Avatar billede erlandsen Seniormester
10. november 2017 - 21:51 Der er 12 kommentarer

MS Access i skyen med flere samtidige brugere

Jeg har en MS Access Database som vi hidtil har kunne dele i en hjemmegruppe - men efter opgradering til windows 10 - har vi problemer med adgangen til hoved computeren (hvor MS Access databasen ligger), som pt. kun virker når vi slår Windows Firewall fra (se https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1020046) - så vi kunne godt tænke os at placere databasen i skyen.

Vi har forsøgt med Dropbox Business - men det virker ikke pga. "file lock" da flere samtidige brugere dermed genererer fil konflikter.

Jeg har også prøvet at kigge lidt på OneDrive, men her har jeg ikke rigtigt kunne få svar fra MS om det i virkeligeheden ikke er samme problem som med Dropbox...

Er der nogen der evt. har et godt forslag til, hvordan vi løser problemet med flere samtidige brugere af vores database som ellers har fungeret alle disse år?
Avatar billede supertekst Ekspert
10. november 2017 - 23:53 #1
Måske opdeling i front- og back-end?
Avatar billede terry Ekspert
11. november 2017 - 16:50 #2
I,m a bit puzzled. Are you saying you have been sharing a dB over the internet by using "hjemmegruppe" or was it only on a local network?
Avatar billede supertekst Ekspert
11. november 2017 - 17:28 #3
Local network
Avatar billede terry Ekspert
11. november 2017 - 18:12 #4
I thought that too but wanted to make sure.

I'm running Windows 10 on a few local PC and dont have any problems accessing a single file Access dB on a NAS server, so I would have thought that it would also be possible on a local share on one of the PCs.
Avatar billede supertekst Ekspert
11. november 2017 - 18:18 #5
Ok
Avatar billede bvirk Guru
12. november 2017 - 08:02 #6
Synes, fra de gange jeg har læst med på spørgsmål om 'access over skyen', at konklusionen er, at det kan man ikke.
Denne lidt gamle artikel anbefaler office 365

https://stackoverflow.com/questions/11962689/options-for-cloud-based-ms-access-backend

Interessant at læse hvordan Albert D. Kallal, tidligere, i årevis, har anvendt SQL Server database adgang fra en billig webhosning som tillod connection udefra. Det kræver så  at backenden går over ODBC og det skal database applikationen være udviklet/omskrives til da der kan være sql dialekt variationer
Avatar billede erlandsen Seniormester
12. november 2017 - 20:30 #7
Det er lykkedes mig her i weekenden at få hul igennem vores firewall - så nu ser det ud til at spm 1020046 er løst og at vi dermed forsat kan dele den lokalt.

Tak for de forskellige meget interessante input!
Avatar billede terry Ekspert
13. november 2017 - 09:33 #8
Great you've found a solution, but could you share some of the information here? I'm puzzled as to why its necessary in a local network.
All my PC's are in the same workgroup and Windows firewall is on on all of them. I have no problems at all access dB's on any of the PC's or NAS
Avatar billede terry Ekspert
13. november 2017 - 09:36 #9
accessing
Avatar billede terry Ekspert
07. december 2017 - 15:00 #10
are we closed here? And more information on how you soloved it would help others in the future ;-)
Avatar billede erlandsen Seniormester
07. december 2017 - 17:56 #11
Filen er delt i en hjemmegruppe og jeg har ikke testet endnu om man kan bruge OneDrive.
Avatar billede terry Ekspert
07. december 2017 - 18:05 #12
So where does the firewall come into this?