Avatar billede oppes Seniormester
05. november 2017 - 12:01 Der er 18 kommentarer

partition

Jeg vil flytte nogle filer fra hdd til extern hdd men det viol ikke lykkes?
så vil jeg lave partition større med at sætte to partitioner sammen men minitool partition er på engelsk så er det svært for mig . skal partitioner vare tomme for at sammensætte partitioner eller mister man data vhis man sammesætter mens de ikke er tomme?
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. november 2017 - 13:02 #1
Gå ind på Google. Skriv Minitool, og klik på "oversæt denne side", så kommer siden op på dansk. Oversættelsen kan dog godt være lidt ukorrekt, hvad angår grammatikken, idet der kan være engelske ord blandet sammen med de danske, men det er en stor hjælp når ikke man er så velbevandret i det engelske sprog. Jeg taler af erfaring.
Forhåbentlig er der hjælp at hente der.
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2017 - 13:11 #2
Man gør det, at man gør en partition mindre, derved bliver der noget friplads - ikke allokeret - som man kan udvide en anden partition med.
Altså man markerer en partition, højreklikker, så får man muligheden Resize (forandre størrelsen)
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2017 - 13:33 #3
Avatar billede oppes Seniormester
05. november 2017 - 23:36 #4
ok det lykkedes at lave en stor ( 1,2 gb) partition på extern hdd.
skal man så gøre en klon ad C:drev (win 10 og programs) ca.130gb
og så hvis man programmerer AOIMEI bavkupper til at tage fex en gang om ugen det -tager det så 130gb plads til hver uge?
Og er det muligt at lave ny win 10 fra det på en ny hdd?
Avatar billede oppes Seniormester
05. november 2017 - 23:37 #5
jeg mener bare at så er 1,2gb brugt på 9 uger?
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2017 - 00:29 #6
"ok det lykkedes at lave en stor ( 1,2 gb) partition på extern hdd."

Mener du TB ???
Nej du skal ikke lave en klon, men tage en backup, den fylder ikke nær så meget.
Måske 45GB ?
Der er to forskellige muligheder for løbende at opdatere en backup. Det har jeg ikke sat mig ind i, jeg laver bare en almindelig backup, og når der så har været tilstrækkelig store opdateringer på Windown, laver jeg en ny - efter at have kørt virus og malware scanning -  og sletter det gamle Image (backuppen).
Ja man kan godt bruge sit Image til at installere på en ny HDD. Når man vel at mærke har husket at lave en installations disk med AOMEI.
Avatar billede oppes Seniormester
07. november 2017 - 23:25 #7
ja ja 1,6 TB er jeg nu lykkedes at gøre den til.
installations disk? skal jeg lave et nyt spørgesmål?
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2017 - 23:46 #8
Det behøver du ikke, men du burde præcisere hvad du vil installere, det er jo ikke nogen gætte konkurrence :-)
ER det Windows 10 ? https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede oppes Seniormester
08. november 2017 - 03:34 #9
Jeg mener at du skriver at "Ja man kan godt bruge sit Image til at installere på en ny HDD. Når man vel at mærke har husket at lave en installations disk med AOMEI."
Hvis nu hdd går i stykker så har jeg en klon på extren hdd og for at kunne bruge klon at installere den på en ny hdd.
Avatar billede oppes Seniormester
08. november 2017 - 10:53 #10
ja det er win 10
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2017 - 11:30 #11
Hvis jeg nu forstår dig ret, er det installations filen - Recovery filen - som skal laves med AOMEI, så du kan installere fra dit Image, du skriver om?
Du åbner AOMEI  som på billedet, og følger teksten.
https://ibb.co/iNhESb
Du følger teksten og vælger, ud fra hvad du kører med, Legacy eller det nyere UEFI.
Så skal du vælge, om du vil installere på CD eller USB. Du får besked på, at hvis det er en USB, at disken vil blive slettet, og der skriver du ja.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2017 - 11:35 #12
Hvis du ikke allerede har checket dit Image (valideret det) så gør det først, så du ikke risikerer at lave en Recovery med fejl. Det er sjældent at der er fejl, men det kan forekomme.
Avatar billede oppes Seniormester
08. november 2017 - 13:53 #13
jeg har en klon af C drevet dvs. win10 og dokumenter og billeder mm. Den vil jeg så i en uheld med hdd at genskape fra extren hdd Ca. 130 GB
Avatar billede oppes Seniormester
08. november 2017 - 13:54 #14
Lecasy eller UEFI?
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2017 - 14:48 #15
https://www.google.dk/search?q=UEFI&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gws_rd=cr&dcr=0&ei=gwEDWu3xMYTHwALP6rbwAw

Man kan se det i Diskhåndtering, men det forudsætter at Windows er installeret.
Hvis det er en lidt ældre maskine er det formodentlig Lecasy.
Men du kan ellers bare prøve, det kan ikke ødelæge noget, men HDD skal formateres som MBR.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2017 - 14:52 #16
Ps. Hvis Windows 10 ikke vil installere på en MBR disk, skal den omformateres til en GPT disk. Det gøres i Kontrolpanelet helt ude i venstre side, MEN så skal disken slettes først.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2017 - 14:57 #17
Nb. Hvorfor har du slet ikke lukket nogle af dine spørgsmål?
Avatar billede oppes Seniormester
11. november 2017 - 16:02 #18
Tak