Avatar billede Nesta Juniormester
17. november 2017 - 11:46 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

USB-problemer med mus og tastatur

Nu har jeg installeret Windows 7 for 3. gang, og jeg oplever, at min mus og mit tastatur indimellem mister USB forbindelsen, så jeg er nødt til at genstarte på bootknappen.

Jeg har opdateret chipset og USB-drivere og prøvet at skifte til andre USB-porte bagpå bundkortet, men uden held.

Nogen, der ved, hvad det kan skyldes?

Jeg har ikke ændret på noget hardware.

Jeg har et ASUS P8P67 WS Revolution bundkort. Inden jeg formaterede i går, har jeg haft maskinen i brug i 5 år uden problemer.
Avatar billede INK Ekspert
17. november 2017 - 12:02 #1
Kunne være strømstyring for nævnte porte - prøv enhedshåndtering.
Avatar billede Nesta Juniormester
17. november 2017 - 12:36 #2
https://imgur.com/a/4Pr1P

Alle enheder er opdateret med drivere. Og det lyder besynderligt, når det kun er nogen af USB-portene. De to 3.0 USB porte kører stadig, mens det er de andre seks, som driller.
Avatar billede INK Ekspert
17. november 2017 - 12:44 #3
Hvis du under den enkelte usb i enhedshåndtering kikker på fanebladet for strømstyring, så vil du se man kan sætte et flueben for tilladelse til at spare strøm.
Der skal ikke være flueben.
Avatar billede Nesta Juniormester
17. november 2017 - 13:23 #4
Det prøver jeg lige. Ellers giver jeg lyd fra mig.
Avatar billede Nesta Juniormester
17. november 2017 - 13:37 #5
https://imgur.com/a/nqVdA

Jeg har 6 USB 2.0 og 2 USB 3.0 bagpå. Jeg har dem siddende i dem med USB 2.0.

Vedr. det med strømbesparende kunne jeg fjerne flueben i de fire, som jeg har lavet en pil ud for.

Jeg har dog mus og tastatur i to, som jeg ikke kunne fjerne flueben i, så spørgsmålet er, om det giver nogen effekt. Jeg lagde dog mærke til, at Windows installerede drivere til min mus ved opstart. Også derfor den nu navngiver min mus. Det gjorde den ikke før.

Den har dog stadig mit Dell tastatur som USB-inputenhed.
Avatar billede Nesta Juniormester
17. november 2017 - 13:40 #6
Jeg nåede lige at skrive ovenstående, inden den frøs igen.

Nu skriver den igen USB-inputenhed ved både mus og tastatur. Det er som om, at den ikke kan fastholde forbindelsen til dem.
Avatar billede poko1 Ekspert
17. november 2017 - 13:52 #7
Har du alle opdateringer? Det er godt nok en tysk side men det er alle de originale Microsoft opdateringer vær tålmodig der er mange!
http://www.chip.de/downloads/CHIP-Windows-7-Update-Pack-64-Bit_69083447.html
Avatar billede Nesta Juniormester
17. november 2017 - 14:09 #8
Er det ikke dem, jeg lige har hentet gennem Windows update? Der var 187 opdateringer + nogle efterfølgende.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. november 2017 - 16:30 #9
Har du en cd med bundkort drivere, og har du installeret dem alle sammen hvis du har?
Avatar billede Nesta Juniormester
17. november 2017 - 17:20 #10
Har desværre ikke en cd. Har hentet drivere fra ASUS' hjemmeside. Den henter dog drivere fra Microsoft til USB-portene og derfor står der ikke, hvilken mus eller hvilket tastatur jeg har monteret.

Jeg gik i enhedshåndtering som administrator og fjernede gamle drivere. Jeg troede, det virkede, da den ikke genstartede, før der gik et par timer. Så det var heller ikke en løsning.

Jeg var lige inde i stuen, og da jeg kommer tilbage, kan jeg se, at musen og tastaturet igen var gået ud og maskinen genstartede sig selv. Den melder dog ikke blå skærm (hardware-fejl).

Er der ikke et program, hvor man kan se de fejl, systemer melder, når den selv genstarter?
Avatar billede 220661 Ekspert
17. november 2017 - 18:17 #11
Du kan se i logbogen om fejl.
Har du prøvet Slimdrivers før?
Den kan måske finde en driver der virker.
Godt nok et stykke tid siden jeg selv har brugt den og siden her er en anden end den jeg har brugt før:
https://www.slimwareutilities.com/slimdrivers.php
Avatar billede 220661 Ekspert
17. november 2017 - 18:18 #12
Hvis du højreklikker på computer og vælger administrer, kan du gå i logbogen og under Windows logger se de fejl der meldes om.
Avatar billede Nesta Juniormester
17. november 2017 - 18:46 #13
https://imgur.com/a/ZCHwF

Den kommer med en række fejl.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. november 2017 - 19:40 #14
Kernel power kommer når systemet går ned helt, eller hvis hardware fejler og lukker ned.
Det kan være fejl på hardwaren, eller en driver der ikke kører den stabilt så den fejler.
Avatar billede Nesta Juniormester
17. november 2017 - 19:47 #15
Okay. Den gør det uafbrudt, selv om jeg har installeret de slim-drivers.

Må skille den ad og se om det er RAM'ene.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. november 2017 - 19:54 #16
Har du nogle af de stik der er problemer med som der sidder i panel foran på pc? De burde kunne tages ud på bundkortet hvis det er dem der laver balladen
Avatar billede Nesta Juniormester
17. november 2017 - 20:03 #17
Nej, de sidder alle bagpå bundkortet.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. november 2017 - 20:04 #18
Har du prøvet om din forsyning laver 5 volt som der bruges på usb?
Ligger den under kan det godt være problemet til at usb lukker ned.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. november 2017 - 20:04 #19
#17 Ok.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. november 2017 - 20:05 #20
Avatar billede Nesta Juniormester
17. november 2017 - 20:13 #21
Så kreativ er jeg ikke :)

Har en 850W Corsair. Kan ikke forestille mig, at den skulle drille.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2017 - 07:11 #22
Nej det har du ret i :-)
Avatar billede Nesta Juniormester
20. november 2017 - 17:18 #23
Det skyldes Kernel-Power 41 (63), hvilket åbenbart er et kendt Windows-problem.

Desværre er løsningen ikke ligetil.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. november 2017 - 18:47 #24
#23 Som også beskrevet i #14 ;-)
Avatar billede Nesta Juniormester
20. november 2017 - 18:51 #25
Ja. Men alle drivere er up-to-date.

Jeg har ikke lige en anden PSU at teste med.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. november 2017 - 18:52 #26
Ok.
Avatar billede jalved Ekspert
20. november 2017 - 19:40 #27
Du skriver, du har Windows 7.

Hvad med at prøve at opdatere til Windows 10 og se, om det løser problemet? Evt. på en separat partition.

Det er selvfølgelig en større omgang, men det er alt det andet, du har moslet med jo også været.
Avatar billede Nesta Juniormester
20. november 2017 - 19:45 #28
Det må være værd at prøve.