Avatar billede HTP Juniormester
25. oktober 2017 - 11:17 Der er 27 kommentarer

opgradering af hardware dele

Jeg har fået en Stationær pc med en defekt CPU

Der sidder et bundkort "ASUS M4A79XTD EVO" i den, altså et ældre bundkort, den køre med AM3 socket, jeg har på ebay fundet en AMD Athlon II X3 460 CPU til 450 kr.

Mit spørgsmål er så om det kan svare sig at sætte sådan en i maskinen, det skal siges at grafikkortet også skal opgraderes og har hertil fundet ud af at det skal være PCI-express så også der er jeg begrænset.

Hvis det ikke kan svare sig at opgradere, hvad skal jeg så sætte i maskinen istedet? det må helst ikke koste for meget, har indtil nu fundet ud af at jeg kan sætte en ny CPU i og nye RAM og et MSI GeForce GTX 1050 2GB Gaming X i maskinen for knap 2200 kr.

kom gerne med forslag til evt bedre opgraderinger til maskinen.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. oktober 2017 - 11:31 #1
Nu har jeg ikke bud på det du spørger om - men med rejste nakkehår spørger jeg retur... - er du sikke på det er CPU der er defekt, og ikke hele bundkortet? - hvordan ved du specifikt at det er CPU´en der er defekt?

Jeg spørger, fordi jeg flere gange har set folk købe CPU til erstatning for "den defekte", der så ikke virkede... - nå, nok fordi det var en forkert type - jeg køber en anden... - den virker sørme heller ikke... - hmm - kunne det være defekt bundkort? - jeps...
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. oktober 2017 - 11:47 #2
#1
Jeg giver dig ret. Ved man ikke med sikkerhed hvilken del der har en fejl, kan det blive en dyr fornøjelse at reparere computeren. Det kan ende med at man køber så mange nye dele, at det slet ikke kan svare sig. CPU, bundkort, grafikkort, RAM. Det løber op......!
Avatar billede HTP Juniormester
25. oktober 2017 - 11:57 #3
Altså CPU'en lugter brændt og ser smeltet ud, jeg kan sagtens starte computeren, men nej jeg er ikke 100% sikker
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. oktober 2017 - 12:04 #4
Så er det næste spørgsmål: Ved du hvorfor de lugter brændt og ser smeltet ud?

Én ting er at en CPU med indbygget defekt kan brænde sammen - men fejlen kunne jo lige så godt skyldes at bundkortet, eller strømforsyningen for den sags skyld, har en defekt, og at det får CPU´en til at brænde sammen.

Så længe du ikke er 100% sikker på årsagen til defekten, er det yderst risikabelt (for din pengepung) at teste med ny dele... - hvor mange ny CPU´er, RAM-kredse og bundkort vil du ofre, før du erkender at strømforsyningen sender forkert spænding ud på 12v kredsen?

"Jeg kan sagtens starte computeren"... - betyder det så at CPU´en egentlig virker, men bare lugter/ser brændt ud?
...eller betyder det at du kan se der kommer lys i nogle dioder? - kommer der bip-lyde fra BIOS ved opstart?

Hvis der kommer billede på skærmen og/eller bip-lyde fra BIOS under opstart, så er CPU´en ikke brændt sammen. Hvis ikke der gør - så kan der være alt muligt galt, og så ville jeg ikke selv røre den, med mindre jeg havde adgang til mange billige reservedele...
Avatar billede HTP Juniormester
25. oktober 2017 - 12:17 #5
okay så for at jeg kan komme videre, hvad ville du så selv gøre? for at fejlfinde så jeg ikke brænder pengepungen?
for laves det kan den jo, det gælder jo bare for mig om at finde de eller den defekte del
Avatar billede HTP Juniormester
25. oktober 2017 - 12:53 #6
OPDATERING!!!

Jeg kan godt starte computeren, den kan også godt load Windows logoet og sige at mit windows er startet forkert og skal repereres, men efter lidt tid, det er forskelligt hvor meget, så går computeren ud.
Hvis jeg prøver at gå ind i Bios så lukker den ned med det samme.
alle blæsere køre som de skal.

der er vandkøling på CPU'en og det køre også, men CPU'en føles meget varm, jeg kan dog ikke komme ind og se hvor varm den bliver, for som skrevet så genstarter computeren med det sammen, hvis jeg forsøger at komme ind i bios'en
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. oktober 2017 - 13:07 #7
Det vil nok være klogt at få fat på et værksted, der kan stille den præcise diagnose, og så afgøre om det kan betale sig økonomisk at reparere den.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. oktober 2017 - 13:24 #8
Ved defekte dele - så skal der måleapparater til at afgøre, hvilke komponenter der er defekte, og hvilke der sandsynligvis virker. Mere vil jeg ikke gå ind i det, da jeg ikke nåede så langt i elektronik faget.

