Avatar billede klavil Seniormester
07. november 2017 - 02:04 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

hjælp til køb af skærm og grafikkort

Håber der er nogen her inde der har et godt råd eller kan vejlede.
Jeg skal have ny skærm og et andet grafikkort.
først har jeg tænkt på en TN skærm der understøtter Freesync og købe et Radeon RX570 eller 580 der også understøtter det.
Så kom jeg til at se på en IPS skærm med 4 ms og syntes den var fed og
tænkte hvor mon det bedste køb er hvis jeg istedet køber denne IPs skærm samt et Nvidia GTX 1060 kort istedet?
Jeg plejer at sætte grafikken op på max eller så meget som det er muligt,
Avatar billede Slater Ekspert
07. november 2017 - 08:27 #1
Jeg er ikke helt sikker på, jeg forstår spørgsmålet.

RX580 og 1060 er sådan nogenlunde tilsvarende, så det er en smagssag hvad man er til. Og naturligvis giver det ingen mening at købe en FreeSync skærm og et Nvidia-grafikkort eller vice versa, men den del lyder det til at du har styr på.

Men om skærmen er TN eller IPS har intet med grafikkortet at gøre. IPS giver generelt en hel del bedre farvegengivelse og betragtningsvinkel, men koster som regel mere for samme specs ellers, og har som regel lidt lavere opdateringsfrekvens. Men det er igen op til smag og behag - og tegnebog.
Avatar billede klavil Seniormester
07. november 2017 - 18:02 #2
Jo tror du har fanget det.
Som du selv siger er grafikkortene ca samme ydelse.
Det bliver en FullHD skærm.
Dog er jeg i tvivl om hvor meget Freesync egentlig vil give mig?
Så mit spørgsmål er sådan set om jeg skal købe et RX580 kort samt en 27" skærm med 1ms, som er TN og understytter Freesync
eller
Jeg køber et Nvidia GTX 1060 kort og en 27" IPS skærm med 4 ms
link til skærmene: https://www.komplett.dk/product/890455/gaming/skaerm-tilbehoer/skaerme/aoc-27-led-freesync-g2778vq#
https://www.computersalg.dk/i/3666996/aoc-pro-line-i2790vq-lcd-skaerm-27
Avatar billede Slater Ekspert
07. november 2017 - 21:17 #3
Jeg har selv en Asus PG278Q skærm med G-Sync (samme til Nvidia-kort), og jeg må sige, efter at have prøvet det kan jeg ikke længere undvære det. Jeg skal helt sikkert have en skærm med G-Sync/FreeSync næste gang også.

Den største grund til det er dog at jeg hader Vsync og den input lag det giver. Nogle mennesker har ikke noget problem med Vsync, og for dem giver G-Sync/FreeSync absolut intet. Det forbedrer ikke performance på nogen måde, det fjerner bare den grimme screen tearing, mangel på Vsync kan give, uden at producere input lag som Vsync gør.

Så det hele kommer an på, hvordan du har det med Vsync og tearing. Kan du leve med en af delene uden problemer? Så vælg den bedre farvegengivelse. Har du det som mig, at både screen tearing og Vsync er til mærkbar gene? Så gå med FreeSync.
Avatar billede klavil Seniormester
07. november 2017 - 23:26 #4
Kunne man evt købe Samsungs PLS skærm istedet, der skulle være deres svar på IPS og samtidig understøtter FreeSync?
Det er altid svært at vælge den helt rigtige skærm nu når penge spiller ind :)
Ellers havde det ikke været et problem at finde den rigtige
link til skærmen https://www.computersalg.dk/i/1325305/samsung-sf350-series-s27f350fhu-led?utm_source=EDBpriser&utm_medium=edbpriserLINK&utm_campaign=EDBpriser
Avatar billede Slater Ekspert
08. november 2017 - 09:12 #5
Jeg har aldrig selv haft en PLS-skærm, eller set en stå side om side med en IPS, men jeg har svært ved at tro, det er helt lige så god kvalitet som IPS, eftersom det er udviklet netop som et billigere alternativ. Dog er der ikke meget tvivl om at PLS er bedre end TN.

Til gengæld er AOC'en 75 Hz, hvor Samsung'en kun er 60, hvilket også er en mærkbar forskel. Oven i hatten har Samsung'en kun HDMI og VGA, hvor VGA er et gammelt analogt signal og HDMI kan lagge. AOC'en har DVI og DisplayPort input, hvor DP er den absolut bedste forbindelsesmetode.

Der er nok desværre intet klart svar, jeg kan give dig.
Avatar billede klavil Seniormester
08. november 2017 - 14:29 #6
Men tak for de gode svar.
Tror jeg vil holde mig til den AOC 75 Hz, og gå lidt på kompromi med farverne. Det er jo også kun hvis de står ved siden af hinanden, man ligger mærke til det.
Måske jeg venter til Black Friday med at købe, da jeg måske kan være heldig en af de bedre kommer på tilbud.