Avatar billede ronrea Seniormester
04. november 2017 - 16:05 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Virus/ransomware/malware i Printer,Switch, Router mm

Hejsa

Jeg er desværre (som nævnt i anden tråd) blevet ramt af ondsindet ransomware. : [admindecrypt@cock.li].arena.

Nu har jeg fået en ny pc, men er efterhånden blevet temmelig "paranoid".

Tør dårligt nok koble den på internettet via swich, router mm.
Ej heller til printeren.

Er der nogen som ved, om der kan ligge rester af virus/malware etc på disse. ?

På forhånd tak
ronrea
Avatar billede milter Ekspert
04. november 2017 - 17:37 #1
1: Sagt kort: Alt, som kan forbinde til et netværk, kan inficeres.

2: Og igen kort sagt: Fomentligt 99% eller mere af malware/ransomware på private computere kommer ind vha. inficerede mails, som åbnes,  eller pga. kløe i klikkefingeren på suspekte websider.

Dernæst: Der er ingen grund til at blive paranoid, hvis man husker på punkterne 1 og 2, hvis man har en firewall kørende, og hvis man husker kontinuerligt at opdatere antivirusprogram og sikkerhedsopdateringer til styresystem og programmer.

Hvis du er interesseret i lidt flere oplysninger, så er der her et par forslag til Googlesøgninger:

https://goo.gl/NKw94p
https://heimdalsecurity.com/blog/what-is-ransomware-protection/
Avatar billede claes57 Ekspert
04. november 2017 - 17:41 #2
det optimale er, at have et par eksterne diske - og på skift laver image-kopi af din pc til dem. Den ene skal også have et image fra originalen (nu), som du aldrig sletter.
Har selv 4 gamle diske fra skrottede pc'er, og på #1 er min start-opsætning, de andre 3  laver jeg image til. Et image ca hver 14. dag - mine data ligger også i sky (men det hjælper jo ikke der) - men jeg kan maks tabe 14 dages data. Har selvfølgelig en boot-usb klar, så jeg kan indlæse image.
Bruger Macrium Reflect (gratis) - men der er frit valg blandt mange image-programmer.

der ligger ikke rester af malware på printer/router osv - men det er en god idé at tjekke om der er firmware-opdateringer til dine enheder (og så hente dem). Er det enheder, der ikke er opdateret i 3-5 år, så overvej evt, om du vil have nye enheder.
Avatar billede ronrea Seniormester
04. november 2017 - 18:27 #3
Hejsa

Mange tak for indlæggene :)

I øvrigt sjovt du nævner Heimdal.
Jeg har netop købt en Heimdal Pro licens, men er egentlig lidt i tvivl om hvad programmet gør.
Kan se i joblisten, at det "kører i baggrunden" som en proces. (Ikke et Program)

Checker det evt også fx. hvis jeg tilslutter en printer, router, switch osv ?
Og hvad med mails. (Benytter i øjeblikket Yousee Webmail) samt et par hotmails.

Og hvor megen proceskraft kræver det.

Har i øvrigt kasseret den inficerede pc, og købt en ren ny.
Men det er derfor, jeg er lidt "bekymret" over at tilslutte printere, router, usbstik osv til denne (hvis der kan ligge noget snask fra inficeringen af den gamle pc på disse enheder ?

Venlig hilsen
ronrea
Avatar billede milter Ekspert
04. november 2017 - 19:51 #4
Jeg kender ikke Heimdal, men så vidt jeg kan se, er det ikke et decideret antivirusprogram. Dets hovedopgave ser ud til at koncentrere sig om automatiske sikkerhedsopdateringer af programmer, og det fungerer ikke som normale antivirusprogrammer som f.eks. Avast, AVG, Kaspersky eller Comodo. Du får sikkert allerede mange, og sommetider irriterende, opfordringer til at opdatere sikkerhed på programmer og hardware helt gratis på din skærm via popups.

