Avatar billede cljeppe Mester
30. november 2017 - 22:28 Der er 8 kommentarer

Batteritid pludseligt stærkt svækket.

Der er tale om en laptop ASUS R557L, ca 2 år gammel.

Når jeg har ladet den op til 100%, har den tidligere vist mere end 5 timer på batteri-ikonet.

For nogle uger siden bemærkede, at denne tid ved fuld opladning var faldet til omkring 1½ time. - Dette er tilsyneladende nu max-niveauet.

Jeg har skærmlys til 12% og anvender mest maskinen til at tjekke op på nyheder samt lidt regneark o. lign, idet en stationær PC bruges til alt tungere som billeder, musik og video m.v.

Er det virkelig allerede et alderdomstegn, eller er der noget, jeg kan aflæse for at se, hvad der tapper?

Opladningstid er normal og ganske pæn.

Skal afsluttende tilføje, at laptoppen bærer teksten: "Expended Battery Lifespan", hvor der er en tegning af et batteri x 3.
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. november 2017 - 23:13 #1
Det kan jo godt tyde på at batteriet ikke er helt rask.
Er der tale om et originalt ASUS batteri, eller et uoriginalt?
Jeg købte selv købt en brugt ASUS laptop i februar 2017 og der var batteriet færdigt.
Der er Windows 7 installeret så den må være mindst fem år, men to år for et batteri er ikke lang tid mener jeg.
Avatar billede cljeppe Mester
30. november 2017 - 23:22 #2
Købt fra ny, W10. Medfølgende garantibog siger batteri-garanti 1 år - øvrige 2 eller 3 år.
Avatar billede Slettet bruger
01. december 2017 - 01:09 #3
batteriet er meget slidt..  1,5 time, så varer det ikke længe inden det er helt kaput
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
01. december 2017 - 04:12 #4
Sidwave har ret - skift batteriet!

Men du kan også prøve med en køler, en ad disse mobile USB blæsere, du sætter under laptoppen og se om det hjælper ...
Avatar billede INK Ekspert
01. december 2017 - 08:59 #5
Er det den reelle driftstid på batteri, eller er det bare et tal, du aflæser? Prøv at kalibrere batterimåleren i bios.
Avatar billede cljeppe Mester
01. december 2017 - 15:08 #6
#5: det er alvor, når uret tikker mod nul, så jeg kan vist desværre se "skriften på væggen".

Hvis der kan være noget håb i kalibrering, kommer jeg til at bede om en brugsanvisning, men som nævnt viser uret ikke forkert.
Avatar billede jalved Ekspert
01. december 2017 - 20:23 #7
Der er jo også fryse-metoden.

Men jeg ved ikke, om det er en skrøne. Altså at man pakker batteriet ind, smider det i fryseren i mindst 12 timer - og så skulle det nogle gange virke fint igen.

https://mx5club.dk/forum/elektronik/4075-sygt-batteri-i-den-baerbare-pc
Avatar billede cljeppe Mester
29. december 2017 - 14:59 #8
Hej igen .....

enden på mine batterikvaler blev kr. 530,- for et nyt batteri, sendt fra Sverige.

Youtube gav skifte - anvisning, så fred igen, - men findes der ikke en laptop, hvor batteriet kan holde til at blive anvendt?