Avatar billede Zoot Novice
28. november 2017 - 21:56 Der er 24 kommentarer

Min computer crasher utidigt!

Hej,
Mit problem er at min stationær computer (som er samlet af en tidligere kammerat) fryser og lukker ned utidigt. Oftest er det midt i spil, men det hænder oftere og oftere at det sker udenfor spil, eller andre krævende opgaver for computeren. Det har stået på siden at computeren kom op at køre, for et halvt år siden. Jeg har for 4 måneder siden forsøgt at løse problemet ved at formatere og re-installere windows, men selvom det kan føles, som om det er bedre for en tid, så er det kun i forværing lige nu.

Computerens specs:
-Bundkort: MSI 970 gaming (MS-7693)
-Processor: AMD FX-8350 Eight-core 4.00 GHz
-RAM: 16,0 GB
-Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1070
-Hoved-harddisc: Samsung SSD 850 EVO 500 Gb
-sekundær-harddisc: WDC WD6400BEVT-22A0RT0
-Enheds-id: C306A41E-950C-4438-8284-F7F2B485CAB4
-Produkt-id: 00326-10000-00000-AA887
-Systemtype: 64-bit operating system, x64-based processor
-Windows version: Windows 10 home. - Opgraderet fra Windows 7.

Selvdiagnosticeringer:
Jeg har forsøgt rigtig mange ting, for at diagnosticerer problemet, og kører jævnligt fragmenteringer, og scanninger med roguekiller, og bitdefender. Jeg har endvidere flere gange forsøgt at køre stress-test ved programmet heavyload, for at se om jeg selv kunne tricke den til at crashe, men dog uden held. Jeg kører fast med "Joblisten" åben, så jeg hele tiden kan se om der arbejdes i det røde felt, og har haft problemer med Cpu'en og disken, har arbejdet uden grund oppe på 100%, og har flere gange måtte deaktivere superfetch, og andre windows 10 tjenester, for at få det stabiliseret, men det er ikke mit vedvarende problem, for kan opleve crash tegn på noget i Joblisten.

Overophedning:
Jeg har ofte tænkt at det måske var pga. overophedning, og kører dermed også fast HWmonitor programmet for at kunne følge med i temperaturerne.
Min cpu har en hvile temperatur på omkring de 30 grader celsius, og under spil på de 75-80. Max af hvad jeg har set, har den været oppe på de 90.
Grafik kortet har en hvile temperatur på omkring de 37, og kommer i spil op omkring de 60-70. Alt andet ligger på omkring de 30-40 grader.
Jeg har en hovedblæser med vandkøling til CPU'en og bundkortet, og der sidder 3 blæsere på grafik kortet, og så sidder blæser nederst i fronten af computeren, og vel en i strømforsyningen.
- Grunden for at jeg har haft fokus på overophedning, er fordi jeg (især i starten) når den crashede åbnede kabineret op, og forsøgte at mærke på de forskellige komponenter, som var brændene varme. - Især de 'jern-kølelegemer' der sidder på bundkortet ved cpu'en var nærmest ikke til at have en finger på. Ligeledes bliver grafikkortet også ret så varmt ovenpå. - Jeg har endnu ikke fået set en måling af temperaturen i crash-øjeblikket.

Overclocking?:
Jeg har herefter overvejet om problemet kan være forårsaget af en over-clocking af komponenternes ydeevne, fra før jeg har købt computeren (Samlet af en tidligere kammerat, som jeg ikke har kontakt med mere). Bundkortet har et specifikt program før windows i opstart, hvor man kan overclocke. - Men jeg har ikke meget forstand på overclocking, så tænker at det er bedre at lade være med at pille. (har dog forsøgt at nulstille i det program, uden at det har ændret noget yderligere)

Strøm?:
Jeg har overvejet om det kunne være mangel på strøm, på trods af at de utidige crashes er et underligt fænomen på dette, men da jeg ikke ved, hvordan jeg tjekker om der er strøm nok, tænkte jeg at det var passende at spørge om.

