Avatar billede Morten Munch Praktikant
31. oktober 2017 - 02:21 Der er 6 kommentarer

C# - Chat program - server(non local)

Jeg har langt om længe fået copy/pastet noget kode sammen til noget der ligner et chat program.
Se Koden til client.exe
http://msmmulti.com/data/test/client.html

se koden til server.exe
http://msmmulti.com/data/test/server.html
Det virker fint lokalt, men hvis jeg sender Client.exe til min ven. Virker det ikke mere. Jeg har forsøgt at ændre ip adressen fra 127.0.0.1 til min IP(fra whatsmyip.com).
Jeg har været inde på min router fra yousee og slå firewall fra så den tillader alt(LanToWan og WanToLan). Jeg har forsøgt at aktivere en ny Tjeneste....
men uden held...Man kan tilføje regler manuelt på routeren, men jeg er usikker på hvad jeg skal skrive i de forskellige felter.
Jeg er usikker på om jeg har fast ip eller ej, og om det er nødvændigt?.
Har også en tråd kørende på Stack Overflow, men tror lige vi skal have det på dansk:-)
https://stackoverflow.com/questions/47021104/chat-program-non-local?noredirect=1#comment80992896_47021104
Så hvad kan jeg ellers prøve?
Jeg ønsker blot at sende client.exe til en ven, og selv køre server.exe.
og få kontakt.
Håber nogen kan hjælpe.

MM
Avatar billede arne_v Ekspert
31. oktober 2017 - 02:37 #1
Det normale vil vaere at:
- din PC har en IP adresse typisk 192.168.x.y
- din NAT firewall/router har en ekstern IP adresse a.b.c.d (og en intern IP adresse 192.168.z.w men den skal ikke bruges)
- client skal connecte til firewallens eksterne IP adresse  a.b.c.d
- din  NAT firewall/router skal konfigureres til at forwarde port P til din PC's (192.168.x.y) port P
- eventuelle firewalls paa din PC skal aabnes for port P
Avatar billede arne_v Ekspert
31. oktober 2017 - 03:28 #2
Men nogle internet udbydere blokerer helt for den slags.
Avatar billede Morten Munch Praktikant
31. oktober 2017 - 03:49 #3
tak for dit svar...., :-)
Vil det sige at alle ip adresser der begynder med 192.168. er lokale?
Og min routers Eksterne Ip er vel den jeg får når jeg bruger WhatsmyIp.com?
Jeg har youSee, Hvad kan jeg søge på for at undersøge om de tillader "den slags" eller ej?
Avatar billede Morten Munch Praktikant
31. oktober 2017 - 04:10 #4
http://msmmulti.com/data/test/image4144.png
Her et screenshot af min routerforside.
Kan det mon bruges til at oprette en IP og Port som client.exe kan logge på?
Ved bare ikke hvad man kan, eller må, skrive her i felterne.
Jeg vil helst ikke ødelægge noget. hvis jeg ryger af er det lidt svært at søge efter hjælp:-)
Avatar billede arne_v Ekspert
31. oktober 2017 - 14:13 #5
192.168 er lokal.

whatsmyIp.com viser ekstern - og hvis din internet udbyder ikke laver dobbelt NAT saa er det den eksterne paa din NAT firewall/router.

Ja - det ligner den rigtige side til at definere port forward,
Avatar billede Morten Munch Praktikant
01. november 2017 - 18:35 #6
Tak...har lige læst at det kræver fast ip. Det er der bare ingen der har nævnt alle de andre steder jeg har forhørt mig? Jeg kontakter min udbyder i morgen og får en fast IP.
Så kan jeg tage den derfra....endu engang tak arne_v. Jeg føler jeg er tættere på mål.
Jeg vender tilbage....