Avatar billede jalved Ekspert
29. oktober 2017 - 18:19 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Er Windows Defender tilstrækkelig beskyttelse?

Så lige at en anden spørger havde fået ransom-ware på sin PC.

Er man tilstrækkeligt beskyttet mod den slags ved at have Windows Defender eller skal der mere til?

Så længe man ikke bevæger sig i alt for lyssky sider af internettet, indimellem kører en Malwarebytes, en anti-virus - og i i øvrigt tænker sig almindeligt om.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
29. oktober 2017 - 18:42 #1
Den er fin nok et rigtig langt stykke hen ad vejen; sund fornuft vil som regel klare resten.

Med det sagt, så er der med den sidste opdatering her i oktober kommet en ret fiks tilføjelse til sikkerhedslaget i Windows:

https://blogs.microsoft.com/firehose/2017/09/06/new-windows-10-security-features-protect-against-ransomware/
Avatar billede jalved Ekspert
29. oktober 2017 - 18:53 #2
Jeg er ikke så usikker på Windows 10 - det virker som om Microsoft har haft stigende fokus på at gøre deres indbyggede programmer lidt bedre.

Men bruger også - af flere forskellige grunde - også en Vista indimellem. Det er nok mest den, jeg er bekymret for.

Og har overvejet om jeg burde bruge et ekstra program af en art - men vil jo helst finde noget gratis og noget, der ikke sløver PC'en væsentligt.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
29. oktober 2017 - 19:10 #3
Der er adskillige gratis Anti-RansomWare, men som navnet antyder, er anvendelsen ret snæver og det er jo i sagens natur også svært at bekræftet, om den rent faktisk beskytter, når det virkelig gælder.
Avatar billede jalved Ekspert
29. oktober 2017 - 19:16 #4
Beskytter et anti-virus-program som udgangspunkt ikke mod ransom-ware også?

Du har i al fald ret i at anvendelsen er så snæver (og måske virker det slet ikke, når det kommer til stykket), at det næsten ville være irriterende at have sådan et program til at tage ressourcer fra computeren - medmindre man virkelig vil gå med livrem og seler eller har meget væsentlige oplysninger på computeren (a la Mærsk).
Avatar billede jalved Ekspert
29. oktober 2017 - 19:22 #6
#5 Tak...

Jeg vil lige undersøge Kaspersky. På et tidspunkt havde jeg også Antivir, men der var bøvl med det, så jeg fik det fjernet.

Jeg har godt nok kørt uden reel antivirus (bortset fra defender) og så periodevise scanninger med et eksternt program i flere år. Men nu fik jeg kolde fødder efter at læse om ham, der fik krypteret alle sine filer...

Jeg har noget back-up af mapper med papirer fx. Men er for dårlig til at holde det ajour.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2017 - 19:25 #7
Du kan som gardering til Vista bruge Malwarebytes
https://www.malwarebytes.com/mwb-intercept/
Den kan du jævniligt køre og scanne med.
Bruger selv Kaspersky free på min Win 10 her. Det har jeg gjort længe. Dengang jeg installerede min var Defender så ringe at jeg ikke havde tiltro til den.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2017 - 19:26 #8
Hvis Vista har Defender (tror jeg ikke den har) så er det kun en antispyware version. Og den kan ikke stå alene.
Avatar billede jalved Ekspert
29. oktober 2017 - 19:36 #9
Der er godt nok Windows Defender (på Vista), men den skriver at den er forældet. Den meddeler selv, at den beskytter mod spyware og anden skadelig software.

Malwarebytes kører jeg allerede jævnligt, men tror jeg vil prøve at snuse til Kaspersky.

Jeg har dårlig erfaring med anti-virus-programmer - synes altid det er noget af det, man bøvler mest med, så derfor afinstallerede jeg bare l... sidst.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2017 - 19:40 #10
#9 Hvis den er forældet og ikke kan opdateres så havde jeg deaktiveret den helt og kun kørt med Kaspersky free, og med Malwarebytes.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2017 - 19:44 #11
Prøv at installere prøveversion af Malwarebytes og kør den sideløbende med Kaspersky.
Fungerer det fint kan man for stort set ingen penge købe en licens her https://www.g2a.com/malwarebytes-anti-malware-premium-1-device-global-key-pc-12-months-i10000002956001?aid=6233973&___store=europe&___currency=DKK&er=0b7feec8af1a45cd5713df48770a2925&mp=1&adid=GMC_DK&id=14&gclid=EAIaIQobChMI4Of77b2W1wIV5xXTCh3HLARgEAQYASABEgKZDvD_BwE der skulle kunne holde et år.
Avatar billede 450025 Ekspert
30. oktober 2017 - 03:33 #12
Ser posterne i skiv her, enig for så vidt, Mitt valg fra start med Win10 er dette,

Defender er blitt bedre og bedre, er gratis, enkelt, brukervennlig, og fikk et godt løft ved siste oppdatering, hvorfor ikke bruke det?

Malwarebyttes betalt versjon gjør en fantastisk jobb den klare seg selv, er innstilt på skanning til et tidspunkt som jeg har valgt, skanning hver dag ytterst sjeldent der er noe.
Med en gang jeg gjør noe jeg ikke burte så varsler den,  ser jeg på unge damer da varsler den?
En gammal kjerring varsler den ikke  ufattelig?  ( le da vel)    nå kom Malwarebytes opp liten gul lap se skanning 0 ingen feil luk. Fint sådan vil jeg ha det..

Noe jeg ikke har hatt før er PUP hva det er vet jeg ikke, kan vist hemme dataen noe. forteller dem

Malwarebytes kom med lite program last ned dette gratis. AdwCleaner jeg kunne ved skanning i blant ha 200 til 400 PUP  Malwarebytes fjernet dem omstart alt ok, jeg likte ikke det tok kontakt, og bruker dette program nå og nu er der ikke noe av dette mer, navn  AdwClleanerden må jeg starte det selv, gjør det hver morgen ingen plage lengre det.

Vista kjenner jeg ikke beklager, Kasperssky skal vist være ok kjenner det ikke Sorry Win 10 funker fint hvorfor ikke stole så pass på den da.
Ser ikke Ramsonware som noe problem med det jeg kjøre. Sover godt også.
Arne
Avatar billede 450025 Ekspert
30. oktober 2017 - 10:10 #13
En liten oppdatering Malwarebyte:

Nett beskytteise På
Exploit beskyttelse På
Beskyttelse mot skadelig programvare PÅ
Ransomvare beskyttelse PÅ
Skjul Malwarebyttes.
Forlate Malwarebyttes.  Denne er viktig på grunn av at vi har
Trediparts  programvare på computeren.

Det er programmer vi legger inn selv Microsoft er ikke glad i dette. Helt forståelig dette dem hater dette.

Malwarebytes + mange flere som jeg ikke treng nevne flere kanskje
AVG Pc Tune-Upp. Etc

Disse programmer må slaes av Hvorfor?  Skal du sette et Gjendannelse punkt er det ikke nødvendig.

Men skal du ta en Gjendanning av computeren så klare du det, men  NEI  du får et rødt kryss når du er fredig.

Og dette svaret  får du    (Gjendanning ble ikke utført prøv igjen senere)  derfor må dem være av,    ikke av installert    bare ute av drift, når Gjendanning er gjort
ja da setter du på igjen dine program som de elsker ikke glem dette.

Arne
Avatar billede 220661 Ekspert
30. oktober 2017 - 15:50 #14
Hopper af tråden.