Avatar billede obs Novice
02. december 2017 - 18:34 Der er 8 kommentarer

Nyt batteri til Lenovo Thinkpad E330 - er det muligt?

Hej!

Batteriet på min ellers udmærkede Lenovo Thinkpad E330 Edge er ved at være noget slidt så jeg er gået på jagt efter et nyt batteri.

Der findes batterier som passer til denne model men anledningen til mit spørgsmål er, at jeg har læst at nogle har haft problemer med at få maskinen til at oplade det nye batteri. Angiveligt skal det skyldes en blokering i BIOS fra Lenovos side.

Er der nogen som har prøvet at skifte batteriet i en Lenovo (E330 eller anden model) og kan af- eller bekræfte at det virker? Kan der evt. være forskel i et originalt hhv. uoriginalt batteri?

Mit næste spørgsmål er så hvilket produktnummer det nye batteri skal have for at passe. P/N på det nuværende er:

FRU 45N1059
ASM 45N1058

men jeg er blevet usikker på om de også kan gå under andre produktbetegnelser. Det virker nemlig sådan....

Alle gode input og vejledninger modtages gerne!
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. december 2017 - 18:59 #1
Der er et par steder her:

https://www.ebay.com/itm/Genuine-Battery-IBM-LENOVO-ThinkPad-Edge-E130-E135-E330-E335-L330-FRU-42T4947-/371203036914

Vedr. nedenstående link: jeg har prøvet at lede efter batterier men der er en fejl på deres side, så prøv evt . at ringe på tlf. 70 40 00 10. Jeg har selv købt et laptop batteri der til min ASUS, og det fungerer fint.

https://www.datamarked.dk/?gclid=EAIaIQobChMI8vXC_PLr1wIVwkMYCh2xsAFOEAAYASAAEgKVufD_BwE
Avatar billede jalved Ekspert
02. december 2017 - 19:45 #2
Synes det med blokeringen i bios lyder som en skrøne eller en søforklaring på at et batteri ikke har virket :-)

Hvis du køber et batteri fra en dansk butik, har du returret.
Avatar billede obs Novice
02. december 2017 - 19:55 #3
#2: Det er klart at jeg i så fald har returret.

Jeg har dog læst et par historier hvor vedkommende hævder at først have købt et batteri, returneret dette efter at det ikke kunne oplades, købt et endnu et nyt, og stadig fået samme resultat.

Så jeg ved snart ikke...
Avatar billede INK Ekspert
03. december 2017 - 00:14 #4
#3. Problemet skyldes kalibrering af batterimåleren. Når et batteri er slidt helt ned, bliver forskellen mellem opladet og tømt meget lille og måleren går i udu.
I bios kan du re-kalibrere batterimåleren, og efter et par opladninger og afladninger virker det fint igen. Har lige udført det for en ven med en Lenovo PC.
Avatar billede kurtba Ekspert
03. december 2017 - 01:27 #5
Jeg har skiftet batteri på en del Lenovo computere og altid helt uden problemer, selv om det altid har været uoriginale batterier.
Jeg plejer at købe via ebay.de
Avatar billede obs Novice
03. december 2017 - 11:41 #6
#4:

Hvor finder du den mulighed i BIOS? Jeg har været inde og kigge men synes ikke at jeg ser en sådan mulighed.

Kræver det evt. en opdatering af BIOS eller lignende?
Avatar billede INK Ekspert
03. december 2017 - 12:07 #7
Jeg har ikke adgang til til den pc mere, så kan desværre ikke checke.
Fandt dog dette link, der måske anviser en anden mulighed
https://forums.lenovo.com/t5/ThinkPad-T400-T500-and-newer-T/Battery-calibration/td-p/946713
Avatar billede obs Novice
03. december 2017 - 12:49 #8
Tak #7 :-)

Det lader dog til at den power management applikation ikke anvendes til Windows 10 som selv skulle kunne optimere batteriet. Men hvor godt det så virker, det er en helt anden sag.