Avatar billede BenteRasmussen Praktikant
30. oktober 2017 - 11:14 Der er 1 kommentar

Fjernelse af dataforbindelse ved kopiering af Pivottabel

Jeg har lavet en pivottabel (almindelig, ikke PowerPivot) i Excel 2016. Den bliver brugt af brugere som primært benytter Excel 2010.
Filen er beskyttet med VBA kode så den ikke kan gemmes, men brugerne har fundet ud af at hvis de kopierer pivottabellen og indsætter den i en ny projektmappe så følger dataforbindelsen med.
Nogen der har en ide til hvordan det kan undgåes?
Avatar billede Den Store Stygge ;0) Seniormester
31. oktober 2017 - 23:43 #1
Vi er GODTNOK ude i noget cowboytrick!
Det er ikke helt lige til, da jeg ikke kender til en "Nogen har kopieret" hændelse.
MEN
HVIS vi nu antager at der ikke er behov for at markere mere end et par celler (i eksemplet 5), kan du måske lade dig inspirere af koden her, som skal placeres i (hvert) arket med Pivottabellen som skal "beskyttes"

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
If Target.Cells.Count > 5 Then
    MsgBox "Det må du ikke!"
    Range("A1").Select
End If
End Sub

"Hvis du er sur og knotten, er det på med Pivotten"
(Udtales: Pivåten)  ;)