Avatar billede frem-ad Professor
08. november 2017 - 07:34 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Sæt 2 billeder ind på a4 side med en tekst

Hej
Jeg skal have sat 2 billeder ind på en a4 side og så med en lille tekst nede under, det drejer sig om 50 billeder, hvordan gør jeg det nemmesste jeg prøvede med word men jeg synes ikke det er til og arbejde med.
Nogen gode forslag til hvilket program jeg skal prøve med?
Avatar billede INK Ekspert
08. november 2017 - 07:43 #1
Forstår siderne skal være ens. Lav en skabelon i Word, som du så bruger 25 gange.

Alternativt anvend Powerpoint eller tilsvarende i Libreoffice. Også her kan du lave en skabelon for genbrug.
Avatar billede frem-ad Professor
08. november 2017 - 17:13 #2
Så må jeg prøve med Word igen, jeg synes ikke power point fungere når det a4 sider der skal udskrives, den passer bedre til skærm præsentation.
Avatar billede milter Ekspert
08. november 2017 - 18:07 #3
Hvad nøjagtigt er dit problem? Kan du ikke få billederne placeret korrekt, kan du ikke placere teksten? Hvad slags billeder er det?
Avatar billede frem-ad Professor
08. november 2017 - 18:38 #4
Jeg mangler en opdeling af arket, så hver biled fylder det samme og teksten står ens så det er jævn og se på.
Da jeg arbejde med med billeder der var på højkant i stedet for vandret, da lagde jeg siden vandret og så inddelte den i to spalter, på den måde havde jeg et midterpunkt på hver del og teksten kom til og stå rigtig, så det blev jævnt.
Avatar billede milter Ekspert
08. november 2017 - 18:53 #5
Hvad skal de A4-ark bruges til? Det lyder som om, det er noget, der skal printes. Er det korrekt?

Hvilken Word version bruger du?

Kender du noget til, hvordan man i et billedbehandlingsprogram kan vende et billede fra vandret til lodret?
Avatar billede frem-ad Professor
08. november 2017 - 19:40 #6
Ja det skal udskrives. Det er fra office 365 og den er jo opdateret.
Ja jeg godt rotere billedet, men det er jo for billedet bliver så stor som muligt og det gør det jo ved biledet er vandret og siden er lodret.
Avatar billede milter Ekspert
08. november 2017 - 20:31 #7
Hvor har de billeder fra?

Forestil dig, du har et printet billede, lad os kalde det Billede1, som fylder 10x15 cm på print, f.eks. et familiebillede, hvor alle er med til kanten på det brede led, dvs. 15 cm. Hvis du så har et andet billede, lad os kalde det Billede2, hvor alle er med til kanten på det korte led, dvs. 10 cm, og du vil printe dem begge ud i samme størrelse, så kan det ikke lade sig gøre. Begge billeder skal være tæt på at være kvadratiske, dvs. højde og bredde skal være næsten ens. Det kan lade sig gøre med Billede2 med beskæring, men det er umuligt med Billede1, fordi du ikke kan fylde noget ind i de manglende 5 cm i højden fra 10 til 15 cm.

Måske har jeg misforstået dit problem? Måske findes der en anden løsning? Hvem siger, begge billederne på dine A4 ark skal have samme størrelse?
Avatar billede milter Ekspert
08. november 2017 - 20:40 #8
Og så har jeg lige gennemlæst min egen kommentar ovenfor. Det er ikke helt korrekt, at man ikke kan få Billede1 og Billede2 til at have det samme forhold mellem bredde og højde, f.eks. 10:15, men det kræver beskæring i et billedbehandlingsprogram. Og hvis man vil have et godt resultat ud af det, skal man kende lidt til begrebet DPI.

http://www.apsigen.dk/kursusemner/teori/oplosning.pdf
Avatar billede frem-ad Professor
08. november 2017 - 21:59 #9
Begge billeder ligger vandret de har samme størrelse og i høj opløsning så der de vil altid kunne komme op i stor format, men der trækker jeg den jo bar sammen i hjørnet så de får en passende størrelse.
Men hvordan får jeg dem til og stå pæn og "lige" på arket og teksten følges. Uden at symmetrien bliver ødelagt og de kommer pænt der ned af med to på hver sit ark.
Avatar billede kurtba Ekspert
09. november 2017 - 00:47 #11
I Word burde det være let.
Du skal bare sætte en tabel ind.2 billeder og 2 gange tekst= 4 celler.
Celle 1 = billede
Celle 2 = tekst
Celle 3 = billede
Celle 4 = tekst
Celle 1 og 3 tilpasses i højden, så billederne får den størrelse du vil have, og celle 2 og 4 skal så bare have den plads der bliver tilovers - men selvfølgelig stor nok til at teksten kan være der. Formatter alle 4 celler til at centrere billeder og tekst. Det ser nok pænest ud.
Vil du ikke have at stregerne på cellerne er synlige, så markerer du cellerne og formatterer dem til "ingen" under Kanter og skygge.
Så kan du enten gemme denne side som en skabelon, eller du kopierer bare tabellen og indsætter den på alle efterfølgende sider.
Avatar billede frem-ad Professor
09. november 2017 - 07:25 #12
Okay, så kan jeg komme videre. Det er en skam man ikke kan lave en margen midt på lodrette, som man gør vandret når man laver spalter.
Men tak for hjælpen
Avatar billede INK Ekspert
09. november 2017 - 22:18 #13
#12 Hvis jeg forstår dig korrekt, så kan du blot lave en tabel på 3*2 felter. De to midterste laver du blot smalle som den margen du ønsker.