Avatar billede Boejden Seniormester
21. oktober 2017 - 20:29 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

program til at overføre XXX fra gl win10 pc til ny win10pc

For mange problemer med ældre notebook, dødt batteri,  manglende "forståelse" for interentadgang - (siger 3Mb i download når der reelt er 999 Mb!!), så købt en ny - men når Søde Bill nu ikke længere vil lade os flytte filer mellem maskiner, hvad gør jeg så??
(jeg har forgæves ledt i spørgsmålskassen, men uden resultat, hvilket undrer mig!);
hvordan får jeg flyttet filer og billeder og foretrukne  og adresseoplysninger og mailboxe fra den gamle til den nye??
Avatar billede 220661 Ekspert
21. oktober 2017 - 21:02 #1
Ja Bill har droppet "let overførsel" som der var i de tidligere versioner. Der er udviklet et alternativ, men i følge en anden hjælper herinde så tager det en krig at bruge.
En anden har foreslået at man kopierer og indsætter indholdet af brugermappen fra den gamle pc til den nye. Har ikke selv erfaring med dette, men jeg er ikke i tvivl om at det virker. Prøver lige at finde en tråd om det. :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
21. oktober 2017 - 21:04 #2
Avatar billede INK Ekspert
21. oktober 2017 - 21:11 #3
Det er nu ikke så svært.
Ved hjælp af usb-sticks/extern harddisk så kan det jo gennemføres.
Anvendelse af OneDrive for dokumenter (og fotos) er også en mulighed.
Hvis du kobler begge PC'er på samme netværk, kan du også bare flytte mapper/undermapper mellem de to.
Hvis dit mailsystem er IMAP, så løses det helt automatisk. Mulighed for overførsel af gamle mails i en POP3 løsning er også mulig.
Mappen med favoritter er simpel at flytte.
Hele øvelsen betyder som regel også oprydning, hvilket næppe skader ;-)
Så på med vanten og kom igang.
Avatar billede INK Ekspert
21. oktober 2017 - 21:28 #4
På denne hjemmeside fra Microsoft kan du købe PCMover til reduceret pris. (Den er åbenbart ikke længere gratis fra Microsoft).
https://www.microsoft.com/en-us/windows/transfer-your-data

Som nævnt i #1 har jeg anvendt det en enkelt gang over lokalt netværk, men det tog lang tid. Jeg er personligt lidt bekymret for, at der også overføres "snavs" i opsætningen fra den gamle til den nye. Jeg vil derfor selv foretrække en ren ny installation af Windows10, hvor man så overfører filer til de rigtige foldere (og gerne med oprydning).

Husk at aflæse licensnumre fra den gamle pc for evt. købeprogrammer, som du vil geninstallere.
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2017 - 07:45 #5
brug et hardisk klone program
herefter opdater drivere
Avatar billede CRKrogh Ekspert
22. oktober 2017 - 10:41 #6
Avatar billede Boejden Seniormester
26. oktober 2017 - 13:44 #7
den sidste forstod jeg desværre ikke en brik af :-(
Endte med at installere de nødvendige programmer fra nettet på ny, overførte de enkelte filer/områder med en usb og fik "justeret" win10.
desværre kunne jeg ikke finde et gratis program til filøverførsel mellem 2 pc - tidligere havde man pc-link, der fungerede fint, men det findes åbenbart ikke længere.
INK bliver så den nærmeste løsning, skønt jeg kun har en POP-mail  :-(  (er du klar over hvaad en IMAP koster!!  )  så jeg tog og kopiere dem.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
26. oktober 2017 - 18:05 #8
#6 er Microsofts eget værktøj til at flytte brugerprofil til ny maskine (USMT = User State Migration Tool). Det gør præcis det, du efterspørger.

Om du tilgår din mail via POP3 eller IMAP burde vel ikke have nogen indflydelse på prisen?!?

Men selvfølgelig fint at du i det mindste er kommet i mål med en brugbar løsning.