Hvordan det er nu:
Lige for tiden bliver computeren langsom i simple og advancerede opgaver, og når jeg tjekker joblisten står disken på 50% uden at have ret meget at arbejde med (andet end nogle windows tjenester, såsom superfetch) efter et par minutter daler den igen, og computeren arbejder optimalt som den skal. Det kan tricke et crash, hvis jeg presser den i de situationer, men jeg ved ikke om det har noget at gøre med de uregelmæssige crashes der oftest forekommer under spil.
-Jeg er begyndt efter hvert crash at tjekke "Logbog" og "Pålidelighed"'s windows-programmerne, og udover at have den kritiske fejl "41, Kernel-Power, System", som må være selve crashet, så er der fejl "10016, DistributedCOM, system", som jeg har tjekket op på skulle være en fejl forårsaget af opgradering fra tidligere windows, eller des lignende, uden større indflydelse?
- Jeg spiller flere forskellige spil, og har ikke oplevet at 'crashene' skulle gøre videre forskel på hvilke spil jeg spiller, men da jeg hovedsageligt spiller Fallout 4, med en masse mods, og Overwatch (uden mods) så er det der de fleste crash sker, uden at der er et særligt mønster i hvornår de sker. - Nogle gange kan det ske i starten af at jeg har startet et spil, kort efter at have startet computeren, andre gange kan det ske efter at jeg har spillet i flere timer, og hvor computeren kan have kørt det meste af dagen.
- Ligeledes kan computeren stå tændt uden at der kører noget, og crashe både kort efter opstart, og efter flere timer. Nogle dage sker der slet ingen crashes, og har måske endda oplevet perioder på en uge eller to, hvor der ikke skete nogle, men for tiden er det praktisk talt dagligt, og nogle dage sker det mange gange i træk.

Mvh. og på forhånd tak!
Lasse C.L.

P.S. Jeg beklager den lange besked, men følte at der var behov for en uddybet forklaring fra starten. - Hvis der er spørgsmål svarer jeg gerne!
Avatar billede 220661 Ekspert
28. november 2017 - 23:17 #1
Har du prøvet at tjekke om HWMonitor viser de rigtige temperaturer?
Hvad siger Speccy om dine temps?
https://www.piriform.com/speccy
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. november 2017 - 00:03 #2
Jeg har haft et problem med at min hjemmebyggede computer med Windows 7 lukkede og da var CPU-temperaturen 91 grader C, men det skyldtes at CPU-køleren var blevet skæv, således at kølefladen ikke havde kontakt til hele CPU´ens overflade. Det kostede heldigvis ikke en nye CPU, men en ny CPU´køler. Dette skete dog efter nogle få minutter efter start, og uden nogen nævneværdig belastning.
Avatar billede posten Ekspert
29. november 2017 - 03:20 #3
du oplyser jo intet om din strømforsyning ??? men når du nu nævner din cpu-køler bliver varm burde du nok gi den en ny gang varmepaster
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2017 - 06:25 #4
80-90 er alt for varmt. når den derop kan den sagtens crashe. den smelter sammen.
den har givetvis taget en masse skade af det.

den kan ikke tåle at game, og selvom den har en lav hvilepuls, så er din køling ikke i orden.

en cpu der ofter er på 80 eller over, smelter i stykker.
Avatar billede Zoot Novice
29. november 2017 - 20:55 #5
Tak for de mange svar. - Temperaturerne i HWmonitor stemmer umiddelbart overens med temperaturerne i speccy.

Jeg har haft læst at det er forskelligt fra CPU til CPU, af hvad deres maximum temperatur må være. - Er det fejlagtigt ?
- Vil jeg stadig kunne nå at redde min CPU ved nyt varmeplaster ? Eller ny køler?

- Da jeg ikke selv har sat mig så meget ind i at bygge computeren i de sidste mange år, hvad koster en ny køler så ? eller en ny tilsvarende CPU ?
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2017 - 21:19 #6
dem som kan tåle lidt mere bliver solgt som højeste hastighed, dem som kan tåle mindst bliver solgt som laveste hastighed.

jeg ved ikke varmeforskellen på en 4,2 og en 3,6 - men sikkert og vist er at din er for varm, det er derfor den crasher oftest i spil.
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. november 2017 - 21:25 #7
Avatar billede Zoot Novice
29. november 2017 - 21:53 #8
Igen tak for svar. - Især brugbart med links til priser af div. ting.

