Avatar billede SmackDatMac Praktikant
04. december 2017 - 21:02 Der er 2 kommentarer

Ekstern harddisk kan ikke læses på mac

Hej.
Her for lidt tid siden købte jeg en harddisk. Den har kørt fint de seneste par uger, men lige her idag, gad den ikke at loade...
Jeg skulle bruge min harddisk til at overføre nogle filer, men af en eller anden grund stod der, at disken lige pludselig var blevet til en NTFS disk. Det forstod jeg ikke helt, for før kunne jeg sagtens bruge den på min mac til at putte filer i. Derefter prøvede jeg så, at slette disken, så jeg kunne konvertere den til en exFat. (Heldigvis har jeg lavet en backup af disken) Det duede så ikke, så prøvede jeg, at konvertere den til en Mac OSX journaled, det duede så heller ikke. Derefter prøvede jeg så at konvertere den til en APFS (jeg kører på High Sierra), og sjovt nok duede det heller ikke. Derefter gav jeg lidt op, og prøvede at konvertere disken fra en Windows. Men disken kunne ikke læses på PC'en og min Mac.
Jeg har været inde på disk værktøj og prøvede førstehjælp, men det mislykkede. Og det samme med, at slette den osv.
Den vises på disk værktøj, men den vises som passiv.
Jeg håber det var en god forklaring, beklager at den blev lidt lang.
Tak :)
Avatar billede INK Ekspert
05. december 2017 - 09:51 #1
Formoder den har været formateret som NTFS fra starten. Du har blot ikke skrevet til den fra Mac. Se dette link
http://www.ereviews.dk/guide-format-harddisk-til-brug-paa-baade-mac-og-pc/
Avatar billede INK Ekspert
05. december 2017 - 12:07 #2
Prøv at tilslutte din pc og kør EaseUS partition master. Den burde kunne slette og formatere din harddisk.
https://www.easeus.com/partition-manager/epm-free.html