Avatar billede Sune T. Hansen Juniormester
27. oktober 2017 - 15:03 Der er 7 kommentarer

Fra naturgas til vamepumpe

Jeg har naturgas i mit hus pt. Men har hørt rigtig meget om de her varmepumper. Men der findes jo både luft til vand varmepumper, luft til luft varmepumper og jordvarmepumper. Men er der nogen af jer som har varmepumper installeret derhjemme, og som kan fortæller lidt om deres erfaringer?

Det er naturligvis ikke bare en lille opgave at gå fra nuværende naturgas, til en af de ovennævnte varmepumpe løsninger. Så jeres erfaringer er meget værd for mig, inden jeg gør noget som helst :)

Hvis det gør nogen forskel, så har vi pt. radiator, men i forbindelse med renovering af gulvet, skal vi også have lagt gulvvarme (på træplader og ikke støbt).
Avatar billede 220661 Ekspert
27. oktober 2017 - 15:38 #1
Jeg har luft til vand varmepumpe på 7 år.
Det er vigtigt for at få økonomi i det at huset er klargjort til varmepumpe.
Jeg har selv efter isoleret mit hus op til 300 mm og fået lavet gulv varme som du selv er inde på.
Som udgangspunkt så skal du kunne fyre dit hus op med en fremløbs temperatur på max 40-45 grader.
Hvis du ikke kan gøre dette så har jeg fået at vide at huset ikke er godt nok isoleret til denne varmekilde.
Avatar billede milter Ekspert
27. oktober 2017 - 21:19 #2
Jeg har selv for et par måneder siden skiftet et 30 år gammelt gasanlæg ud med et nyt og jeg måtte gennem de samme overvejelser som dig. Der er rigtigt mange ting at  tage med i overvejelserne, og jeg valgte at lave nogle hurtige økonomiske beregninger frem for at lade mig forføre af besnærende argumenter fra sælgere og Greenpeace-segmentet.

Et varmepumpeanlæg vil nok, afhængig af hvilken type du vælger, koste mellem 50 og 80.000 kroner ekstra alene i anskaffelsesudgifter. Hvis du derudover bliver nødt til at investere flere kroner i nye anlæg, f.eks. nyt gulv med varme fra det nye anlæg og ekstra isolering, så kan det hurtigt blive en del dyrere.

Mine udregninger blev baseret ud fra følgende kriterier:

1: Forskellen i anskaffelsespris mellem et ordinært, kondenserende gasfyr med god udnyttelsesgrad og et varmepumpeanlæg.
2: Anlæggenes forventede levetid.
3: Forventet samlet, årlig besparelse i udgifter til drift og vedligeholdelse af anlæggene, opvarmning af huset og varmt forbrugsvand over anlæggenes forventede levetid.

Der findes utallige beregningsformularer til det, jeg har beskrevet ovenfor, og de afhænger alle af, hvem der laver dem. Nogle gange kan de være totalt uigennemskuelige. Olieleverandører f.eks. vil sagtens kunne komme til et helt andet resultat. Prøv f.eks. at kigge på en tilsyneladende objektiv beregning som den herunder fra Bolius.dk. I den skriver de, at et typisk hus på 130 kvm med fire personer vil have udgifter på 22.000 kr. om året til olie og vedligeholdelse. Herhjemme har vi et hus på 185 kvm. Vi er kun to personer i huset nu, men selv medens vi havde to teenagere med meget lange, daglige ophold under bruseren, kom de udgifter aldrig over max 20.000 om året.

Du skriver, at I har radiatorer, og  at I nu  vil installere gulvvarme. Hvor meget isolering er der under det eksisterende gulv? Gulvvarme er en rigtig god ide, men uden ordentlig isolering under det, vil en stor del af varmen forsvinde ned i jorden.

Jeg har gennem det sidste år med stor interesse fulgt udviklingen hos en af mine venner, som har inststalleret et luft-til-luft-varmepumpeanlæg i sit nye hus. Det ser rigtigt lovende ud, men som skrevet, det er et helt nyt hus, som fra starten blev konstrueret til at køre med varmepumpe.

Og, nå ja, mine egne beregninger førte til et nyt, kondenserende gasfyr til en samlet pris på 40.500 kr. :-)
Avatar billede milter Ekspert
27. oktober 2017 - 21:22 #3
Og så glemte jeg selvfølgelig det lovede link fra bolius.dk. Det kommer her :-)

https://www.bolius.dk/luft-til-vand-varmepumpe-14931/
Avatar billede 220661 Ekspert
28. oktober 2017 - 08:44 #4
Jeg har forbrugsmåler på min pumpe for at holde øje med forbruget. Vi er som milter også kun to i husstanden nu. Vores hus er på godt 200 m2, og forbruget nu ligger på ca 6500 kw for varmt vand og varme om året. Dertil ca 4 rm brænde. Det er jeg godt tilfreds med :-)
Avatar billede finb Ekspert
28. oktober 2017 - 09:21 #5
Må man stadig have gasfyr ?
Er det ikke under udfasning ?
Nå, indhent tilbud fra 3 forskellige leverandører
inkl. gulv, alt, og sammenlign med din nuværende
varmekilde.
Avatar billede ClaraL Novice
28. oktober 2017 - 19:55 #6
Linkspam. Slettet.
Avatar billede Lou Praktikant
20. juli 2018 - 10:12 #7
Ligesom finb vil jeg mene, at man bør sammenligne et par priser før køb. Vi har selv en luft til vand og tror vi var hele vejen rundt, inden vi valgte en pumpe. Vi brugte https://www.greenmatch.dk/varmepumpe/luft-til-vand-varmepumpe mest for bare at se prislejet. Når man har haft gasfyr i mange år er det lidt en større omstilling.