Avatar billede xvid Seniormester
14. november 2017 - 23:02 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Pdf til tryk på tøj format

Hej

Er det muligt at lave de to om til et format som bliver tydelig når man trykker det på tøj, f.eks t.shirt ?

mvh
xvid

http://fototapet.dk/logo%20ryg.pdf

http://fototapet.dk/logo%20bryst.pdf
Avatar billede falster Ekspert
15. november 2017 - 00:50 #1
Om opløsningen er god nok på dine eksempler er svært at sige. "logo ryg" har betydeligt højere opløsning end "logo bryst". (Begge i A4-format).

Umiddelbart il jeg sige, at det vil give det bedste resultat, hvis du prøver dig frem med de værktøjer, som er på de sider, der trykker på f.eks. T-shirts. Eksempelvis:

https://www.vistaprint.dk/beklaedning-tasker/herre-t-shirts/alstyle-mens-premium-ink-printed-t-shirt/design-skabeloner?xnav=LP244_SSMensCTA

Billedopløsningen bør nok være mindst 200 dpi og en passende størrelse er for det meste kvadratisk 30-35 cm x 30-35 cm.

PDF kan sagtens anvendes. Ovennævnte side anbefaler, at man bruger deres indstillinger (joboptions-fil), som kan downloades.
Avatar billede falster Ekspert
15. november 2017 - 00:52 #2
(Sidste punktum angår konverteringen til PDF med Acrobat Distiller.)
Avatar billede milter Ekspert
15. november 2017 - 01:37 #3
Nej, det kan ikke lade sig gøre at ændre dem, så de vil se ordentligt ud på tryk på en T-shirt. Hele billedet er pixeleret. Det ser ud, som om teksten er blevet lavet om til et billedformat, og "våbenskjoldet" skal nok være ca. 900x1400 pixels for at kunne printes ud i god kvalitet på en T-shirt med et design som dit.

Hvilket program er brugt til at lave PDF'en, og hvilket originalbillede har I brugt til"våbenskjoldet"?
Avatar billede falster Ekspert
15. november 2017 - 10:09 #4
Helt enig med Milter.

Det vil nok være bedst, hvis I har grafikken (våbenskjoldet) i et originalformat som bmp eller png. Helst ikke jpg.

Jeg er bestemt ikke designekspert, men alligevel til anvendelsen på T-shirts o.l.: Overvej mindre tekst og en enklere grafik. Der er mange små "krummelurer" på våbenskjoldet.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
18. november 2017 - 16:43 #5
Enig med falster og milter, men da det er logoet fra jeres hjemmeside, er der ikke ændret på designet.
Pdf-fil, som overholder trykkeriernes krav:
http://finnrasmus.dk/tommerup.pdf
Tekst og farvebånd er vektorgrafik, som kan skaleres ubegrænset.
Våbenskjoldet derimod er pixelgrafik, men opfylder kravet til opløsning, selv om det ser "hakket" ud. Hvis I kan acceptere det, kan det trykkes.
Farverummet er CMYK - det er de farver, der kan trykkes. Derfor ser de mere matte ud end i RGB farverummet (skærmfarver).
Avatar billede xvid Seniormester
20. november 2017 - 13:58 #6
hej igen

1. jeg har et andet logo af våbenskjoldet https://files.fm/u/bjj99988#/view/22.png
kan dette skiftes ud med det gamle som er uskarp?

2. kan M i den øverste linie flyttes lidt til venstre så det starter samme sted som T?

3. kan det her logo også bruges som et lille logo?
det her er tænkt at være ca 28 cm langt, lille logo er tænkt at være ca 11cm

På forhånd tak
xvid :)
Avatar billede milter Ekspert
20. november 2017 - 14:57 #7
Billedet i linket vil kun printe i max ca. 7x9 cm i professionel kvalitet. Prøv onlinekonverteren i linket herunder, som konverterer det til vektorgrafik (svg). Jeg har selv testet det, og det ser ok ud.

https://www.vectorizer.io/
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
20. november 2017 - 21:22 #8
#6 xvid
Våbenskjoldet er konverteret til vektorgrafik, så hele logoet kan skaleres ubegrænset op og ned. Dog vil stregerne i våbenskjoldet blive ret tynde, hvis det skaleres meget ned.
http://finnrasmus.dk/tommerup.pdf

#7 milter
Jeg har brugt Adobe Illustrator til vektorisering, den gør det samme.
Avatar billede milter Ekspert
20. november 2017 - 21:31 #9
#8.

Ak ja, min kone ville forlade mig, hvis jeg brugte en hulens masse  hundredkronesedler på et program som Illustrator :-)
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
20. november 2017 - 21:56 #10
#9
Mine Adobe programmer var en afskedsgave, da jeg gik på pension. De er nu "forældede" men virker fint til mit brug.
Jeg mærker alderen, når jeg ikke kan åbne filer fra nyere versioner. Jeg omgår det ved at oprette et nyt dokument og importere filen. Dokumentet kan så gemmes som en ny, redigerbar eps eller ai
Avatar billede falster Ekspert
20. november 2017 - 22:11 #11
Inkscape gør det også gratis.

https://www.google.dk/search?q=Inkscape&lr=&hl=en&gws_rd=cr,ssl&dcr=0&ei=y0QTWq-lIcqn6ATAw5AY

"Inkscape is professional quality vector graphics software which runs on Linux, Mac OS X and Windows desktop computers."
Avatar billede falster Ekspert
20. november 2017 - 22:12 #12
Der gik Google-kopi i den.

https://inkscape.org/en/
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
21. november 2017 - 15:16 #13
#9 milter
Jeg har afprøvet Vectorizer, som du henviser til, og den laver en mere randskarp vektorisering end min dyre version af Illustrator (CS5).
Illustrator følger de hakkede kanter mere, hvor Vectorizer jævner dem bedre ud.
Det er nok et spørgsmål om at fifle med indstillingerne i Illustrator, men jeg har skiftet våbenskjoldet ud med den nye vektorisering.
Avatar billede xvid Seniormester
21. november 2017 - 18:17 #14
tusind tak for hjælpen Finn :)
Avatar billede xvid Seniormester
26. november 2017 - 18:21 #15
hej igen

et sidste spørgsmål for denne gang.
findes der et eller andet tutorial til hvordan man laver et logo så det kan bruges på tryk ?
Avatar billede falster Ekspert
26. november 2017 - 18:53 #16
https://www.webdesignerdepot.com/2009/02/how-to-create-a-professional-logo/

Du vil genkende nogle af tipsene fra tidligere i spm. :-)