Den har haft lukket ned op til flere gange i dag. (Når man prøver at finde løsning på problemet, bliver problemet kun værre...) - Den gjorde det bla. hvor jeg bare var på nettet kort efter opstart, havde set lidt youtube video, og pausede for at snakke med min kæreste i et par minutter, og da jeg vendte om igen, sad musen fast, og den var frosset, så jeg måtte tvangs-genstarte.
- Derudover så har den gjort det imens jeg har spillet, her til aften, hvor jeg holdte nøje øje med temperaturen (Jeg har dog ikke en måler inde i spillet, men går ud og tjekker hvert 10 min.) - Og da var temperaturen mest af alt omkring de 75. - Det virker som om den holder sig der mest, men er det stadig skadeligt ?

- Som svar på det med strømforsyningen så af hvad jeg kan læse på den:
Corsair, CX500, model cmpsu CX500.

Det der dog stadig undrer mig er utidigheden. - For nogle gange, som tidligere idag, er den lige opstartet, og jeg laver intet krævende, men alligevel fryser den, og lukker ned, og er varm indeni på de køleklodser der er monteret på bundkort. - Hvorimod lige nu, hvor den har kørt en times tid, og jeg har spillet og krævet noget af den, så er den ikke varm nogen af stederne.

- Jeg vil være mere opmærksom på CPU'ens køleplade specifikt.
. - Det er en stor blæser med vandkøling, og der står cooler-master på pladen foran cpu'en.

Jeg vil være meget trist over at skulle udskifte CPU'en, men samtidig bryder jeg mig virkelig ikke om, at den fortsat bryder sammen på den måde, og at det bliver oftere og oftere. :S
Avatar billede Zoot Novice
30. november 2017 - 15:58 #9
Det seneste:

Jeg har idag sat dagen af til at prøve at "Fixe" computeren. - Så har skilt den ad, og smurt thermal pasta passende ud ved cpu'en (Der var et hjørne som ikke var dækket før) - Har gjort den grundigt rent, ved at tørre af forskellige steder med et klæde, og haft en støvsuger til at tage det flyvende støv.

- Da jeg så samlede den sammen, og sikrede at alt sad som det skulle, og forsøgte at starte den. - gik den ind i MSI's "Click bios 4 gaming" (Hvor man kan overclocke osv. Jeg tjekkede lidt rundt på de forskellige funktioner (Uden at ændre noget derinde) mest for at lade computeren køre, og mærke temperaturen. - Både motherboard og CPU lå på 20-30 grader. --- men, så frøs den, inde i det bios program (altså før windows) med en temperatur på 24 på cpu'en.

Jeg genstartede, og har siden haft problemer med at komme ind i windows. - Den bliver ved med at have problem med at boote, og forsøgte at gendanne til en tidligere version, men det virkede heller ikke, og forsøgte så at nulstille den, men det har kun gjort at den står og kører i ring i sin loading ind til windows.

- Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg har gjort forkert, og dermed slet ikke hvad jeg nu skal gøre. :S
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. november 2017 - 16:26 #10
Man kunne få en anelse om at det er grafikkortet der driller.
En grafikprocessor kan også blive særdeles varm, og der sidder en masse støv kan varmen ikke komme væk.
Avatar billede Zoot Novice
30. november 2017 - 20:29 #11
Idag har været en virkelig problemfyldt dag. Kom ud i at tænke at computeren var helt kaput.

-adskilte de fleste hardware komponenter fra motherboardet, og gjorde det rent med stof og støvsuger. smurte termisk pasta ordentligt udover cpu'en, og samlede derefter computeren.
- Da jeg forsøgte at starte gik den i baglås, ved at den ikke kunne komme ind i windows, og enhver reparation fejlede.
- Fik den så endelig i fejlsikret tilstand, hvor windows kunne genoprettes til d. 26/11-17, og fik lavet en backup af mine vigtige filer, for en sikkerheds skyld.
- Herefter har den mere eller mindre virket upåklageligt, en enkelt frysning, hvor jeg måtte tvangs genstarte, men ellers har alle temperaturer set fine ud.

