Avatar billede Jensi Novice
08. december 2017 - 22:06 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Rippe egne DVDer for film OG danske undertekster

Hej - drømmer om at ribbe alle mine egne DVDer og via https://www.plex.tv/features/cloud/ kunne se dem på alle min enheder - og i det hele taget have lett adgang og overblik over dem.
Har brugt Handbrake 1.0.7 og fået et par DVDer ned på harddisken, men det er helt umuligt for mig at få de danske undertekster med ned på harddisken.
Nogen der har erfaring med dette?
(jeg taler om at ribbe mine egne DVDer og have tilgang til dem fra min egen harddisk, og kunne se dem på mine egne enheder (ipad/ iphone)).
Avatar billede jakobdo Ekspert
09. december 2017 - 01:00 #1
Det er godt nok en gammel guide, men ved ikke om du kan bruge denne: https://www.macxdvd.com/mac-dvd-video-converter-how-to/handbrake-add-soft-hard-subtitle-to-movie.htm

Jeg mindes jeg engang har forsøgt at lave samme trick og nogle dvd'er var nemme og andre gav jeg helt op på...

Hvor meget har du forsøgt ?
Handbrake skulle nemlig have support for subtitles.
Avatar billede kurtba Ekspert
09. december 2017 - 01:13 #2
Du skriver ikke hvordan du gør? Når du har valgt source, så skal du lige under output settings vælge format og derunder har du nogle faner, hvor du skal vælge subtitles.
Herefter trykker du på "add track" og herefter får du en liste, hvor du kan vælge dansk. Lidt til højre skal du så lige sikre dig, at der er flueben ud for "burn in". Så burde det virke.
Avatar billede eurositi Ekspert
09. december 2017 - 02:10 #3
Jeg ripper regelmæssigt DVD'er fra min samling. Jeg benytter altid først MakeMKV (https://www.makemkv.com/) til selve 'rippingen'. Det tager en ren kopi af filmen (og det går rimelig tjept), hvor du selv angiver, hvad du vil kopiere med over af ekstramateriale, lydspor og undertekster. Programmet er i praksis gratis (og uden malware og andet skidt), og det kan - i modsætning til Handbrake - omgå kopibeskyttelser og regionskoder.

Når filmen er overført til din harddisk ligger den som en Matroska (MKV) fil, som du sådan set kan afspille. Plex kan sagtens håndtere MKV-filer, men videoformatet inden i er jo en tro kopi af den originale DVD-video, så det vil være det noget forældede og pladskrævende MPEG2 format, som ikke er specielt streamingvenligt. Det er her, Handbrake kommer ind i billedet.

Jeg vælger altid et HQ 480/576p 25 fps (slow) preset. Da der ikke er nogen fidus i at konvertere video i så lav opløsning som dette til de nye H.265 eller VP9 formater, vælger jeg altid H.264 (niveau 4.0 eller 4.1) med Constant bitrate med en RF setting på 19 eller 20. Lyden sætter jeg til Passthrough, men hvis Plex har problemer med f.eks. DTS lyd, kan du konvertere det til AC3.

Selve filformatet (containerformatet) er egentlig hip som hap. Jeg er personlig fan af Matroska som arkiveringsformat, da det absolut ingen tekniske begrænsninger har. Er du slave af Apples (latterligt dyre og teknisk handicappede) udstyr, er du nok presset til at vælge MP4, men Plex er ligeglad.

Underteksterne ligger allerede som "bløde" undertekster i MKV-filen, men de skal alligevel aktivt tilvælges på fanebladet Subtitles, ellers får du dem ikke med (Det kan dog også gøres via programmets indstillinger, så de tilvælges automatisk).
Plex bør kunne læse de indlejrede undertekster. Der findes en del Reddit-debatråde om Plex-afspilning, hvis du stadig har problemer med underteksterne. Der er mig bekendt også hjælp på Plex' egen hjemmeside: https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201447956-How-do-I-get-subtitles-to-work-
Avatar billede Jensi Novice
09. december 2017 - 22:41 #4
Tusind tak til Kurtba  - dine råd virkede perfekt :-)

Men også mange tak til eurositi - jeg vil prøve dit forslag!