Avatar billede Camilla Sand Praktikant
07. november 2017 - 07:10 Der er 5 kommentarer

Computer lagger ved terminsprøver

Hej.
Min datter kom hjem fra terminsprøve i matematik i går og fortalte, at hendes computer (en 1 år gammel Macbook Air 13") havde lagget helt vildt. Så meget at hun ikke kunne nå at lave flere af opgaverne. Når hun skrev i excel tog det lang tid, inden man kunne se det, der var skrevet. Det skete også sidste gang, der var terminsprøve i matematik, og excel skulle bruges. Til daglig har hun ikke problemer med excel på skolen, men vores yngste søns computer lagger meget, når han bruger skolens net. Vi er meget i tvivl om, hvorvidt min datters problem skyldes USB nøglen, hvor problemregningsopgaverme er lagt på (udleveret af skolen) eller det skyldes hendes computer. For det kan vel ikke skyldes skolens net? Der sidder 150 elever i samme sal til terminsprøven og ca 1200 andre elever rundt om på skolen.
Vi håber, at få løst problemet indens eksamen til sommer.
På forhånd tak for svar.
Mvh Camilla Sand
Avatar billede stjans Guru
07. november 2017 - 08:53 #1
Hej Camilla.

Det er lidt svært at sige. Umiddelbart vil jeg vurdere, at hvis MAC´en virker fint hjemme - med disse programmer - og iøvrigt også i skolen (bare ikke til terminsprøverne) så er det enten skolens net der bliver overbelastet - eller USB nøglen.

Har hun evt mulighed for at få denne USB med hjem for at se om "hakkeriet" fortsætter ?. Er der andre i hendes klasse, der oplever det samme - med Mac/PC ?

Du skriver at din søns computer også lagger på skolen - det kunne indikere at skolens net er "underdimensioneret".

Hvis det er muligt - og lovligt - kunne hun lave sit eget private netværk via sin mobil (jeg går ud fra at hun har har smartphone) - så er hun uafhængig af hastigheden på skolens netværk.
Avatar billede finb Ekspert
07. november 2017 - 09:16 #2
Din datter er ikke hjælpeløs, hun kan altid henvise censor til sine håndskrevne løsninger !
Avatar billede stjans Guru
07. november 2017 - 16:56 #3
@ finb.

Det er da langt fra sikkert !. Hvor ved du du det fra ?.

Desuden er det vel næppe en løsning - snarere en nødløsning (måske).
Avatar billede Camilla Sand Praktikant
07. november 2017 - 23:19 #4
Tak for svar! At undersøge USB-nøglen er en rigtig god idé. Prøver om det er muligt at låne den med hjem, så den kan undersøges.
Det er desværre ikke muligt at have mobilen med ind i salen, så man kan lave internetdeling. Mobiler skal afleveres på kontoret inden terminsprøve/eksamen.
Min datters lærer har videresendt vores spørgsmål til skolens ledelse og den computeransvarlige på skolen for at finde ud af, om der er andre med tilsvarende problemer. Ved at en anden pige fra min datters klasse har fortalt, at hun også oplevede, at hendes computer laggede til terminsprøven, men ikke i samme grad som min datters.
Vi har selvfølgelig spurgt ind til, hvorfor min datter ikke kontaktede en eksamensvagt, og svaret var, at det blev ikke gjort, fordi computeren jo ikke var totalt ufungerende - men bare irriterende langsom.
Min store søn i gymnasiet har her til aften fortalt, at han trykker på "æblet" øverst i venstre side af computerskærmen, hvis computeren lagger - og genstarter dermed computeren - nogle gange er det endda nødvendigt at gøre det flere gange. Men det er da irriterende, at det sker og hvorfor gør det det?
Avatar billede stjans Guru
08. november 2017 - 08:45 #5
Hej Camilla,

Fordi der er problemer med indlæsning af et eller andet (nøjagtigt hvad det så er, er meget svært at vide, når ikke der er mulighed for at teste).

I kan dog roligt gå ud fra, at: Hvis Mac´en virker problemfrit hjemme - med excel m.v. - og måske også andre steder, ja så ER problemet på skolen; enten et sløvt netværk eller den famøse USB (det var dog også en lidt sær måde at udlevere opgaver på, men nevermind :-) ). P.S. Kører hun Office 365 ?

Så jeg ville vedblive med at spørge skolen om løsning - få evt det IT ansvarlige til at se datteren over skulderen.