Efter det, jeg har læst, vil jeg kraftigt anbefale at installere et normalt antivirusprogram sammen med dit Heimdal. Nu har du jo tilsyneladende købt programmet, så prøv det, men jeg ville ikke investere i et program, som på sin webside udelukkende refererer til anmeldelser af produktet på Trustpilot fra personer som ”Aurelien”, ”Bob”, ”Peter”, ”David Williamson” og lignende.

Den allerbedste beskyttelse får du ved at følge opfordringerne i indlæg #1 og #2 :-)
Avatar billede milter Ekspert
04. november 2017 - 20:10 #5
Efter jeg havde skrevet indlægget herover, fandt jeg så linket herunder om Heimdal Pro, som anbefaler det. Jeg burde have checket det tidligere, så undskyld Heimdal!

Men, som anmeldelsen også beskriver det, Heimdal er ikke et antivirusprogram. Det skal ses som et supplement til dit eksisterende antivirusprogram, som måske ikke dækker de områder, Heimdal kan gøre noget ved.

http://www.digitalcitizen.life/security-everyone-reviewing-heimdal-pro
Avatar billede ronrea Seniormester
04. november 2017 - 20:31 #6
Tusind tak #milter (og andre) :)

Jeg har jo Microsoft Security Essentials kørende. Og derudover Heimdal.

Security Essentials  er da vel også et antivirusprogram ?

Og på en bestilt PC (win10 - som jeg formentlig får i næste uge) er der vel Microsoft Defender Security Defender ?

Som vel også er et antivirusprogram ?

Eller de er måske ikke så gode som fx Avast og de øvrige ?

Hvad mener I i øvrigt om Spyhunter ?

Med venlig hilsen
ronrea
Avatar billede milter Ekspert
04. november 2017 - 21:01 #7
Velbekom :-)

Ja, Microsoft Windows Defender er et antivirusprogram. Hvor godt, det beskytter dig, kan du læse om i linket herunder:

https://www.howtogeek.com/225385/what%E2%80%99s-the-best-antivirus-for-windows-10-is-windows-defender-good-enough/

Udviklerne af virus og alle andre former for computersnavs finder hele tiden på noget nyt. For os PC-brugere er det vigtigste, hvor godt diverse antivirusproducenter formår at følge med dem og forudse deres næste træk. Den eneste måde, vi kan følge med, er ved en gang imellem at læse op på nettet om, hvordan de forskellige programmer klarer sig i sammenlignende test.

Lige nu ser Malwarebytes ud til at være et af de bedste programmer til at supplere et godt antivirusprogram. Mit link ovenfor omtaler det også. Malwarebytes har gennem lang tid haft et godt ry.

Men, jeg kan kun endnu en gang bare rigtigt, rigtigt kraftigt gøre opmærksom på, at den allerbedste beskyttelse befinder sig ca. 60 cm fra skærmen, nemlig din egen hjerne :-)
Avatar billede ronrea Seniormester
04. november 2017 - 21:58 #8
Hej milter - og endnu engang tak :)

Spændende (og "bekymrende" læsning ).

Denne Malwarebytes. Hvor godt kender du den. Bruger du den evt selv.?

Jeg har ikke noget hjemmenetværk, så fx. "Personal Premium" versionen er vel ok for mig. Kan man kun benytte den på én pc. ?

På forhånd tak
ronrea
Avatar billede milter Ekspert
04. november 2017 - 22:37 #9
Nej, jeg har ikke selv Malwarebytes installeret på min computer, men jeg følger med i, hvad andre skriver om programmet diverse steder. Indtil nu har jeg klaret mig med et antivirusprogram og det, der befinder sig ca. 60 cm fra skærmen (som omtalt ovenfor) :-)

Hvis du installerer både det og dit nye Heimdal, kan de måske komme i konflikt med hinanden, men jeg ved det ikke. På samme måde kan der opstå problemer, hvis du har to antivirusprogrammmer samtidig.

