Avatar billede reference Novice
07. november 2017 - 08:51 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Netværktproblemer med 2 routere

Router 1. kælder monteret i første telefonstik (ZyXelBB18)

Router 2. stueetage forbundet med kabel fra ruter 1.kælder (Linksys23100)

Problemet er at bærbar i stueetagen altid kobler sig på router i kælder,
skal så skifte manuelt (WIN7)?

2 Cromecast i stueetage kobler sig ikke på stuen

Mobiltelefon kobler sig nogle gange til stuen...skifter så til kælder

Samme problem med trådløs printer

Håber forklaringen giver mening
Avatar billede Mikael Ekspert
07. november 2017 - 09:18 #1
Åhh det problem kender jeg ;) Pisse irriterende når der er 2 WiFi net i hytten.

Især giver det problemer med Chromecast ;)

Det BURDE kunne løses med " WiFi Extender på 220v"

Altså bør det ene WiFI slukkes. Fx. det i stuen. Istedet anvendes KUN routeren i kælderen. Og via 220 V installationen sættes en "WiFi Extender" op i stuen. Som giver et og samme WiFI net i hele hytten.

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1012153
Avatar billede reference Novice
07. november 2017 - 09:27 #2
Mange tak....
Har en WIFI Extender i udestuen...kan sætte den op i stuen i stedet
Prøver nu og vender tilbage her snarest
Avatar billede Mikael Ekspert
07. november 2017 - 09:45 #3
#2.. Det er ikke sikkert at en alm. Extender er løsningen.. Hvis den bare forstærke WiFI signalet fra kælderen.
En extender som anvender husets 220/230 ledningsnet, BURDE give bedre net.
Fx. kan en moderne "Powerline" gå på tværs af husets grupper/faser. Altså er det ikke længere et must, at 220 volt kontakterne i stuen og kælderen er på samme fase..
(Tjek dette hvis du skal i byen og købe ind) ;)

Bemærk at de dyreste modeller anvender både fase, nul og jordledningen. Så vælg alt efter om stikkontakterne har jord eller ej.

Princippet er vist på linket.. (tilfældigt eksempel)
http://www.tp-link.com/lb/products/details/cat-18_TL-WPA4226KIT.html
Avatar billede Mikael Ekspert
07. november 2017 - 09:52 #4
#3. Bemærk hvad der står med småt i ovenstående link.
(Bemærk: Powerline-adaptere skal installeres på samme kredsløb)

Altså IKKE af den type som kan installeres på tværs af husets faser) ;)
Avatar billede reference Novice
07. november 2017 - 10:15 #5
Så er problemet løst med bærbar i stuen, og cromecast som du foreslog.
Har nu monteret netgear extender ex3700, i stuen...
Koblet bærbar, cromecast til denne i stedet...det er super
Prøver de trådløse printere om lidt

Mange tak...
Avatar billede INK Ekspert
07. november 2017 - 10:19 #6
En sidebemærkning. Du havde slået DHCP serveren fra på router nr. 2 ?