- Jeg har kørt stress test, og taget et hav af screenshots, som jeg nu vil forsøge at linke til. - Titlen på de enkelte billeder kan findes ved at være klikket ind på billedet, og trykke oplysninger oppe i højre hjørne. Nederst i spalten i højre side, vil titlen stå, som er beskrivelse af det enkelte billede, f.eks. "Screenshot med temperatur og jobliste. 1..jpg"

Link til screenshots:
https://photos.google.com/share/AF1QipMiK2_MTyi5PYuNMeSebGEyYTnLXbQbov13xshalDMFIt5DdxXk9bc8lEl51KeaWw?key=SHM2V2Q4N1dKSjdsVWNSbVRuNnZqdG9hU29CMFlB

Jeg er lykkelig for at computeren ikke er helt kaput alligevel, men jeg er fuldstændig på bar bund overfor, hvad jeg nu skal gøre.
- Stress testen trickede den ikke til at crashe eller fryse. - Temperaturerne kom op, men på en rimelig måde.
- Det er som om, der er noget der tricker computeren i særlige situationer, så den fryser eller lukker direkte ned. - Enten ved at den bliver for varm, som når jeg har mærket med en hånd inde på hardwaren, men så i andre tilfælde bliver den ikke for varm, og få gange har den frosset imens jeg har set temperaturen, og da er det ikke for varmt.

Please blive ved med at hjælpe mig, og kom med forslag til løsninger.

P.S. - Grafik kortet er ganske nyt, helt rent især efter jeg har støvsuget det mildt, og virker ikke til at få for høje temperaturer på noget tidspunkt.
Avatar billede Zoot Novice
01. december 2017 - 18:08 #12
Siden igår, har der ikke været de store problemer, og har konstant holdt øje med temperaturer, som har set fine nok ud. - Max temperaturen på processoren er 85, men den holder sig rimelig stabilt på de 60-75 og nogle  gange 80, under brug af computer spil. - Enkelte gange springer den lige op over de 80, som ved dens maximale temperatur 85.
-Efter et par timers fallout spil her i eftermiddags, så frøs billedet. - Intet at gøre. - Mærkede indeni, og køleblokkene på motherboardet var varme, og området af bundkortet hvor CPU'en er monteret var godt og grundig varm.

Så det leder mig til at tænke, at der enten er noget der tricker frysning/crash, samt varmeudbrud. - Eller at den konstante varme i computeren fra at spille i nogle timer, gør at det bliver for meget, og den fryser. ... Jeg vil forsøge at lave egen log, over disse crashes, for det varierer lidt, hvordan det udspiller sig.

SPØRGSMÅL:
- Hvad bør temperaturen på min CPU være under spil, såsom fallout 4 ?
- Kan det være at jeg skal have en bedre køler ? - Min cpu køler er en cooler master, vandkøling, hvor en blæser sidder mod bagsiden af computeren, og køler et køle-emne ned, og så går der to slanger derfra ind i en køleblok på der sidder på CPU'en (Blokken er cirka 5 cm dyb, bredde, og længde.)

Igen, jeg håber at nogle kan hjælpe mig, og at folk fortsat læser denne post.
Avatar billede posten Ekspert
01. december 2017 - 19:41 #13
hvem har samlet den pc har du selv ?? er blæseren vendt korekt ?? nu skriver du den har en dybde på 5 cm. er det mon nok kan du mærke om den luft der kommer ud er lun ?? hvis ikke er det fordi at blæseren ikke har den rette funktion ?
ku denne oplevelse gi dig tanker om at bruge en anden slags cpu i din næste pc (intel)
Avatar billede Carnac Forsker
01. december 2017 - 22:21 #14
Lyder som typiske symptomer på defekt RAM.

Selvom det ikke er så tit det sker, så kan RAM faktisk godt gå i stykker.

