Avatar billede prox1 Forsker
14. november 2017 - 18:20 Der er 4 kommentarer og
4 løsninger

Ekstrem stor pagefile ønskes slettet

Jeg har fået en kæmpe pagefile, (pagefile.sys) efter en bsod. Den vil ikke lade mig slette den. Jeg har fundet en 'opskrift' som jeg troede ville løse problemet:

    Start Registry Editor (Regedt32.exe).
    Change the data value of the ClearPageFileAtShutdown value in the following registry key to a value of 1:
    HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management
    If the value does not exist, add the following value:
    Value Name: ClearPageFileAtShutdown
    Value Type: REG_DWORD
    Value: 1

This change does not take effect until you restart the computer.

Det har jeg gjort,
https://i.imgur.com/kqbjhSx.jpg
men pagefilen er der stadig.
Min hex-editor vil ikke åbne den, så jeg kan heller ikke 'bare' klippe den ned.
Hvad kan jeg gøre for at slippe af med den.
pfht.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. november 2017 - 18:36 #1
Din pagefile (Swapfile) er jo i praksis lige så stor som din installerede ram er. Windows tildeler den automatisk
Måden man kan ændre det på er at tildele det manuelt.
https://www.download3k.com/article_images/0/430/full_3_b754148b65f0e18538f7414aae5f6665.png
Avatar billede 220661 Ekspert
14. november 2017 - 18:39 #2
Vil ikke anbefale du fjerner den helt. Selvom du har masser af ram i maskinen vil Windows måske tage "kontakt" til den kortvarigt.
Lav en costum opsætning hvor minimum og max er den samme værdi, og se om din pc fungerer fint.
Avatar billede eurositi Ekspert
14. november 2017 - 18:49 #3
Alle trin til reduktion af størrelsen på sidefilen er også beskrevet her:
https://superuser.com/questions/701094/how-can-i-shrink-my-12gb-pagefile-sys

Som det fremgår af den sidste kommentar, findes der også et (gammelt) officielt værktøj til defragmentering af sidefilen: https://docs.microsoft.com/da-dk/sysinternals/downloads/pagedefrag
Avatar billede prox1 Forsker
14. november 2017 - 19:05 #4
Tak for at i svarer så hurtigt :)
Jeg kan bare ikke forstå, hvorfor at en page-file, som vel på alle måde udelukkende tilhører en given session(?) Hvorfor bliver den ikke fuldkommen nul-stillet når pc'en slukkes korrekt? (eg real shutdown)
Det er egentlig dét jeg ønsker, altså at indstillingen til ClearPageFileAtShutdown
rent faktisk også sker, så page-file ved den næste session er 0 i size.
Jeg mener aldrig at min page-file har været så bloated før jeg fik det dér bsod, men det er også meget muligt at jeg fik bsod PGA den page-file, som ganske enkelt har ædt min OS-partition
Hvorfor fjernes pagefile ikke hver gang maskinen lukkes, der er jo intet i den der er relevant, når maskinen opstartes igen ..eller(?)
Skal det virkelig forstås sådan at windows afsætter 4GB  uden data så den pagefile sådan set 'blot' er en template for paging in/out..(?)
I så fald undrer det mig virkeligt, at jeg ikke har set den før..
(har view sys-files pr default)
Avatar billede Slater Ekspert
14. november 2017 - 20:33 #5
Har du harddisk eller SSD?
Med harddisk er det utroligt dumt at slette pagefilen hele tiden, i stedet for at lade den fylde dens størrelse ud hele tiden, da det bare skaber fragmentering, som gør maskinen meget langsommere.

Med SSD er det lidt ligegyldigt, men man kan stadig sige det er fint den fylder hvad den skal, for så er systemet altid sikker på, at disken har plads nok.
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. november 2017 - 20:35 #6
Jeg har fundet noget her fra et gammel computerblad der måske kan have din interesse:

Tøm side-filen
Windows gemmer hukommelses-sider i dens side-fil (page-file), efterhånden som du arbejder. Det er fint medmindre fremmede får adgang til dit system. Hvis så, så kan de måske bladre gennem side-filen og finde private informationer.
For at undgå dette, gå til »HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management«, sæt »ClearPageFileAtShutdown«-værdien til 1 og genstart maskinen. Windows vil nu slette indholdet af side-filen hver gang den lukker ned. Det forlænger nedlukningen med 4-5 minutter, men forøger din sikkerhed.
Avatar billede S. Enevoldsen Juniormester
14. november 2017 - 22:49 #7
Du kan prøve manuelt at fastsætte størrelsen på den. Det gør jeg faktisk på alle mine Windows-maskiner som noget af det første: https://imgur.com/a/AVCxS  .  Et godt bud er som 220661 størrelsen på dit RAM. Jeg vil (normalt) ikke gå under 4GB, og ikke over 8GB medmindre vi snakker en tung gamer-maskine f.eks., hvor jeg maks ville afsætte 16GB.

Men jeg finder at den når Windows selv får lov til at bestemme størrelsen, så kan den nogle gange tage for meget. Når den har en fast størrelse ser jeg ingen grund til at slette den. Og ja det er plads som systemet hele tiden har reserveret. Man kan undre sig, og det har jeg også gjort, hvorfor det stadig er nødvendigt med en sidefil med de mængde RAM man nemt kan have nu til dags, men fakta er at Windows stadig bruger den til visse ting ligegyldigt hvor meget RAM man endnu har.
Avatar billede prox1 Forsker
15. november 2017 - 14:35 #8
Q : S. Enevoldsen
"Og ja det er plads som systemet hele tiden har reserveret."
Så forstår jeg det på den rigtige måde

Q: Slater
"Med harddisk er det utroligt dumt at slette pagefilen hele tiden, i stedet for at lade den fylde dens størrelse ud hele tiden, da det bare skaber fragmentering, som gør maskinen meget langsommere."
Ja selvfølgelig! Det burde jeg selv have regnet ud..

Tak for hjælp, jeg har delt credits mellem jer :p