Avatar billede Senpei Juniormester
17. november 2017 - 12:52 Der er 2 kommentarer

To underformularer med tabeller som er relateret til hinanden.

Hej

Jeg har en formular kaldet "frmBeregninger".

I denne formular har jeg oprettet en underformular "Underformular1", som viser data i tabelformat fra en tabel kaldet "tblBeregninger". Så langt så godt.

De to tabeller er relateret i en "en til mange" relation som følger: "tblBeregninger" [En -> Mange] "tblFaktorDivisor".

Jeg vil gerne oprette en underformular kaldet "Underformular2" mere. Denne underformular skal vise data fra en anden tabel. "tblFaktorDivisor".

Det jeg gerne vil opnå er, at når man vælger en række fra tabellen frmBeregninger i "underformular1", så vises de relaterede data i "underformular2" fra tabel "tblFaktorDivisor".

Hvordan kan jeg gøre dette?

Baggrunden for at jeg gerne vil have det på denne måde, er at det skal være nemt at se alle data fra "tblBeregninger" og "tblFaktorDivisor" på samme tid, og samtidig skal det være nemt at oprette nye data i både "tblBeregninger" og "tblFaktorDivisor". Dataene i de to tabeller skal nemlig brugessenere til at beregne et samlet resultat.

Jeg har før lavet noget lignende med lister, men denne gang skal der være direkte adgang til at man kan redigere i dataene fra formularen. Men jeg er ikke sikker på hvordan man gør når man har med underformularer at gøre.
Avatar billede fdata Forsker
17. november 2017 - 14:03 #1
Du kan lægge et felt (DitFelt) på hovedformularen frmBeregninger.

I hændelsen VedAktuel/OnCurrent på Underformular1 kan du opdatere DitFelt
(altså: Me.Parent.DitFelt = Me.Nøgle)

Hvis du så linker Underformular2 via DitFelt burde det spille
(altså på Underformular2 vælger du OverordnetFelt til DitFelt og UnderordnetFelt til Nøgle).

(Udskift selv feltnavne med dine egne)
Avatar billede bvirk Guru
18. november 2017 - 18:59 #2
Et lille eksempel på fdata måde - vælg konvertering til nyere Access version (er lavet i access 2000)

https://drive.google.com/uc?export=download&id=1K4xTTYu3naBvvNkhdXxXTI2oq38y7oKb