Avatar billede LauLauritzen Juniormester
20. oktober 2017 - 15:25 Der er 26 kommentarer

Jeg kan ikke initiere min ekstra interne harddisk

Jeg er absolut ingen ørn til hardware, men har været programmør i min gamle dage, så pc’er er ikke nyt for mig, men hardware har aldrig været min stærke side.
Jeg har en Lenovo h55 PC, der kører Windows 10, hvor jeg nu har taget harddisken fra min gamle Dell pc og puttet ind i Lenovo’en. Den finder fint harddisken, men fortæller mig at den jo først skal initieres.
Den foreslå selv gui ? Initiering, men når jeg prøver det, siger den at den harddisk er for lille til gui initiering. Der er også et andet punkt jeg kan vælge, nemlig “Master boot record initiering”. Den har jeg ikke prøvet da jeg er lidt nervøs for at den så prøver at boote fra denne harddisk, hvilken den IKKE skal.
Er der nogen derude der kan hjælpe med at få denne harddisk op at køre.
Helst med de data der ligger på, ellers alternativt bare en ny formatering. Måske via en CMD prompt?
Med venlig hilsen
Lau Lauritzen
Avatar billede Mikael Ekspert
20. oktober 2017 - 16:17 #1
Har du sat harddisken ind som slave. SAMMEN med den originale Lenovo h55 HD ??

Altså har du BEGGE sat ind i din Lenovo h55 ???
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. oktober 2017 - 16:28 #2
Har den fået tildelt et drev bogstav? Normalt er dette "C". der hvor Windows er installeret. Kald den f.eks. "D" hvis det bogstav er ledigt.
Gå ind i Computer>Administrer>Diskhåndtering. klik på disken der er tale om>skift drevbogstav og sti - klik IKKE på formatèr.>rediger - tildel bogstav>OK.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. oktober 2017 - 16:37 #3
Michael. Mig bekendt så bør man ikke spekulere i slave eller master hvis diskene er sata diske :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
20. oktober 2017 - 16:41 #4
Kan forestille mig at den gamle disk fra Dell har kørt master boot record så det er på den måde den skal initialiceres. Der har sikket været en god gammeldavs bios i :-)

Man kan i øvrigt altid i Bios  tildele hvilken disk der skal bootes på
Avatar billede LauLauritzen Juniormester
20. oktober 2017 - 16:49 #5
Jeg skal ikke spekulere på slave eller ej, da det er en sata. De sidder begge i min Lenovo og den har selv tildelt den bogstavet D. Så mit spørgsmål går egentlig på om jeg skal initiere den som Master boot record, men vil det bevirke at den booster herfra. Min bios viser ikke hvilke harddiske der er?
Avatar billede 220661 Ekspert
20. oktober 2017 - 17:06 #6
#5 Forstår ikke at du ikke kan se hvilke diske der er i??
Har du et punkt der hedder Windows boot Manager i din bios?
Står din boot disk ikke der?
Avatar billede LauLauritzen Juniormester
20. oktober 2017 - 17:55 #7
Nej. Jeg har set en del forskellige bios men denne er mærkelig. Jeg kan se der er 2 diske med jeg kan ikke gøre noget som helst ved dem. Jeg kan heller ikke bestemme boot rækkefølge. Meget mystisk. Jeg har manualen men her sætte det kun hvordan man udskifter diverse dele, der står intet med bios.
Avatar billede Mikael Ekspert
21. oktober 2017 - 07:44 #8
# 3 (220661)

Tja jeg fik vist formuleret mig forkert.. Udtrykket "slave" var min måde, at spørge om BEGGE eller kun den gamle Dell HD skulle virke i computeren.

Det fremgik ikke så klart af trådstarten. ;)
Avatar billede LauLauritzen Juniormester
22. oktober 2017 - 09:44 #9
Det er begge der skal virke. Men lige i øjeblikket har jeg givet op. Som sagt finder min pc fint begge harddiske, men jeg kan ikke få lov at formatere den gamle. På en tidspunkt fik jeg farmeteret den hvor der som filsystem sagde “RAW” i stedet for “NFTS”. Den sagde så at jeg skulle boote og farmatere den igen, men det hjalp ikke.
Avatar billede Mikael Ekspert
22. oktober 2017 - 10:21 #10
Måske misforstår jeg dig.. ??? ;)

Er det bare indholdet (filer m.m.) fra den gamle Dell du gerne vil have adgang til ??
UDEN at der absolut skal Boot´es op på den gamle Dell HD ???
Avatar billede Mikael Ekspert
22. oktober 2017 - 11:19 #11
Jeg har lige lavet et "eksperiment" ;)

Jeg har en HP bærbar med en Vista 32 bit.
Der er plads til 2 stk 2,5" SATA Harddiske. ( Plads 1 og plads 2 )

På HD plads 1 sidder min Vista HD. Den boot`er computeren helt automatisk fra.

