Avatar billede TDV Novice
03. november 2017 - 15:55 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

En eventuel systemgendannelse?

Goddag alle sammen

Jeg døjer med 2 computer problemer som jeg ønsker løst og håber derfor i vil give jer tid til at hjælpe mig :)

Min computer er en bærbar HP Envy 17-R100NO - 17.3" - Core i7 6700HQ - 12 GB RAM - 256 GB SSD + 1 TB HDD
Win 10 Home 64-bit
Intel Core i7 (6. Gen) 6700HQ / 2.6 GHz (3.5 GHz) / 6 MB Cache
12 GB DDR3L
256 GB - M.2 SSD + 1 TB HDD / 5400 rpm
NVIDIA GeForce GTX 950M - 4 GB DDR3L
17.3" WLED 1920 x 1080 / Full HD

Jeg har prøvet at søge på internettet omkring løsninger både på dansk og engelsk og har mødt muren derfor søger jeg løsninger her

1) Mit grafikkort er et Geforce 950m men af en eller anden årsag bliver dette brugt i stedet for (Intel ® HD Graphics 530)
Det som jeg har prøvet er at
Opdater Bios
Har kigget i Bios for at om jeg kunne se et grafikkort og ændre indstillinger det kunne jeg umiddelbart ikke. (Måske er det mig som overser noget)
Opdater grafikkortet (Fra hjemmeside og enhedshåndtering)
Deaktivere det
Fjerne det
Fejlfinde via HP egne software produkter som HP support assistant

2) Mit C drev (Solide state drive) hvor Windows ligger fylder 146 GB ud af 220 GB hvilket jeg finder meget besynderligt da jeg bruger computeren til at søge på nettet og skrive lidt i word.

Det som jeg har prøvet er at
Diskoprydning som fjernede 46,4 GB

Jeg tænker om det bedste ikke er at geninstaller Windows.

Ved i om det er muligt at hente opdateret backup så jeg slipper for at opdater alt igen eller skal jeg benytte mig af Windows systemgendannelse?

I øvrigt hvis jeg foretager mig en systemgendannelse bliver alt så slettet på mit C drev?

Jeg tager imod alle gode råd med kæmpe smil :D
Både i min nuværende situation og hvis jeg ender med at geninstaller Windows f.eks hvordan jeg garder mig bedst fremadrettet

Hav en fantastisk weekend til jer alle sammen!
Avatar billede 220661 Ekspert
03. november 2017 - 16:03 #1
Har ikke lige en med to krt i, men jeg mener at have set at du skal ind i nvidia kontrolpanelet, og herinde kan du bestemme hvilket kort der skal bruges til hvilket program/spil. Har set denne side her, som du måske kan bruge som inspitration i din søgen:
http://www.techadvisor.co.uk/how-to/pc-components/how-set-default-graphics-card-3612668/
Avatar billede TDV Novice
03. november 2017 - 16:12 #2
Tak for svar jeg kigger lige på det
Avatar billede INK Ekspert
03. november 2017 - 16:23 #3
Vedrørende spm 2, kan du gå til denne side og opdatere din Windows10 til Fall Creators Update.
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Når du er færdig med dette og alt kører, kan du se om der ligger nogle Windows.old filer og fylder op. Disse kan blot fjernes. Du går i egenskaber for c-drevet. Foretager diskoprydning inkl. oprydning i systemfiler. Der er nogle flueben, der skal sættes. Det skulle give yderligere plads.
Avatar billede TDV Novice
03. november 2017 - 16:25 #4
220661
Det hjalp desværre ikke. Men tak fordi du prøvet

Hej Ink
Tak for svar det prøver jeg lige
Avatar billede 220661 Ekspert
03. november 2017 - 16:27 #6
#4 OK. Prøv at se om der er mere i #5 :-)
Avatar billede TDV Novice
03. november 2017 - 17:07 #7
Ink
Der kom en fejlkode 0x80072f76 - 0x200017 hvorefter jeg søgte på det og fandt flere links men det løste ikke problemet. men tak for hjælpen

220661
Tak for hjælpen men det hjalp desværre ikke.

Vil jeres vurdering være at det bedre at lave en systemgendannelse?
Jeg har ikke noget specielt vigtig på computeren.

