Avatar billede volvo164 Juniormester
06. november 2017 - 22:47 Der er 4 kommentarer

c-64

bøvler med at få kontakt med diskettedrev og der står i bøgerne det er ,8
den siger noget når jeg tænder og den søger også men der sker ikke noget på drevet? hvad går jeg forkert da jeg skriver load "navn",8
mvh carsten den gamle idiot
Avatar billede milter Ekspert
06. november 2017 - 23:57 #1
Du skal nok beskrive dit problem lidt bedre. Når du skriver "...der står i bøgerne det er ,8 den siger noget når jeg tænder og den søger også" , så giver du os ikke meget at gå efter.

Fortæl os, om din computer i det hele taget kan starte, og om du kan gå i gang med det, du plejer at bruge den til.

Bruger du dit diskettedrev til noget?

Hvilket styresystem har du på den, dvs. Windows 7, 8 eller 10? Prøv at kigge på linket herunder for hjælp, hvis du ikke ved det:

https://support.microsoft.com/da-dk/help/13443/windows-which-operating-system
Avatar billede volvo164 Juniormester
07. november 2017 - 01:07 #2
hej det er en commodore 64 og når jeg tænder for den kommer der grøn lys men når jeg præver at finde hvad der på disketten vil den ikke det er et 1541-II disk undskyld men er gået i retro så alle misforståelser må i undskylle fra mig bare glad for nogen vil hjælpe og tak til dem!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. november 2017 - 06:58 #3
Du skal se i bunden af disk-drevet - nogle af drevene kunne stilles om til enhed 9, 10 og 11 ved hjælp af dipswitche

Men ellers så prøv:

load "$",8
list

$ angiver det lokale bibliotek, så her indlæser du biblioteket.
Med list, får du vist bibliotekslisten.

Disse navne kan du så bruge til at loade:

load "navn",8
run

...igen indlæser du "navn" fra enhed 8 - og slutter (når den er færdig) med at køre programmet med "run".

Enkelte programmer skulle indlæses binært, så hvis ikke det virker, så prøv:

load "navn",8,1

....men så er det ikke sikkert du kan "Run"´e programmet direkte - prøv i så fald at skrive "list" for at få vist indholdet af programmet. De første linjer angiver typisk i hvilket område programmet startet - og så kan du starte det med:

sys 4096 (eller hvilket tal der nu står).
Avatar billede volvo164 Juniormester
10. november 2017 - 22:15 #4
Hej takker for de gode svar men har fået hjælp fra en tekniker og fandt ud af der er fejl inde i drevet så den er lige til reparation så venter på at få den igen men tak