Så har jeg sat en HD fra min Acer win 7 64 bit ind på plads 2 i computeren.
Den har jeg ingen ændringer lavet på. Den indeholder også Boot til win 7.

Så kom det spændende.. Får jeg lov at se/anvende hvad der ligger i "bruger mappen" på win 7 harddisken.

Ja under den første opstart så installeres driveren til win 7 harddisken. Og der skal genstartes.

Efter genstarten kan jeg gå på win 7 harddisken. Stifinder/ bruger/vælge bruger og den loader den bruger jeg har valgt. ( Det tager en krig første gang )

Nu er der fuld adgang til næsten alt hvad der ligger på Win 7 harddisken.
"skrivebord, dokumenter og billeder m.m."

Altså kan JEG smide en HD 2 i maskinen med win 7 og få adgang til denne på en Vista 32 bit HD 1..
Uden at ændre en snus på HD 2 med Win 7.
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. oktober 2017 - 11:28 #12
Skal harddisken bare formateres, og indholdet IKKE skal gemmes, kan man installere "ActiveKillDsik", der er et gratisprogram der sletter alt på harddisken.

http://www.killdisk.com/killdisk-home.htm

Klik på den grønne knap hvori der står Download.

Efter installationen klik på den harddisk du ønsker skal slettes. Der kommer efter vindue op hvor der står at man skal taste Erase All Data (det er ligemeget om man skriver det med lille eller stor skrift. Klik OK og sletningen starter. Der går noget tid før sletningen er gennemført (afhængig af størrelsen på harddisken). Når sletningen er gennemført klik på Computer>Administrer>Diskhåndtering og vælg disken der skal formateres. Dette tager kun et øjeblik, derefter er harddisken klar.
Måske har jeg taget fejl i hvad du mener, i så fald lad være med at begynde på ovenstående.
Avatar billede Mikael Ekspert
22. oktober 2017 - 11:30 #13
PS til ovenstående ;)

Jeg kan naturligvis ikke åbne programmer som KUN ligger på min Win 7 HD.
Hvis samme program ikke også er installeret på min Vista HD. (drev C)
Avatar billede Mikael Ekspert
22. oktober 2017 - 11:33 #14
#12  Jeg forstår det sådan at indholdet fra Dell HD gerne skulle kunne ses/genbruges ??

;)
Avatar billede Mikael Ekspert
22. oktober 2017 - 11:40 #15
Syntes at der fra trådstarter mangler en oplysning ;)

Hvilket styresystem er der på den gamle Dell HD ???
Avatar billede 220661 Ekspert
22. oktober 2017 - 11:44 #16
#14 Ja sådan forstår jeg det også, og forstår ikke hvorfor der er forsøgt at formatere den??
I de fleste tilfælde kan man med F12 vælge at boote fra den disk man vil. Jeg kan dog forstå på spørger her at bios ikke har specielt mange muligheder.
Men at formatere er for mig den forkerte vej at gå.
Jeg havde initialiceret den som master boot record som jeg beskrev tidligere (#4).
Men nu er disken i raw tilstand, og filer er ikke tilgængelige.
Man kunne forsøge at finde dem igen.
Recuva kan gendanne data der på en eller anden måde ikke er synlige længere.
https://www.piriform.com/recuva
Avatar billede Mikael Ekspert
22. oktober 2017 - 12:10 #17
#16  Jamen er da ret enig ;)

Men det hjælper ikke en snus hvis den gamle HD fx. er en Xp og den nye computer er  win10. Samt hvis den gamle Dell HD smides i en "Lenovo h55 PC"..