Hvis du har nogle ekstra RAM-blokke ville jeg nok prøve at sætte dem i istedet og se om det hjælper på crashne.

Prøv også at afinstaller alle anti-virus programmer, firewalls mv, windows eget antivirus og firewall er tilstrækkeligt. Og sørg for at drivere til alle hardware-dele er fuldt opdateret.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. december 2017 - 08:16 #15
Enig med sidwave i at din pc kører for varmt. med et ordentligt kølesystem bør din cpu ikke komme over 60 grader.
Hvordan har du monteret kølesystem, og er du sikker på den sidder rigtigt, og er flader på cpu og køleprofil tørret af når du monterer kølepasta?
Hvor meget kølepasta putter du på?
For meget pasta isolerer og overfører ikke varmen over på køleprofilet, men gør sagen værre. Der skal kun så lidt på at det lige akkurat når at dække chippen når profilet klemmer det ud over cpu:
https://www.youtube.com/watch?v=o7rPqCvCt0g
video her viser hvor lidt der faktisk skal på.
Rens flader med isopropyl alkohol så flader er helt rene og fedt frie. En fedtholdig overflade kan ikke overføre varme.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. december 2017 - 08:23 #16
Kører selv med en FX processor son du gør. Prøv at se her hvilken temperatur den kører med i idle:
https://ibb.co/gczohw
Spiller ikke selv men har renderet video med den som også er lidt krævende. Og min cpu kommer over 35-40 grader på noget tidspunkt lige meget hvor meget jeg presser på.
Bruger her en stor 120 mm blæser køling der er støjsvag på min pc her.
Avatar billede Zoot Novice
02. december 2017 - 13:14 #17
Tak for flere svar. :)

- til "posten"
Det er en tidligere kammerat (Som jeg ikke har kontakt med mere) som har samlet computeren. - Derfor kan jeg være lidt lost på om den er samlet godt nok. ...
Det var køleblokken udenpå CPU'en med vandkøling til, som er ca. 5 cm dyb, og det samme i højde og bredde. - Blæseren vil jeg skyde på er 15 cm bred og høj, og vel 2 cm dyb, måske lidt mere. - Jeg kan tage nogle ordentlige mål senere idag, hvis det er relevant.
- Jeg mærker ofte efter de steder i kabinettet hvor luften kommer ud, og inde i selve computeren. - Umiddelbart virker det ganske fint, men i nogle tilfælde, f.eks. efter længere tids hårdt belastning, så kan luften godt være lidt lun.
- Jeg vil prøve at undersøge om blæseren sidder den rigtige vej. - En ret relevant ting at tage hensyn til. - Det eneste der skulle modsige det, er at temperaturen i hvile, og egentlig også i arbejde, ikke er så voldsom igen ? - Jeg har ingen præferencer mht. processor. - Konkurrencen mellem mærker, er jeg for så vidt ligeglad med.

- Til "Carnac"
Jeg tror ikke at jeg har nogle ekstra ram blokke af den kaliber, hvis jeg endelig har ekstra hardware, så er det fra en 10+ år gammel computer jeg har stående et sted.
- Kan du evt. uddybe og beskrive, hvorfor du ser det som symptomer på defekte ram? - For jeg har på intet tidspunkt haft grund til at tænke at det skulle være et problem med ram. - i joblisten kommer hukommelsen aldrig særlig højt op, og overarbejder nærmest aldrig. - Hvorfor skal jeg slå alt sikkerhed fra ?