Det lyder mere som om din PC egentlig virker, men at der er et kølingproblem der gør, at PC´en lukker ned eller fryser efter kort tid. Det har så bl.a. medført at Windows installationen er gået i smadder.

Er du sikker på at der er ordentlig forbindelse (kølepasta) mellem CPU og vandkøler?
Avatar billede milter Ekspert
25. oktober 2017 - 15:20 #9
Jeg har bidt mærke i det her fra Hentik T P: Hvis jeg prøver at gå ind i Bios så lukker den ned med det samme.

Før du bruger en masse penge på professionel fejlsøgning eller ny hardware, så ville jeg kigge på BIOS'en. Prøv først (uden strømkabel i kabinettet) at tage det lille, flade BIOS/CMOS-batteri ud, vent tre minutter, og sæt så batteriet i igen. Husk at vende det rigtigt. Tænd derefter computeren igen.  Der er lidt vejledning herunder:

https://goo.gl/h6PR9C

Du kan også læse lidt om BIOS i manualen til dit bundkort i linket herunder i

https://www.asus.com/us/Motherboards/M4A79XTD_EVO/HelpDesk_Manual/

Men, som Ole Madsen skriver, dine problemer kan godt skyldes et varmeproblem.
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. oktober 2017 - 15:21 #10
Jeg har selv været ude for at computeren (en stationær) lukkede ned. CPU-temperaturen var da 91ºC. Det viste sig at være CPU-køleren der var blevet skæv, derfor måtte jeg købe en ny, også så var alt i orden ☺ Der var der tale om luftkøling af CPU´en.
Avatar billede martens Guru
25. oktober 2017 - 17:28 #11
Jeg satser nu også mest på, at den er helt gal med kølingen.
Har ofte set maskiner brage ned, grundet for varm CPU. "nyere" maskiner lukker automatisk ned, inden det ender i en total nedsmeltning.
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. oktober 2017 - 19:12 #12
Jeg har selv det lille gratis-program Speccy installeret på både min stationære og min bærbare. Dette program er rigtig godt til, at oplyse om computerens helbred, bl.a. om temperaturerne i CPU, GPU, SSD/HDD, noget der jo er meget væsentligt.
Når computeren ikke kan starte er det naturligvis umuligt, at installere noget som helst, men når du forhåbentlig engang får "tæmmet dyret" så skulle du prøve dette program.

https://www.piriform.com/speccy/download

https://fthmb.tqn.com/M7QGs85EiJtESRARFGJjJO8_lMM=/768x0/filters:no_upscale()/speccy-57c76b073df78c71b6599741.png
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. oktober 2017 - 19:15 #13
PS:
Nederste link virker ikke!
Avatar billede milter Ekspert
25. oktober 2017 - 19:52 #14
#13.

Hvis du gerne vil bruge en URL, som er meget lang, så prøv at kigge på linket herunder. Lange links mister ofte den sidste del i det her forum, når du kopierer/indsætter dem :-)

https://goo.gl/
Avatar billede HTP Juniormester
25. oktober 2017 - 21:17 #15
Jeg tror jeg har fundet ud af at det må være kølingen på den, jeg gjorde som milter sagde og skiftede det lille batteri på bundkortet, og så startede computeren faktisk op igen og ga de der tre bip fra bundkortet, eller hvad der nu g iver de der bip lyde, men efter et par minutter så gik den ud igen, jeg prøvede så at starte den op igen og denne gang ga den ikke de der bip lyde og der kommer heller ikke signal til hverken skærm eller tastetur, så tænker det er fordi den sikkerheds lukker pga varme, så skifter min vandkøling ud.
Avatar billede milter Ekspert
25. oktober 2017 - 21:40 #16
#15.