Mvh Mads
Avatar billede 220661 Ekspert
03. november 2017 - 17:14 #8
Med hvilken indstilling kører din strømstyring på?
Kører den på "balaceret" som der er standard vil den muligvis ikke bruge HD kortet.
Her skal den op på "performance" eller "høj ydelse" for at slå over på HD kortet.
Avatar billede INK Ekspert
03. november 2017 - 17:16 #9
#7 Udførte du en direkte updatering? eller lavede du en USB-pind?
Hvis du ikke har noget gemt på din HD og heller ikke har vigtige programmer, der ikke kan geninstalleres, så prøv en ren ny installation med USB.
Avatar billede TDV Novice
03. november 2017 - 17:38 #10
220661
Max performance og høj ydelse
Jeg mærkede en øget fart men den slog ikke over og jeg genstartet også 2 gange.

Ink
En direkte opdatering og forsøgte mig med Opdateringsassistent til Windows 10 efterfølgende.
Nu spørger jeg nok dumt men hvad mener du med en ren ny installation?
Ved du om det er muligt at hente en opdateret version til min computer på HP hjemmeside eller skal forsøge mig med HP programmer som følger med windows?

Endnu en gang tak til jer begge 2 for hjælp
Avatar billede 220661 Ekspert
03. november 2017 - 17:42 #11
Når du har den i høj ydelse så kan man gå i de avancerede indstillinger og lige tjekke derinde om der kan skrues lidt mere.

HD kortet står ikke som deaktiveret i din enhedshåndtering vel?
Avatar billede TDV Novice
03. november 2017 - 18:01 #12
Af hvad jeg kan se så er den sat max op i alt.

Den var ikke deaktiveret da jeg gjorde det.

Efter at jeg havde skrevet beskeden herinde til dig forsøgte jeg først derefter at deaktivere den hvilket heller ændret noget.
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2017 - 18:47 #13
Windows  fylder 146 GB ud af 220 GB. Den er da helt gal, uanset Old windows.
Jeg vil foreslå dine egne overvejelser med en ny installation, helt fra bunden, hvor den nuværende windows bliver formateret.
Men først skal du selvfølgelig lave en backup af dine personlige data
Avatar billede TDV Novice
03. november 2017 - 19:10 #14
Hej Valby1

Det vil jeg gøre via HP recovery manager senere i aften
Hvordan forhindre jeg at den bliver fyldt op igen så utilsigtet?
Avatar billede INK Ekspert
03. november 2017 - 19:22 #15
Med fare for at gentage mig selv ;-).
En ren ny installation betyder at harddisken bliver formateret, dvs. alt slettes både programmer og filer. Det kræver værktøjet monteret på en usb-pind på mindst 9 GB, dvs. i praksis en 16 GB usb. Windows 10 + lidt programmer vil så fylde ca. 30 GB.

Du mister dine HP programmer, men hvad bruger du egentlig af disse crapware programmer? Formodentlig ingen.

På din SSD kan der ligge en recovery partition af den version af Windows som maskinen er født med plus formentlig en række HP programmer plus crapware.
Denne partion kan du beholde for en evt. senere anvendelse, men det er næppe sandsynligt.
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2017 - 19:23 #16
HP recovery manager. Følger der ikke en del unødvendige programmer med ?
Det plejer der at gøre.
C drevet bliver ikke fyldt op utilsigtet, jeg har ikke læst noget lignende.
Jeg vil foreslå en ren Windows 10 fra Microsoft uden medfølgende skod programmer,
den fylder vist ikke mere end omkring 20GB?
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2017 - 19:28 #17
Jeg er næsten enig med #15 blot ville jeg slette alt. Du har ikke brug for HP. Det er dem der har brug for dig, for de tjener penge på alt det som ink rigtig nok kalder crap.
Avatar billede TDV Novice
03. november 2017 - 19:41 #18
Tak for svar og hjælpen
Ok så spørger jeg nok dumt men hellere det og så gøre det rigtig.