- Til 220661
Så en min cpu-temperatur skal helst ikke komme op over de 60 grader i det hele taget ? hverken ved spil eller noget andet ? - Det kan være at jeg vil forsøge at købe noget ny køling, (da det er billigere end en ny processor) jeg er bare bange for at det ikke er det der er problemet. - For hvad så med de tidspunkter, hvor jeg har haft set temperaturen i det den crasher, og den er nede på de 20-30 grader ?
- Igen det virker som om der er en fejl (Enten hardware- eller softwaremæssigt) som tricker den til at crashe med forskellige udfald. - Nogle gange crash med udfaldet at den bliver utrolig varm indeni, omkring cpu'en. - Andre gange at den blot fryser, og er ikke har nogen høj temperatur at bemærke. ...
- Mht. pastaen, så havde jeg skam tjekket op på, hvordan det skulle smøres på, og sad med et gammelt (Nyvasket) plastic-kort, og skrabede frem og tilbage, så jeg havde et helt tyndt, jævnt, og allesteds overdækkende lag af pasta på. - Det kliniske i det, da har jeg gjort mit bedste, men man kan jo aldrig være sikker på, om der er kommet lidt støvfnug, eller små hår ned i det. - Men tænker at det ikke gør det store?

Nu hvor der er meget fokus på min køling, - Jeg har ofte tænkt på at blæseren mere eller mindre køre i samme tempo fra opstart, og uanset arbejde. - Den støjer, men ikke på en ødelagt måde. - men kører bare fast hurtigt. - Kunne det evt. være noget jeg kunne tjekke ?
- Det ville være dejligt hvis folk kunne komme med forslag til måder jeg kan undersøge computeren på, så jeg evt. kan tage flere screenshots, og vise dem herinde, så der bliver lidt mere klaring over, hvad der rent faktisk sker i computeren. - For som udgangspunkt har jeg ikke råd til bare at smide penge efter nye dele, og slet ikke da jeg overhovedet ikke er sikker på, hvad der reelt er galt.
- Snakkede med en i en IT butik den anden dag, og han sagde at så længe temperaturen ikke er over de 80 grader, og arbejder gennemsnitligt under, så burde det være fint, og ikke brænde processoren af. ...

Igen tak, for svarene. - Det giver mig ihvertfald nogle ting at kigge efter, som jeg måske ikke selv havde tænkt over. - Jeg håber at i kan give nogle forslag til diagnosticering. - Evt. et logbogs program, der kan logge temperaturer, og alle handlinger som computeren er i færd med op til, og i et crash, så jeg evt. har nogle pejlemærker at gå ud fra.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. december 2017 - 13:22 #18
Hvis du tager backup af dine private filer koster det jo kun tiden til at lave en nyinstallation. Synes ikke jeg kan lokalisere at dette er prøvet eller ser jeg forkert? Et ustabilt system kan man jo ikke udelukke vil presse hardwaren unødvendigt nå den fryser
Avatar billede Zoot Novice
02. december 2017 - 16:10 #19
- Til 220661
Det er snart nogle måneder siden at jeg sidst har formateret og reinstalleret windows. - og da hjalp det ikke synderligt. - har overvejet at gøre det igen, men mit "heavily modded" fallout 4, holder mig fra det, da jeg så skal modde det på ny.

Er der en måde hvorpå jeg kan "Down-clocke" - Således at jeg fikserer min cpu på max 60 grader ? altså at den ikke kan køre over, men derimod må arbejde lidt langsommere, hvor den ellers ville blive varmere ?
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. december 2017 - 16:39 #20
Avatar billede jalved Ekspert
02. december 2017 - 16:39 #21
Dit grafikkort er forholdsvis nyt, siger du. Så problemet har været der med computeren også med et tidligere grafikkort?

Når jeg skimmer tråden, synes jeg, det lyder som et hardwareproblem, at der er en konflikt mellem nogle af dine komponenter - eller dét med CPU'en.

Hvis du ikke vil prøve at løse det med en ny Windows-installation eller opdatering af alle dine drivere, så er en mulighed måske at gå den tunge vej og udelukke nogle ting efterhånden. Fx prøve nogle nye ram som Carnac foreslår eller prøve med et andet grafikkort - og se, om det kan udelukke nogle ting.

Du kan - for at udelukket problem med softwaren - også prøve maskinen i fejlsikret tilstand med så få ting installeret som muligt og så slå programmerne til efterhånden og se, om der er nogle af dem, der får maskinen til at gå ned.

Jeg synes egentlig ikke, du nævner at du har prøvet at opdatere din bios nogle steder? Det har du sikkert.