Iflg. det, jeg kan læse om dit bundkort på Asus' sider, så sidder der en AMI-BIOS på dit bundkort, og iflg AMI's hjemmeside, så betyder tre beeps, at der er noget galt med en eller begge dine memoryblokke:

https://www.asus.com/us/Motherboards/M4A79XTD_EVO/specifications/
http://www.bioscentral.com/beepcodes/amibeep.htm

Prøv at fjerne begge blokkene fra RAM-slottene med computeren slukket og stikket ude. Start så computeren op med først den ene, så den anden, i slottet nærmest CPU'en, én ad gangen. Vejledning herunder:

https://www.youtube.com/watch?v=cCrxEeC4J60&ytbChannel=IAmTutorial
Avatar billede milter Ekspert
25. oktober 2017 - 21:52 #17
Og så skal vi lige sikre os, at det er tre korte beep og ikke én lang og to korte?
Avatar billede HTP Juniormester
25. oktober 2017 - 21:55 #18
det er tre korte bip, jeg prøvede med at bytte om på rammene, det hjalp, så nu giver den kun et kort bip ved opstart
Avatar billede milter Ekspert
25. oktober 2017 - 22:00 #19
Et kort bip ved start betyder, at hardwaren på computeren bliver godkendt og ser ud til at være i orden. Hvis den herefter slukker/genstarter, skal vi lede et andet sted. Hvad der derefter kan gøres, kan der måske findes en løsning på vha. den fejlmelding, som måske dukker op på skærmen.
Avatar billede HTP Juniormester
25. oktober 2017 - 22:01 #20
Eller det vil sige, at nogle gange giver den et bip og starter og og så lukker den ned igen, prøvver jeg så at starte den igen, så giver den ikke noget bip og starter heller ikke op igen, prøvede efterfølgende at flytte rundt på ramklodserne og starte med en i osv osv, men det hjalp ikke, den ga stadig ikke noget bip og ville ikke starte, den vil kun starte når den er helt kold
Avatar billede HTP Juniormester
25. oktober 2017 - 22:04 #21
der dukker nemlig ikke nogen melding op, hvis den starter, så starter den præcis som den skal, med at vise hvilket bundkort der sidder i maskinen og derefter går den videre til windows login.

Hvis den derimod ikke starter og ikke giver noget bip, så kommer der slet ikke forbindelse til skærmen, det virker som om, at der er strøm til systemet, men intet reagere, ikke noget på skærmen, ikke liv i tasteturet, men alle blæsere og lamper lyser som de skal, der er bare ikke noget bip ved opstart og ikke noget signal til skærm osv.
Avatar billede milter Ekspert
25. oktober 2017 - 22:19 #22
Prøv at starte computeren op i fejlsikret tilstand. Vejledning herunder for Windows 7 og 8. For det er vel et af de to systemer, den kører på?

https://e-gear.dk/tips/opstart-i-fejlsikret-tilstand/

Hvad sker der så?

Men noget kunne godt tyde på, det er et varmeproblem. Hvis du kan åbne BIOS, så sæt den til "Load setup defaults". Kig på afsnit 3.9 i den manual, jeg linker til i indlæg #9. Husk af afslutte med F10 (Save and exit), efter du har gjort det.
Avatar billede HTP Juniormester
26. oktober 2017 - 08:06 #23
det er Windows 10 der er installeret på maskinen.

Har prøvet at load setup defaults, så starter den som sagt også op, hvis den vel og mærke er kold nok og giver den bip lyd, men er også overbevist om at det er et varme problem der gør at den lukker ned igen.
Avatar billede milter Ekspert
26. oktober 2017 - 15:10 #24
Hvor langt kommer du i opstarten med en kold computer? Og jeg forstår dig sådan, at  en kold computer sterter op med begge RAM-blokke i. Er det korrekt?

Jeg ville starte med at skrabe den gamle kølepasta af CPU'en og så påføre ny, som Ole Madsen foreslår. Hvis det ikke virker, vil jeg prøve med en ny køleblæser, som passer til dit bundkort og CPU'en.

Har du prøvet at følge temperaturudviklingen på CPU'en gennem BIOS?

Hvilket grafikkort sidder der i maskinen nu?
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. oktober 2017 - 16:47 #25
Meget tyder på at der er et problem med kølingen. Høj temperatur og elektronik går ikke godt sammen. Jeg giver milter ret i hans råd om at fjerne den gamle kølepasta, og eventuelt skifte CPU-køleren med en ny..

https://www.coolerkit.dk/shop/cpu-koelere-213s1.html
Avatar billede HTP Juniormester
01. november 2017 - 14:58 #26
løsningen på problemet var en ny vandkøler og nye RAM blokke
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. november 2017 - 15:10 #27
Så er "dyret" igen oppe på mærkerne ;-) Godt at høre.