Avatar billede Shafrin Denel Praktikant
25. oktober 2017 - 23:47 Der er 4 kommentarer

vinkelspidser

Vinkelspidserne i \triangle ABC ligger på siderne af to kvadrater, hvor B og C er midtpunkterne af siderne i kvadraterne som vist på figuren.

Bestem trekantens vinkler.
Avatar billede falster Ekspert
26. oktober 2017 - 00:12 #1
Det er en lidt misvisende kategori - Word - til denne type spørgsmål.

Brug hellere Diverse eller Job og Opgaver.

Selve løsningen kræver nok, at man kan se figuren :-)
Avatar billede jalved Ekspert
26. oktober 2017 - 00:17 #2
Nu er jeg sikker på, at nogen på Eksperten nok skal kunne hjælpe dig.

Men jeg lagde mærke til, du havde spurgt om vejledning til et andet regnestykke tidligere.

Hvis du indimellem mangler nogle til at hjælpe med nogle fag, kan dette være en god mulighed:

https://www.lektieronline.dk/
Avatar billede martens Guru
26. oktober 2017 - 00:29 #3
De tre sider i trekant ABC er alle hypotenuse i en retvinklet trekant, og sidernes længder kan derfor findes af Pythagors. Hvis vi kalder siden i kvadratet for s, har vi

        |AB|2 = s2 + (s/2)2 = (5/4)s2

        |AC|2 = (2s)2 + (s/2)2 = (17/4)s2

        |BC|2 = ((3/2)s)2 + (s/2)2 = (10/4)s2

Trekant ABC er derfor ensvinklet med en trekant med siderne  a = √10 , b = √17 og c = √5 , og man kan derfor finde trekantens vinkler ved at benytte cosinusrelationerne

        cos(A) = (b2 + c2 - a2) / (2bc) = (17 + 5 - 10) / (2·√85) = 6/√85

        cos(B) = (a2 + c2 - b2) / (2ac) = (10 + 5 - 17) / (2·√50) = -1/√50 = -(√2)/5

        cos(C) = (a2 + b2 - c2) / (2ab) = (10 + 17 - 5) / (2·√170) = 11/√170
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
26. oktober 2017 - 11:26 #4
Føj - ovenstående var "godt nok langhåret", den fløj helt hen over mit lille hoved, så den er nok korrekt. Selvom profilen på Martens ikke er langhåret ;-)