Hvad er den korrekte fremgangsmåde for at slette?

Mvh Mads
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2017 - 19:46 #19
At man lige sikrer at man er helt med, er ikke at spørge dumt, tværtimod.

Det fremgå når du starter installation programmet. Så får du nogle muligheder.
Og der vælger du en hel ren installation.
Avatar billede TDV Novice
10. december 2017 - 01:28 #20
Jeg beklager den sene tilbagemelding.
Nu har jeg forsøgt mig en ren installation tror jeg.
Men C drevet har ikke ændret størrelse dog er alt andet slettet.

Hvordan får jeg tømt C drevet (system filer) så computeren bliver som ny?
Mit c drev er en ssd harddisk

Mvh Mads
Avatar billede TDV Novice
10. december 2017 - 01:31 #21
Jeg ønsker også at slette tidligere partitioner

Mvh Mads
Avatar billede INK Ekspert
10. december 2017 - 11:45 #22
Hvis du på din disk har flere partitioner (eksempelvis en recovery-partion fra HP), så kan du starte med at installere AOMEI Partition Assistant eller EaseUS Partition Master (begge findes i gratis udgave). Med et af disse programmer kan du slette recovery partitionen og udvide C: til at fylde hele drevet med undtagelse af nogle små systemmæssige partitioner, som du ikke bør røre.

Hvad fylder din installerede Windows10 ?

Jeg er ikke helt overbevist om, at du har foretaget en ren installation, men størrelsen af dit diskforbrug vil give en indikation. Hvis du finder en mappe kaldet Windows.old, så har du ikke foretaget en ren installation ;-)
Avatar billede TDV Novice
10. december 2017 - 13:15 #23
Hej Ink og

Glædelig jul til dig og tak fordi du tager dig tid til at hjælpe mig.

Jeg har taget nogle billeder af det og gemt som en billed fil dog ved jeg ikke hvordan jeg sætter herind.

C drev windows (ssd hd) 168 ud af 220 GB  windows old ligger i mappen

D drev Recovery 1,87 ud af 15,9 GB det er vidst en partition fra HP dog ved jeg ikke hvordan jeg aktiver den

E lokal disk 931 ud af 931 GB

F drev dvd drev

Mit store ønske er at nulstillet C drevet for at være helt sikker på den er virus/malware fri
Jeg har prøvet at formater min computer ved igennem et windows program og HP.

Min kæreste havde tilfældigvis vundet en rensning fra my-data.dk til 999 kroner
Så brugte de teamviewer og rensede min E drev. De brugte også malwarebytes og adwcleaner og fandt 3 slags malware det hed vidst pup.
Men jeg har fået af vide det er svindel og derfor ønsker jeg endnu mere at få rengjort computeren. De sagde også (mit virus program) Kaspersky internet security var noget brast ren ud sagt og de anbefalet derfor deres egne programmer og havde et super godt tilbud ugen ud (tror det var 150 kroner om måneden nu og ellers var det 300 kroner om mdr) og jeg fortalte jeg lige ville læse om deres programmer. Men efterfølgende var der en engelsk telefonsvare på trods af deres nummer 3670****. De lød mere som sælger end it fagkyndige. Måske er firmaret fuldstændig legitimt jeg ved det ikke.
Men lysten til at få skabt et rent system blev ikke mindre.
Avatar billede TDV Novice
10. december 2017 - 13:19 #24
Jeg har i øvrigt lige købt et usb stik på 32 GB.
Er det ikke noget med at installer noget på den og sætte den i maskine og boote inde fra bios?

Mvh Mads
Avatar billede INK Ekspert
10. december 2017 - 13:39 #25
#23 Hold dig væk fra det firma, det lyder ikke som om de har reelle hensigter.