Så skal der da absolut ikke forsøges at Boote fra Dell HD.. Det går da aldrig godt ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
22. oktober 2017 - 12:13 #18
Havde disk blevet bootbar ved en initialicering burde man ved opstart have fået mulighed for at vælge hvilket system man skulle boote fra.
Her havde man valgt Windows 10, og når man var bootet op så kunne man i søg skrive msconfig, og gå i boot fanen.
Her ville så både Windows 10 og det gamle system stå.
Man havde så valgt at slette genvejen til det gamle system, og lade Win 10 brofblive i boksen:
https://kbimg.dell.com/library/KB/DELL_ORGANIZATIONAL_GROUPS/DELL_GLOBAL/Content%20Team/10_msconfig_BK_03.PNG
Avatar billede 220661 Ekspert
22. oktober 2017 - 12:15 #19
Hov fik ikke opdateret før jeg sendte ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
22. oktober 2017 - 12:15 #20
Enig i #17 :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
22. oktober 2017 - 12:19 #21
#18 brofblive = forblive :-)
Avatar billede Mikael Ekspert
22. oktober 2017 - 12:23 #22
Forstår bare ikke helt HVORFOR Dell HD ikke vises som "slave" ( Det udtryk må jeg ikke bruge) NÅR der boot´es fra win 10 HD.

MÅSKE skal man så lige ind under "enhedshåndtering" og tjekke om den gamle Dell HD lige skal have driveren opdateret ??
Avatar billede LauLauritzen Juniormester
22. oktober 2017 - 13:16 #23
Vil lige starte med at sige tusind tak for alle jer der gider hjælpe, det er overvældende.
Som skrevet i starten er jeg absolut ingen hardware ørn.
Jeg burde måske have ventet lidt, da en del af Jeres svar sikkert har kunne bruges.
Min Lenovo Pc kører win10 og den gamle Dell harddisk kørte win07.
Oprindeligt ville jeg gerne have beholdt data på den gamle, men det tror jeg ikke der er nogen mulighed for nu, da jeg jo opgav det med data og prøvede at formattere den gamle hd.
Jeg prøvede også at formattere den som MBR uden held, men på et tidspunkt fik jeg den som sagt til at stå i RAW tilstand, herefter sagde systemet så at jeg “bare” skulle initierer disken for at bruge den. Denne initiering røg ud i en i/o fejl. Herefter opgav jeg. Men jeg har nu tænkt mig at prøve igen. Jeg har tænkt mig at starte med #22 nemlig opdatering af driveren, som jeg selv tænkte på efter jeg har pillet hd ud igen.
Som sagt er min bios ikke til noget, andet end den viser at der er kommet en ekstra hd i med det korrekte navn: Maxtor 250gb.
Hvis ikke #22 virker tror jeg vil prøve med #12, den med Killdisk.
Eller hvad synes I?
Mvh Lau.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. oktober 2017 - 13:48 #24
#23 Det er jo dit valg :-)
For mig er filer dog vigtige, så overskrivning havde jeg ikke startet på.
Havde selv forsøgt at gendanne gamle filer, da dine forsøg på at formatere slog fejl.
Der er Recuva som jeg beskrev, men også andre programmer kan bruges til at få en disk til at blive synlig igen. Er fil tabellen gået kan den måske gendannes.
Mini Tool partition kan reparere en defekt filtabel.
Held og lykke med hvad du finder på :-)
Avatar billede Mikael Ekspert
22. oktober 2017 - 14:27 #25
Vedr. mit "forsøg" i #11

Har som nævnt bare smidt min win 7 HD i drev 2. på Vistaen.
Der er ingen ændringer lavet på den HD.
(Driveren til dén HD blev læst ind første gang)

Under diskhåndtering så får jeg fuld adgang til den win 7 HD.
Med et højreklik og stifinder.

Drev C er den Vista jeg er bootet op på.

Det samme gælder hvis jeg under "computer" vælger at klikke på drev G (Acer)

Acer HD opfører sig på nøjagtig samme måde, som hvis den smides i en ekstern dock med USB tilslutning.

https://i.imgur.com/SV6V1HO.png
Avatar billede LauLauritzen Juniormester
22. oktober 2017 - 14:39 #26
Jeg takker igen.
#24. Du har jo ret. Så jeg tror jeg vil prøve med recurva og eventuelt med mini tool portion.
Jeg vender tilbage med hvordan det er gået.
Mvh. Lau