Avatar billede exabb Seniormester
17. november 2017 - 18:09 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Klone hdd

Jeg skal klone en Sata hdd over på en SSD. Den indeholder en godt brugt Windows 8.1. Er det en fordel at defragmentere først?
Avatar billede INK Ekspert
17. november 2017 - 18:23 #1
Det er jo synd at flytte en masse rod og evt. snavs over på en ny ssd. Så hvis du ikke ønsker en ren ny installation så ryd op og defragmenter. Husk den partition du ønsker at klone skal være mindre end eller samme størrelse som effektiv plads på ssd disken.

Du har vel dine grunde til ikke at installere Windows 10 på den nye disk. Kan stadig gøres gratis, men kræver selvfølgelig reinstallation af alle programmer.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. november 2017 - 18:24 #2
Jeg havde lavet en nyinstallation på SSD hvis det er en gammel installation der ligger.

I følge anden bruger herinde  kan man stadig få win 10 på computeren. Man henter selve filen hos microsoft, og bruger Win 8.1 koden som aktiverings kode.
Hvis du vil blive på Win 8.1 og du ikke har et medie at installere med, så kan den også hentes hos Microsoft.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/

Har din pc en uefi bios og den er købt med systemet på så ligger din kode formodentligt i BIOS.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. november 2017 - 18:25 #3
Ja det var jo dig jeg havde i tankerne da jeg skrev ink :-)
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2017 - 20:11 #4
Enig med #2.
Avatar billede exabb Seniormester
17. november 2017 - 20:22 #5
Den skal ikke opgraderes da brugeren gerne vil beholde Win 8.1, og der er ingen snavs på den, men den er jo blevet fragmenteret over tid som Win systemer bliver. Spørgsmålet var egentlig om fragmenteringen "følger med", og det forstår jeg at den gør så en defrag er nok sagen for at få de sidste par procent hastighedsforøgelse med.