Jeg har ingen anelse om, hvad dit problem kan være, så jeg læser bare tråden og kommenterer lidt, måske er der trods alt noget, du kan bruge.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. december 2017 - 16:57 #22
#19 I nogle bios kan man fastlåse værdier for hvordan cpu skal performe. Har dog aldrig selv justeret derinde da mine computere har kørt i standard indstillinger (ikke clocket).
Avatar billede Zoot Novice
02. december 2017 - 18:18 #23
Igen tak for jeres svar. - Jeg får ihvertfald mere kendskab til computeren, og hvad der kan gøres.

Long story short, så er computeren samlet af den her tidligere kammerat, som jeg af forskellige årsager ikke har kontakt med mere. - Han købte nyt gear, og satte sit gamle, med lidt ekstra ind i et kabinet som jeg så købte, for 5000 kr. - Grafik kortet skulle ikke være mere end 1-2 år gammelt, og da jeg tog det ud den anden dag, så det ud til at være så godt som nyt.
- Så ja, forkert af mig at sige at det er nyt, da jeg ikke var helt sikker, men intet tyder rigtigt på at det er grafik kortet som er problemet. (Har prøvet en lignende situation med en computer, hvor det var grafik kortet, der overophedede pga. defekt blæser, og til sidst fik jeg brændt kortet af, fordi jeg var uopmærksom) - Det der ligger i det er, at før computeren lukker ned ved overophedet grafik kort, skal computeren kræve noget af grafik kortet, og når jeg en gang i mellem oplever crash ved bare at være ude i windows. - så mener jeg at kunne sige at det ikke er grafik kortet. - Også pga. - renhed, temperaturer, arbejds % osv. osv.
- Jeg ved dog ikke om problemet stadig forekommer med et andet grafik kort. ...

- Til Jalved.
Gode foreslag! Det er klart en god ide at diagnosticere ved udskiftninger, det eneste er at jeg ikke rigtig har ekstra ram blokke, eller et andet grafik kort, eller cpu. (Jeg er dog lidt ude i om jeg kan tage cpu'en fra min bærbar og sætte over i, men ved ikke)
- Det med fejlsikret tilstand skal jeg da ihvertfald prøve. - Altså det bliver en svær proces, da det er ret tilfældigt hvornår den crasher. - men en ting er sikkert, at en systematisk step by step diagnosticering er vejen frem.
- Jeg havde ikke kendskab til at man kunne opdatere bios. - så det er jeg netop i færd med at få prøvet! Så tak for rådet.

Jeg vil prøve at finde ud af om jeg kan downclocke, således at jeg "aldrig" kommer op på for høje temperaturer, for at finde ud af om det er grunden.
- og ellers er jeg mere og mere ude i om jeg skal købe ny processor. (Ville dog gerne undlade at bruge pengene på det, især hvis det viser sig, at dette ikke er årsagen til problemet.)
- En kammerat sagde at AMD FX-8350 processoren har været på markedet igennem 6 år hvis ikke mere ? og selvom den står med fine tal af at have 8 kerner, og 4 Ghz osv. - Så kører den på ingen måde så godt som nyere, der har dårligere tal ? - Giver det mening, og er der nogle der kan forklare mig mere om dette ? Jeg har selv googlet, og tjekket op på andre slags processorer, men det er en ret kompleks verden.
Avatar billede Zoot Novice
06. december 2017 - 16:33 #24
Jeg har nu fået læst en del mere om CPU, og køling. - Jeg er kommet  frem til at min vandkøling er en "Cooler Master Seidon 120V Liquid CPU Cooler".

Hvilket burde være ganske fint til min cpu, så hvorfor kommer jeg op i de høje temperaturer ?

Er der noget jeg kan gøre for at sinke temperaturen i computeren, når jeg spiller ?

Og igen. - er der nogle der kan belærer mig lidt mere om processorer, og hvad jeg skal købe hvis jeg vil købe ny, som kan arbejde lige så godt, hvis ikke bedre til de max 1500 kr. ? - Endvidere, hvad med mit motherboard MSI 970 GAMING, vil jeg godt kunne sætte en nyere processor i det ?