Avatar billede ps76 Forsker
09. december 2017 - 17:37 Der er 14 kommentarer

Ingen slumreknap?

Jeg prøver at hjælpe en bekendt, som er ked af, at hans slumreknap er forsvundet...Der er kun "Luk computeren" og "Genstart" til rådighed. Jeg har været inde på hans kontrolpanel, under strømstyring, trykket "Vælg hvad tænd/sluk knapperne gør", og konstateret, at slumreknappen slet ikke nævnes derinde, heller ikke hvis man går videre ind og vælger "Rediger indstillinger der ikke er til rådighed i øjeblikket".
På min egen pc har jeg netop der mulighed for at vælge slumreknappen til eller fra med et flueben. Fjerner jeg fluebenet, har jeg heller ingen slumreknap - men han har altså ikke engang dén mulighed. Han har kun "Aktiver hurtig start", "dvale" og "lås".
Hvordan kan han få sin slumreknap tilbage mon? (det er i WIndows 10)
Avatar billede 220661 Ekspert
09. december 2017 - 18:32 #1
højreklik på skrivebord og vælg ny genvej.
Indsæt denne kommando og kald den slumre
rundll32.exe powrprof.dll,SetSuspendState 0,1,0
Den burde så går i slumre.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. december 2017 - 19:05 #2
Avatar billede INK Ekspert
09. december 2017 - 19:09 #3
Har du opdateret til seneste udgave 1709?
Avatar billede ps76 Forsker
09. december 2017 - 19:26 #4
ink: Update 1709? Det skal jeg spørge ham om - men jeg kan ikke i beskrivelsen (har den selv) se at der er noget med reparation af slumreknap el.lign?
Avatar billede ps76 Forsker
09. december 2017 - 19:37 #5
220661: Option 1 er den, som jeg også har beskrevet. Virker ikke, da knappen hvor flueben skal sættes slet ikke er til stede. Option 2 - danner den en ny knap, som kan så skal bruge til "slumring" - eller er det stadig via tænd/sluk knappen?
Avatar billede INK Ekspert
09. december 2017 - 19:38 #6
#4 har blot konstateret på en vens pc, at slumreknappen kom tilbage efter opdatering til Windows10 version 1709.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. december 2017 - 20:03 #7
#5 Ved jeg ikke, da jeg ikke lige kan teste det da mine computere har denne slumre knap. Men der er jo også genvejen som burde virke (se #1)
Kunne måske tro at adgangen til slumre knappen er deaktiveret i gruppepolitikkerne for computeren.
højreklik på start og gå i kør
skriv  gpedit.msc
Gå i administrative skabeloner-Windows komponeter-stifinder.
Står der her at "vis slumring i strømstyringsmenuen" er deaktiveret?
Avatar billede ps76 Forsker
09. december 2017 - 20:13 #8
Det checker jeg
Avatar billede posten Ekspert
09. december 2017 - 23:10 #9
hvorfor så vild after den slumring ??? har ALDRIG  selv brugt slumre/dvale da pc ikke starter alt igen så enten pauseskærm eller sluk hér
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2017 - 07:56 #10
#9 Ved ikke med slumre, men med dvale der kommer computeren 100% op som den kørte da hele sessionen bliver gemt på harddisken.
Slumre skulle (hvis det ellers virker) gemme det hele i ram og holde strøm på disse og lukke skærme og diske ned. Ved en kort flytning af bærbar pc kunne det måske være fornuftigt at bruge.
På en stationær pc der mener jeg at det er sjældent man vil bruge denne funktion.
Med de hurtige diske der er i dag (ssd) så tager det jo kun et split sekund at starte en pc op.
Avatar billede knudknud3 Praktikant
26. maj 2020 - 10:12 #11
Min computer er et Intel Stick af ukendt årgang. Den startede op i S tilstand, som jeg med det samme lavede om til Home version 1903. En mængde opdateringer senere var jeg klar - men uden dvale, som jeg ellers var vandt til fra en endnu ældre Intel Stick.
I går, da jeg slukkede for computeren, havde jeg glemt, at jeg havde Google Chrome liggende minimeret, så jeg var meget overrasker, da jeg tændte computeren her til morgen.. Chrome med alle mine faner viste sig øjeblikkeligt, og jeg kunne fortsætte, hvor jeg slap i går.
ER DET NORMALT? For så behøver jeg ingen dvale knap.
Inden sluk knappen aktiveres, får jeg dog beskeden om, at alle Apps lukkes.
Avatar billede posten Ekspert
26. maj 2020 - 14:34 #12
kommer jo helt an på hvad knapen er sat til HVIS den er sat til at slumre når du trykker på den gør den jo kun det
Avatar billede knudknud3 Praktikant
27. maj 2020 - 07:49 #13
Som sagt er min computer et Intel Stick, der jo indsættes i en monitor. Det er her overlevelsen af min "standby" sker. Jeg minimere min skærm - lukker computeren - trækker stikket ud af stikkontakten - skærmen er i standby. Når computeren startes igen, er det jeg minimerede klar til brug med det samme. Hvis jeg derimod også trak monitor ledningen ud af stikkontakten, er alt væk. Mystikken er væk, og standby, som jeg savnede, er tilgængelig.
Nu mangler jeg blot en dvale knap. Det kan jo være, at funktionen er deaktiveret. Det må jeg undersøge senere.
Avatar billede posten Ekspert
30. maj 2020 - 01:49 #14
det med at få den i dvale har jeg INGEN  GODE ting til da jeg tit og ofte får den til at lave "andre" ting har én gang oplevet at den pludselig har kode på log on??
heldigvis er den forspørgsel om kode væk efter en genstart (ander intet om hvad der sker)