.782899/
Hvis dine ører og dit udstyr er gode/godt nok, burde den yde stor retfærdighed til både 320 kbps streaming - og sågar lokale 24-bit FLAC-filer (hvis du har dén slags).
... Bemærk i tråden, at en bruger omtaler muligheden for at slå High Dynamic Range Audio til på Chromecasten. Andre mener ikke, at det er nødvendigt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. oktober 2017 - 08:00 #2
Jeg har ingen forstand på lydcodec i bluetooth kontra Chromecast Audio, men har begge dele hjemme.

Siden Bluetooth v3 har der været indbygget et ret godt codec/protokol for audio.

Jeg vil vove at påstå, at kun de færreste kan høre forskel, og kun på ukomprimerede lydfiler.

Men så er der jo andre fordele/ulemper:

ChromeCast Audio understøttes endnu ikke af så mange apps/programmer, og enkelte af dem der gør, gør det elendigt. Til gengæld kan man jo starte en lydstrøm mellem lydkilden og Cast´en med sin telefon, og gå derfra uden at lyden afbrydes.

Bluetooth Audio er ret simpel at sætte op, og spiser lyden fra alle apps/programmer på kildeenheden - men kildeenheden skal selv være i stand til at sende via Bluetooth, så her er en telefon eller PC nødvendig. Og når denne forlader området, afbrydes lydstrømmen.