Avatar billede jath08ac Forsker
20. oktober 2017 - 11:14 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Fejl ved visning af billeder i Userform

Hej.

Jeg har nedenstående koder, som viser nogle billeder, afhængig af hvad du har valgt i ListBox1. Mit problem er, at hvis der ikke er nogle billeder i den angivet mappe med det navn der fremgår af listbox1, så gå koden i fejl.

Er det muligt, at lave koden sådan, at hvis der ikke er nogle billeder i mappen med det navn der fremgår af listbox1, så vises nogle foruddefinerede billeder, som også vil ligge i mappen?'

pft

If ListBox1.ListIndex <> -1 Then
                Ima1.Picture = LoadPicture( _
                "J:\Sted\Afdeling\Kunder\" & ListBox1.Value & "_1.jpg")
                On Error GoTo NoCanDo
                Ima2.Picture = LoadPicture( _
                "J:\Sted\Afdeling\Kunder\" & ListBox1.Value & "_2.jpg")
                On Error GoTo NoCanDo
                Ima3.Picture = LoadPicture( _
                "J:\Sted\Afdeling\Kunder\" & ListBox1.Value & "_3.jpg")
                On Error GoTo NoCanDo
                Ima4.Picture = LoadPicture( _
                "J:\Sted\Afdeling\Kunder\" & ListBox1.Value & "_4.jpg")
                On Error GoTo NoCanDo
                Exit Sub
                End If
Avatar billede claes57 Ekspert
20. oktober 2017 - 11:53 #1
on error skal først, og efter koden nulstiller du on error så den virker normalt

On Error GoTo NoCanDo
If ListBox1.ListIndex <> -1 Then
                Ima1.Picture = LoadPicture( _
                "J:\Sted\Afdeling\Kunder\" & ListBox1.Value & "_1.jpg")
                Ima2.Picture = LoadPicture( _
                "J:\Sted\Afdeling\Kunder\" & ListBox1.Value & "_2.jpg")
                Ima3.Picture = LoadPicture( _
                "J:\Sted\Afdeling\Kunder\" & ListBox1.Value & "_3.jpg")
                Ima4.Picture = LoadPicture( _
                "J:\Sted\Afdeling\Kunder\" & ListBox1.Value & "_4.jpg")
End If
On Error
Exit Sub
Avatar billede jath08ac Forsker
21. oktober 2017 - 13:05 #2
Men hvad skal jeg gøre, hvis jeg gerne vil have, at den skal vises et bestemt billede, f.eks. et billede hvor der står "Intet billede", i stedet for at den exit sub?
Avatar billede claes57 Ekspert
21. oktober 2017 - 13:37 #3
ret linje 2 med nopic = "J:\Sted\Afdeling\Kunder\nopic.jpg" til der, hvor dummy ligger

If ListBox1.ListIndex <> -1 Then
    nopic = "J:\Sted\Afdeling\Kunder\nopic.jpg"
    filnavn = "J:\Sted\Afdeling\Kunder\" & ListBox1.Value & "_1.jpg"
    If Dir(filnavn) = "" Then
        Ima1.Picture = LoadPicture(nopic)
    Else
        Ima1.Picture = LoadPicture(filnavn)
    End If
    filnavn = "J:\Sted\Afdeling\Kunder\" & ListBox1.Value & "_2.jpg"
    If Dir(filnavn) = "" Then
        Ima2.Picture = LoadPicture(nopic)
    Else
        Ima2.Picture = LoadPicture(filnavn)
    End If
    filnavn = "J:\Sted\Afdeling\Kunder\" & ListBox1.Value & "_3.jpg"
    If Dir(filnavn) = "" Then
        Ima3.Picture = LoadPicture(nopic)
    Else
        Ima3.Picture = LoadPicture(filnavn)
    End If
    filnavn = "J:\Sted\Afdeling\Kunder\" & ListBox1.Value & "_4.jpg"
    If Dir(filnavn) = "" Then
        Ima4.Picture = LoadPicture(nopic)
    Else
        Ima4.Picture = LoadPicture(filnavn)
    End If
Avatar billede claes57 Ekspert
21. oktober 2017 - 16:14 #4
hvis du vil, så kan du lege med at rette ned igennem (giver kortere kode)
    If Dir(filnavn) = "" Then
        Ima1.Picture = LoadPicture(nopic)
    Else
        Ima1.Picture = LoadPicture(filnavn)
    End If
til
    If Dir(filnavn) = "" Then filnavn = nopic
    Ima1.Picture = LoadPicture(filnavn)
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
22. oktober 2017 - 04:58 #5

If ListBox1.ListIndex <> -1 Then
    Dim PathName As String, Nopic As String, FileName As String, iCount As Integer

    PathName = "J:\Sted\Afdeling\Kunder\" 'Sti til filer
    Nopic = PathName & "nopic.jpg" ' Navn på Standard billede

    For iCount = 1 To 4
        FileName = PathName & ListBox1.Value & "_" & iCount & ".jpg"
        If Dir(FileName) = "" Then
            Ima1.Picture = LoadPicture(Nopic)
        Else
            Ima1.Picture = LoadPicture(FileName)
        End If
    Next iCount
End If