En rensning til 999 kroner med standard renseprogrammer er vist ren svindel. Men allerede da I "vandt" denne præmie burde det have tændt alarmklokkerne !!!

Nå, men nu til det nære. Det vil være en god idé at geninstallere Windows på dit c: drev. Du skal først installere et af de programmer, jeg nævnte i #22. Man skal være omhyggelig med at slette den rigtige partition og derefter udvide c: drevet til at fylde hele disken.

På denne side
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

Kan du downloade Windows10 og installere på et usb stik (mindst 8 og bedre 16 GB)

Med usb stikket monteret booter du maskinen fra dette stik. Ved at trykke F12 (eller F10) under start vil du åbne bootmanager, hvor du kan vælge usb. Derefter ren ny installation.

Hvis du ikke er tryg ved dette, så find en der kan hjælpe dig.
Avatar billede INK Ekspert
10. december 2017 - 13:50 #26
Jeg så først #24 efter jeg havde skrevet #25.

Du er på rette spor. Gå til siden nævnt i #25 og opret usb sticken som om du skal installere på en anden maskine.

Derefter booter du som skrevet eller ved at rette rækkefølgen i bios.

Det med at slette partitionen fra HP kan vente til du er kørende igen. I værste fald kan du så køre en recovery fra HP.

Jeg går selvfølgelig ud fra du har sikkerhedskopi af alle dine data, fotos, dokumenter osv. eller at de ligger på E: drevet, der jo er en almindelig HDD. Men da du ikke har anvendt denne disk nr. 2 på maskinen, så har du nok en udfordring.
Avatar billede TDV Novice
10. december 2017 - 13:56 #27
Mange tak for svar Ink jeg ønsker dig og din familie en rigtig god jul :)
Jeg er helt tryg ved dig. Jeg har bedt dig om hjælp og ikke omvendt.
Jeg prøver lige at se om jeg kan få det til at virke.
Jeg skriver efterfølgende.
Avatar billede TDV Novice
10. december 2017 - 13:59 #28
Jeg har lagt mine dokumenter i skyen. Så har backup.
Avatar billede TDV Novice
10. december 2017 - 15:21 #29
Nu har jeg hentet tingene ned På usb stikket og har genstartet computeren og er kommet ind i det som hedder Windows installation hvor der er forskellige partitioner.  Jeg har trykket på formater på c drevet.  Men jeg kan ikke installere Windows her igen fordi det er GPT partitionstypen? Hvad skal jeg gøre her? Hvad sker der hvis jeg trykker slet på den eller de andre? Mvh Mads
Avatar billede INK Ekspert
10. december 2017 - 16:25 #30
Den har jeg ikke mødt før, så efter lidt søgning fandt jeg flg.:
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-windows_install/clean-install-windows-10/1c426bdf-79b1-4d42-be93-17378d93e587

Som vist lidt nede på siden kan du delete alle partitioner og ende op med samlet unallocated space.

Herfra kan du lade installationen klare resten.

Jeg har ikke selv gennemført dette, da jeg ikke lige har en pc, der skal reinstalleres.

Det bør ikke kunne gå galt, da det svarer til at udskifte en disk.
Avatar billede TDV Novice
10. december 2017 - 17:36 #31
Hej Ink
Endnu engang mange tak for hjælpen!!
Alt fungerer nu.
Jeg skriver lige hvad der skete så andre måske kan have gavn af det hvis de render ind i samme problem.

Efter at ikke lykkes mig installer windows på min ssd hd søgte jeg på GPT og fandt denne video på youtube
https://www.youtube.com/watch?v=ZKtnT8u_g0s
Så gjorde jeg som er beskrevet i videoen men fik alligevel en fejl 0x80300024 da jeg prøvede at vælge den harddisk som der var windows på før og igen skulle være windows på. Så gentog jeg processen som er beskrevet i youtube videoen men efter det genstartede jeg computeren og der begyndte den at installer på det rigtige drev og opgaven er løst som ønsket.