Og ja, "Personal Premium" er helt fin, hvis du vælger at prøve.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2017 - 07:19 #10
Microsoft Security Essentials kører du den på en Win 7?
Har ikke hørt så meget om dete program, da det jo er Defender der har taget over på Win 10. Før i tiden var MSE jo ikke verdens bedste program, men måske bruger den nu den samme database som Defender gør, og den har jo blevet en del bedre her på det sidste.
Jeg bruger selv freeware antivirus, og har valgt Kaspersky Free, som er en nem belastning for en ældre pc.
Heimdahl har jeg pr'vet for en del år siden, og ja den fortalte fint når der var opdateringer, men jeg følte at den lagde meget beslag på opstart tiden, så jeg fravalgte den igen. Men måske det har ændret sig sidenhen. At programmet så også har fået en Malware scanner på gør det jo en del sikrere når det kører sideløbende med antivirus programmet. Som malwareprogram har jeg altid brugt Malwarebytes. Dog kun nu i den frie version.
Avatar billede ronrea Seniormester
05. november 2017 - 13:48 #11
Hej

Tak for indlæggene :)

#220661. Du skriver at du kun bruger Malwarebytes i den frie version.
Jeg har lidt svært ved at forstå, hvad den frie version kan? Og ikke kan :)
Og udløber den frie version ikke efter 14 dage?

mvh
ronrea
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2017 - 14:00 #12
#11 Efter prøveversion er udløbet kan den frie version aktiveres og vil fortsætte.
Forskel på fri version og den købte er at den frie ikke kører "real tilme" i baggrunden. Scanning fra programmet er ens i begge udgaver, og de bruger samme database når de scanner.
Avatar billede ronrea Seniormester
05. november 2017 - 14:23 #13
#220661. Tak for det :)

Downloader du så bare den frie version fra Malwarebytes hjemmeside ?

Og hvor ofte kører du så "scan" (siden den ikke er realtime) ?

Er egentlig også lidt usikker på, om det er til at fjerne igen, hvis man "fortryder".
Altså afinstallere totalt :)

mvh
ronrea
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2017 - 14:27 #14
#13 Ja det har jeg gjort i sin tid. Må indrømme jeg kun scanner hvis jeg kommer i problemer, som jeg ikke har været på længe. Det er flere måneder siden jeg brugte den ;-)
AV program er Kaspersky Free.
Jeg fjerner alle programmer jeg installerer med Revo Uninstaller free, som bruger den normale afinstallations procedure først, men så herefter sletter rester af programmet i både filer og register så det er væk
Avatar billede ronrea Seniormester
05. november 2017 - 14:41 #15
Super

Mange tak :)

Tror jeg evt vil prøve den. Men den ville nok ikke have hjulpet mig i min situation, hvis den ikke kørte "real-time".
Blev, som nævnt,ramt at et eller andet ([admindecrypt@cock.li].arena) som krypterede alle mine filer. Intet virkede. Hverken browsere eller noget. Føj.!
Men måske ville en real-time version have stoppet det ?

mvh
ronrea
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2017 - 14:54 #16
Ja måske, men ikke sikkert.
Langt de fleste fejl opstår ca 40 cm fra skærmen ;-)
Det kan være en uskyldig mail med en vedhæftning der udløser sådan noget skidt.
Så det bedste råd jeg kan give dig er at være kritisk overfor alle vedhæftede filer generelt. :-)
Avatar billede ronrea Seniormester
05. november 2017 - 15:01 #17
Super

Mange tak :)

mvh
ronrea
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2017 - 15:02 #18
Velbekomme :-)
Avatar billede milter Ekspert
06. november 2017 - 22:16 #19
#16.
Langt de fleste fejl opstår ca 40 cm fra skærmen  Sidder du ved en 11 tommer skærm?  :-)

@ ronrea.

Hvis du vil vide lidt mere, så prøv at kigge på linket herunder:
https://fe-ddis.dk/cfcs/publikationer/Pages/publikationer.aspx
Avatar billede ronrea Seniormester
08. november 2017 - 12:59 #20
Hejsa

Super. Tak for det :)

mvh
ronrea
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2017 - 15:45 #21
#19 Er jo blot et udtryk som man siger når det er brugeren der har dummet sig. Og jeg sidder ved en 19" skærm og dummer mig (heldigvis) yderst sjældent ;-)